depp
Som vanligt mår jag dåligt om våren, brukar få mer eller mindre stora slängar av vårdepressioner. Jag tycker att det är jobbigt att ta mig upp på mornarna, ta mig iväg till jobbet o försöka vara effektiv o social... att vara i ett förhållande när man känner sig jättetråkig och helt oinspirerad av allt är inte heller vidare lätt. Har en pojkvän sen 5 år (sambo sen 2) som inte har det så lätt med mig just nu. Jag känner mig bara negativ, och det är inte första gången. Lyckas inte må bra mer än ett par månader i taget känns det som. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Känner bara för att vara själv, inte behöva ta hänsyn till någon annan och vara del i någons framtidsplaner när det inte känns som att jag orkar planera för någon framtid alls. Får då o då känslan av att jag inte vet om jag verkligen vill ha barn o familj, medan min sambo vill det. Tänk om jag ändå bara gör honom besviken i slutändan? Jag antar att jag borde ta det lugnt o försöka må bra o ta en dag i taget, men jag blir så stressad...
Men även om du inte vill gå i terapi finns det mycket du kan göra själv. Försök ta hand om dig själv! Det behöver inte vara halvflummig meditation med levande ljus. Det räcker gott med enkla saker som en god natts sömn, en långpromenad eller en glass i solen med kärleken. Försök att inte känna dig jagad och fastna i negativa tankar. "Jag borde" blir lätt ett mantra och det är bara stressande. "Jag borde vara gladare", "jag borde hinna både städa och tvätta ikväll", "jag borde längta efter att bilda familj". Bryt tankarna så fort de kommer! Ersätt med "åh vad jag är duktig som har städat badrummet" eller "åh vad jag är lycklig över att ha träffat denna fantastiska person".
Boktips är alltid svårt eftersom vi alla har olika erfarenheter, men själv har jag haft enorm nytta av Mia Törnbloms böcker om självkänsla och Elizabeth Gummessons bok "good enough" om att det räcker med det man gör och den man är.
Lycka till!