• LadyWindermere

Tärntrubbel

Frågade för ca 1 år sedan en gammal barndomskompis om hon skulle vilja vara min tärna till bröllopet i augusti 2011. Hon tackade med glädje ja! På grund av avstånd (bor i varsin landsände) mellan oss har vi inte träffats speciellt mycket sen dess, men det är inget konstigt för vår relation. Har pratat lite om brudklänningar och sånt via telefon.

I alla fall så ringer hon för några kvällar sen och meddelar efter lite småprat att hon dessvärre inte kan komma då hon inte får ledigt från jobbet. Tilläggas ska att hon jobbar extra i en klädaffär och det är mer än 3 månader tills bröllopet. Tveksamt om det skulle vara helt omöjligt att få vara ledig just den helgen, speciellt eftersom på mitt jobb som är inom vården är inte ens semestern klar än.

Hade hon varit ärlig och sagt som det var, helst från början, så hade det varit lite lättare att svälja, men helt ärligt känns detta mest som en dålig lögn för att slippa undan. Bara hoppas att hon inser hur ledsen och bedrövad jag kände mig efter det samtalet!

Så nu står jag här utan tärna. Har några tjejkompisar som jag egentligen hellre ville ha som tärnor, men eftersom de inte går att dela på valde jag att välja bara en. Kan man fråga dessa nu så här sent inpå? Kan man strunta i hela tärnbiten?

• Svar på tråden Tärntrubbel
  • Tärna 2011

Att hon inte kan få ledigt från jobbet kan hon inte styra över, hur gärna hon än skulle vilja. Kan finnas många anledningar till att hon får nej från chefen. Sen som du säger själv är det mer än 3 månader kvar till bröllopet, dvs ganska lång tid. Med andra ord, hon säger inte detta veckor/dagar innan bröllopet.
    Vad är det som gör att du tror att hon inte har varit ärlig från början? Semesterplaneringen börjar ju inte förrän nu på våren.
    Självklart kan du fråga dina andra tjejkompisar om de vill vara tärna/tärnor! Sen om du inte vill ha tärna avgör du själv, gör så som känns bäst för dig - det är ju ditt bröllop.

• Blivande fru Swärdh

Jag hade frågat min kompis sen 13 år tillbaka att vara tärna som på senare år bor i England och hon hade tackat ja.
    I sept sa hon helt ur ingenstans att hon skulle gifta sig 3 veckor senare (okt 2010) och undrade om jag kunde komma (som gäst). Jag fick inte ledigt på jobbet och kunde inte åka. Hörde inte av henne på flera månader efter det och var tvungen att kontakta henne för att få som svar att hon var sååå besviken på mig att jag inte kom och hon "kände" att jag inte ens försökt ta ledigt på mitt jobb (så som du verkar anta med din vän). Jag hade sökt ledigt och fick inte och då är det inte roligt att ens lojalitet som vän blir ifrågasatt plötsligt när man gjort vad man kunnat.
    Hon hoppade iaf av som tärna på mitt bröllop så jag frågade en annan vän som hoppade in direkt. Sa som det var att min första tärna hoppat av. Ska ha min syster och en vän så har 2 tärnor. Tycker definitivt du ska fråga nån annan! Den personen kommer uppskatta det.
    Min "kompis" i England pratar inte med mig längre för att jag inte kom på hennes bröllop som hon annonserat om 3 veckor i förväg...tycker hon varit orättvis mot mig men men... Jag blev inte arg på henne för att hon hoppade av som tärna så förstår inte varför hon reagerade så hårt att jag inte kom som vanlig gäst.
    Se till att inte du och din vän slutar prata p.g.a. en sån här sak, det är så onödigt. Lycka till!

• LadyWindermere

Min magkänsla anar ugglor i mossen. Sättet hon sa det på. Dessutom var det inte bara att hon inte fick ledigt utan efter det kom ännu fler anledningar till varför hon inte kunde komma. Ni vet så där när man spär på extra mycket för att det ska låta trovärdigt.

I vilket fall som helst så är jag besviken på henne och just nu känns det inte som jag har speciellt mycket att säga till henne. Det är inte första gången något liknande händer mellan oss...

• In Wonderland

Jag tycker det verkar konstigt att hon inte kan hitta någon som kan hoppa in för henne. Vanligtvis i en butik är det ju många som jobbar och då borde det väl inte vara så svårt, speciellt inte med 3 månader framförhållning. Hon kunde ju sagt att hon eventuellt inte kan få ledigt men att hon ska fortsätta att försöka hitta någon som kan hoppa in. Jag hade också blivit jättebesviken!

• Bettina

prata med henne och tala om hur du känner och vad du tror.

Jag tycker också med så lång framförhållning att man kan hitta en vikarie.

Men vem vet, hon kanske är lika ledsen som du.

• Bettina

Kanske det är en ekonomisk fråga, eftersom ni bor så långt i från henne, och hon skäms för att säga att hon inte har råd????

