• 1700tal

depp

Måste också hålla med om detta med terapi kontra antidepressiva mediciner. Har fått båda delarna. Antidepp är inte att leka med och kan göra fruktansvärda saker med människors tankar. Aldrig mer!

Jag har inte fått KBT-terapi utan ACT (Acceptance Commitment Therapy), åt samma håll men en yngre metod med lite annan vinkling. Jag gick i ACT i över 1 år och det förändrade hela min världsbild, min självuppfattning och mitt förhållande. Nu kanske inte ACT är det lämpligaste för dig, det kan en psykolog avgöra.

Mina depressiva perioder återkommer med de är nu hanterbara, betydligt kortare och får inte samma konsekvenser.

Det finns verkligen hjälp och det är varken konstigt, pinsamt eller nåt hokus pokus! Du är värd att satsa på, be om hjälp...

Mod och styrka till dig!

• 1700tal
    Kattpoet skrev 2011-05-05 11:07:01 följande:
    Men så finns det de som inte kan producera  seratonin och då behövs det hjälp och doktorer kan testa för detta och sedan finns det de som måste ha en viss mängd kolhydrater i kosten för att inte gå depp  och vissa personer blir jätte deppig av bristen på B12  eller zink.

Ett blodprov kan lösa problemet snabbt OM det saknas något och då bör man äta de mediciner som doktorn ger en, alla mediciner är inte av ondo.

Men produktionen av dopamin och seratonin kan även höjas på naturlig väg och de försöken hoppar läkare oftast över och skriver ut medicin direkt.

Fysisk aktivitet höjer tex produktionen av dem hos alla, oavsett hur hög produktion man redan har.

Och kosten, som du säger. Och det anser jag bör provas först. Medicinerna kan bli en ond spiral.
Svar på tråden depp