Inlägg från: Blivande fru Swärdh |Visa alla inlägg
  • Blivande fru Swärdh

Tärntrubbel

Jag hade frågat min kompis sen 13 år tillbaka att vara tärna som på senare år bor i England och hon hade tackat ja.
    I sept sa hon helt ur ingenstans att hon skulle gifta sig 3 veckor senare (okt 2010) och undrade om jag kunde komma (som gäst). Jag fick inte ledigt på jobbet och kunde inte åka. Hörde inte av henne på flera månader efter det och var tvungen att kontakta henne för att få som svar att hon var sååå besviken på mig att jag inte kom och hon "kände" att jag inte ens försökt ta ledigt på mitt jobb (så som du verkar anta med din vän). Jag hade sökt ledigt och fick inte och då är det inte roligt att ens lojalitet som vän blir ifrågasatt plötsligt när man gjort vad man kunnat.
    Hon hoppade iaf av som tärna på mitt bröllop så jag frågade en annan vän som hoppade in direkt. Sa som det var att min första tärna hoppat av. Ska ha min syster och en vän så har 2 tärnor. Tycker definitivt du ska fråga nån annan! Den personen kommer uppskatta det.
    Min "kompis" i England pratar inte med mig längre för att jag inte kom på hennes bröllop som hon annonserat om 3 veckor i förväg...tycker hon varit orättvis mot mig men men... Jag blev inte arg på henne för att hon hoppade av som tärna så förstår inte varför hon reagerade så hårt att jag inte kom som vanlig gäst.
    Se till att inte du och din vän slutar prata p.g.a. en sån här sak, det är så onödigt. Lycka till!

• Blivande fru Swärdh

I en klädbutik kanske det är lite enklare och sa hon en massa andra undanflykter så förstår jag vad du menar.
    I mitt jobb så gick det helt enkelt inte. Men fråga någon annan så slipper du stressa upp dig över henne, du har nog med allt annat kring bröllopet. Det är jättejobbigt när nåt sånt här händer för första gången med någon man känt så länge (för oss var det också första gången det blivit så här konstigt).

Sen är det upp till er båda hur mycket ni värderar er vänskap. Jag blev också besviken över att min kompis hoppade av för att "ge igen" men jag skulle aldrig sluta prata med henne för det. Jag hade inte ens slutat prata med henne om hon inte kunnat komma som gäst heller. Ibland blir det så helt enkelt. Nu är det hon som slutat prata med mig så det visar att vi värderat vänskapen annorlunda.

• Blivande fru Swärdh
    MrsT2011 skrev 2011-05-04 11:37:52 följande:
    Låt inte detta förstöra vänskapen. Acceptera att hon inte kan komma och om du fortfarande vill ha tärnor (man måste inte) kan du ju fråga de andra tjejerna, eller en av dem om du kan välja, jag tror inte att den andre skulle ta illa upp. Jag har fem "likvärdiga" vänner från samma gäng och valde därför en ungdomsvän precis som du, men om hon skulle få förhinder vet jag precis vem av de fem jag ska fråga istället!

Stryk ett streck över hennes ursäkter och värdera istället er vänskap utifrån hur hon beter sig i samband med bröllopet! Om hon hör av sig då och verkar genuint glad för din skull, då är hon en vän värd att hålla kontakten med! 
    Kloka ord MrsT2011! Kunde inte sagt det bättre själv! :)
  • Blivande fru Swärdh

Haha ja ibland får man till det! Krya på dig!

Svar på tråden Tärntrubbel