• Blivande fru Swärdh

I en klädbutik kanske det är lite enklare och sa hon en massa andra undanflykter så förstår jag vad du menar.
    I mitt jobb så gick det helt enkelt inte. Men fråga någon annan så slipper du stressa upp dig över henne, du har nog med allt annat kring bröllopet. Det är jättejobbigt när nåt sånt här händer för första gången med någon man känt så länge (för oss var det också första gången det blivit så här konstigt).

Sen är det upp till er båda hur mycket ni värderar er vänskap. Jag blev också besviken över att min kompis hoppade av för att "ge igen" men jag skulle aldrig sluta prata med henne för det. Jag hade inte ens slutat prata med henne om hon inte kunnat komma som gäst heller. Ibland blir det så helt enkelt. Nu är det hon som slutat prata med mig så det visar att vi värderat vänskapen annorlunda.

• Moemoe
    In Wonderland skrev 2011-05-04 11:15:27 följande:
    Jag tycker det verkar konstigt att hon inte kan hitta någon som kan hoppa in för henne. Vanligtvis i en butik är det ju många som jobbar och då borde det väl inte vara så svårt, speciellt inte med 3 månader framförhållning.
    Tycker därför också att det låter lite konstigt att hon inte skulle kunna byta, någon annan pingla som jobbar i butiken måste ju tycka att självklart ska du kunna vara tärna. Jag hade bytt direkt! Nu antar jag att ts känner sin vän och vet om det skulle vara ekonomi eller något annat som spelar in.

Men men, nu när läget är som det är: fråga dem som du inte kan välja mellan och ha allihop! Du kan ju säga att du ändrat dig och vill ha fler tärnor (om du vill det förståss), såg på "fyra bröllop" i går och tjejen där hade ju 16 stycken. Skrattande
  • MrsT2011

Låt inte detta förstöra vänskapen. Acceptera att hon inte kan komma och om du fortfarande vill ha tärnor (man måste inte) kan du ju fråga de andra tjejerna, eller en av dem om du kan välja, jag tror inte att den andre skulle ta illa upp. Jag har fem "likvärdiga" vänner från samma gäng och valde därför en ungdomsvän precis som du, men om hon skulle få förhinder vet jag precis vem av de fem jag ska fråga istället!

Stryk ett streck över hennes ursäkter och värdera istället er vänskap utifrån hur hon beter sig i samband med bröllopet! Om hon hör av sig då och verkar genuint glad för din skull, då är hon en vän värd att hålla kontakten med! 

• Blivande fru Swärdh
    MrsT2011 skrev 2011-05-04 11:37:52 följande:
    Låt inte detta förstöra vänskapen. Acceptera att hon inte kan komma och om du fortfarande vill ha tärnor (man måste inte) kan du ju fråga de andra tjejerna, eller en av dem om du kan välja, jag tror inte att den andre skulle ta illa upp. Jag har fem "likvärdiga" vänner från samma gäng och valde därför en ungdomsvän precis som du, men om hon skulle få förhinder vet jag precis vem av de fem jag ska fråga istället!

Stryk ett streck över hennes ursäkter och värdera istället er vänskap utifrån hur hon beter sig i samband med bröllopet! Om hon hör av sig då och verkar genuint glad för din skull, då är hon en vän värd att hålla kontakten med! 
    Kloka ord MrsT2011! Kunde inte sagt det bättre själv! :)
  • MrsT2011
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-04 11:51:41 följande:
    Kloka ord MrsT2011! Kunde inte sagt det bättre själv! :)
    Man har sina ljusa stunder. Glad Förvånad själv att hjärnan ens funkar idag, hemma med feber, uhuhhh. Därav min extremt höga aktivitet här på BT...! Flört
  • Blivande fru Swärdh

Haha ja ibland får man till det! Krya på dig!

• Amejuli

Förstår att det känns lite jobbigt nu och hoppas du hittar en lösning som känns bra för dig/er så småningom.

Angående din fråga om tärnornas vara eller icke vara så går det alldeles utmärkt utan också.
    Jag har inga då jag aldrig kom att tänka på att man skulle ha sånt. Men jag har bett min syster hålla buketten om det skulle behövas under vigseln och så men hon går inte med i brudfoljet.
    Så tycker du det är väldigt svårt att välja en ny så är ju det ett alternativ. Annars tycker jag inte det är försent att fråga någon annan heller. De ska ju ändå vara gäster på bröllopet.

• Allerts

Dålig vän, hennes ursäkt låter som bullshit.

Jag hade antingen valt någon annan och förklarat som det var, alternativt struntat i tärna alls. Tärnor är inget måste. 

• himeko81

Nu vet jag inte hur sann din kompis är men jag fick inte ens ledigt för att gifta mig trots att jag sa till SEX MÅNADER i förväg.

• GeneralElectric

Nu vet jag inte vad du har för önskemål på vad dina (nya) tärnor ska göra, men om det räcker att de ska göra det grundläggande -- gå med i brudföljet och eventuellt hålla tal – borde det absolut räcka med tre månaders varsel. (Mina fick fem, och de har hunnit vara otroligt aktiva under den tiden!)
    Men helst inte kortare, för de måste kunna planera klädinköp med mera.

Svar på tråden Tärntrubbel