Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Håller ni er budget?

Pinkgrape, eftersom jag vet hur knepigt ni haft det med lokaler och liknande så förstår jag att er budget ändrats! Skönt att höra att ni ändå känner att ni kan ta er råd och inte behöver svälta.

Man blir lätt lite "fartblind" under planeringen också och tycker att "men det här var väl billigt" när det i själva verket är skitmycket pengar. Bröllop ÄR svårt att budgetera eftersom allt kostar så sjukt mycket. Bara mitt hår och smink går loss på över 2000 kr...

Men två vänner gifte sig för inte så länge sen och jag var därför förberedd på hur dyrt det skulle bli. Vårt är ganska dyrt med tanke på hur relativt få gäster vi har. 65000 kr (60000 enligt ursprungsbudgeten) på 33 personer är mycket, men det får det vara värt för att slippa stressa med att fixa allt själv. Jag beundrar alla dem som har tillräcklig is i magen för att själv kunna fixa både hår, smink och bukett på bröllopsdagens morgon, själv får jag vara glad om jag kan hålla i kaffekoppen den morgonen! Skrattande

• MrsT2011
    Bettina skrev 2011-05-05 16:40:52 följande:
    Näää, för jag hittade min ring för 29000 kr *host*
    Ha ha, ja sånt där är ju riktigt surt! Och det viktigaste smycket av alla vill man ju helst inte kompromissa med...
  • MrsT2011
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 19:04:12 följande:
    Lite det jag tycker är så skoj, att folk prioriterar så olika :) Det gör ju att inget bröllop blir det andra likt :)

Vi hade kunnat bjuda kring 35 gäster och stå för all mat, det hade vi tänkt från början, men sedan tyckte vi att det kändes tråkigt, för då kunde vi inte fira med alla som vi vill fira med. Då valde vi helt enkelt att öka på gästlistan och ta kuvertavgift och det har alla tyckt varit en bra lösning :) Hehe det visade sig tydligen att folk ville vara med och fira också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Gud vad skönt med så positiva reaktioner! Då vet man att det är vettiga människor man umås med, som direkt inser att det är bättre att få komma och betala själv, än att inte få komma alls! =)

Som ekonom till yrket blir jag glad av att läsa er budget, tänk vad mycket roligt man kan få ihop med små medel!

Många av de posterna ni valt bort helt, eller valt billigare, eller fixat utan kostnad, de tar upp en stor del av vår budget:
    - Hår och smink på salong inkl kostnad för tärnan: 4000 kr
    - Fotograf inkl förstoring: 3000 kr
    - Solist: 1000 kr
    - Transport i öppen veteranbil: 2000 kr
    - Vigselring 6000 kr
    - Trubadur 4000 kr
    - Trycksaker & dekoration: 2000 kr

Lägg på middag, blommor, våra kläder och två hotellnätter så känns det plötsligt ganska logiskt med 65000 för 33 personer! =)
  • MrsT2011

Ja ibland får man bara vara tacksam för att ens egen smak inte satte käppar i hjulet! Inte så lätt till exempel om den enda ringen och den enda klänningen man fastnar för kostar mer än 20000 kr...! =)

• MrsT2011
    Sassabrassa skrev 2011-05-06 09:16:21 följande:
    solosång i kyrkan: 6000
    Tycker er budget verkar bra och rimlig! Men den här posten funderar jag lite på, hur många är det som sjunger? De flesta okända men duktiga sångare/sångerskor tar ca 2000 kr för solosång.
  • MrsT2011
    cassia skrev 2011-05-06 23:30:09 följande:

Idag vet jag ej om vi gör det men klänning 12000, tiara 1500,skor 2000,Tält 30000 min ring 20000.

Kostar ett tält 30000 kr att hyra? Eller har ni köpt det?
Svar på tråden Håller ni er budget?