• Pinkgrape

Håller ni er budget?

Jag satt mig ner nu och gjorde en ordentlig lista över allt som är inköpt och som ska köpas in till bröllopet. Vi har hela tiden sagt att vi inte vill spendera mer än 20 000kr på vårt bröllop. Att vi inte har råd med mer.

Utan att tänka på det alls, så har vårt bröllop nu kommit upp i 40 000kr. Det svider inte ens i plånboken. Vi som tyckte att vi kommit så billigt undan haha

Nu är ju även 40 000kr en fis i rymden för många, speciellt i bröllopsammanhang, men för oss är det enormt mycket pengar faktiskt. Jag är dock glad att vi kan ta oss råd, utan att behöva leva på svältgränsen och känna oss nöjda :)

Hur står det till hos er? Håller ni er budget? Hur noga är ni med att inte sväva iväg?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Håller ni er budget?
  • Pinkgrape
    saxomanix skrev 2011-05-05 20:58:29 följande:
    "det är ju så otroligt olika hur man prioriterar, och inget är rätt eller fel :)"

japp, precis :) och jag skulle adrig i livet säga nåt negativ om ett bröllop med låg budget, aldrig!!! det kan ju vara hur fint som helst ( har varit gäst på ett bröllop som allihop kostade 20000kr... det var så underbart!)
    Ja, men precis, jag menar det :) Det finns ju så mycket annat än pengar och dyra saker som kan göra det hela speciellt och bra :)
  • Sassabrassa

Hmm vi håller nog inte budgeten.

Klänning: 5000 kr
    slöja: 400
    skor: 400
    smycke:  0 kr (får låna från min svärmor)
    m2b kläder: kommer vi att hyra, cirka 2000 kr
    tärnan: 500
    marsalken: 500

frisör: 2100 kr
    make up: Min syster
    vårt hotelrum: 2000 
    ringar: 30 000 kr

solosång i kyrkan: 6000
    trycksaker: cirka 1000 kr 
    fotograf: 5 000 kr (hela dagen och natten, en vän till oss som är proffsfotograf)
    bil: 1000 kr ev. 0 
    festställe/festen: 35 000 (2-rätters meny, mingel, tårta, dekoration och personal) Men svärmor betalar hälften av festen.
    Tårtan: betalas av svärmor

Bröllopsresa 35 000 (förhoppningsvis får vi lite presentkort i present som täcker en del av den)
    76 gäster

Vår budget var 100 000:- men nu ligger vi redan på 108 400, men som sagt då är bröllopsresan inräknad. Utan den så är vi inom budget.

Men det är mycket pengar, när man tänker på det.

27 augusti 2011
  • Fröken Lindström

Den allra försts budgeten vi gjorde mest på "skoj" hamnade på 37000.
    Sen gjorde vi en till och kom lite högre...

men det ser faktiskt ut som om vi kommer hålla den första. Vi är 120 personer.  

• Zia 20090618

Jag vet faktiskt inte riktigt hur pass väl vi följer vår budget, vi satte en liten budget för själva bröllopet på ca 20 000:- Mer behövdes liksom inte för maten betalar min mamma + man och lokalen är gratis. Min outfit står väl för ca halva budgeten (galet det låter, men klänning + ändringar gick på ca 8 500 men i övrigt vet jag inte riktigt hur vi ligger till faktiskt. 

Vi väljer dock budget alternativ och handlar en del via ebay, varför betala minst det dubbla i Sverige.. Så vi spenderar väl heller inte hejvilt men jag skulle tro att vi ligger lite över budgeten. Vilt gissat kanske 25 000-27 000:-, många bäckar små ;)

• Zia 20090618

Eh däremot går ju bröllopsresan på ca 60-70 000:- men den brukar jag inte räkna in i budgeten, det blir helt enkelt inte lika roligt då ;)

• prinsessanogrodan

Vi hade tänkt lägga ca 50 tusen men jag tror det lutar åt 60 tusen.

Vi har sparade pengar så det är inte så farligt att det blir dyrare än vi tänkte från början. Vi tömmer inte våra sparkonton ändå så vi känner oss lugna.
    Jag tror att det som drog iväg lite var kanske kostnaden för fotograf och så räknar vi kostnaden för liten minimoon i den nya budgeten, den var inte medräknad första gången. Och sen är det nog flera mindre kostnader, sånt som vi tänker "äsch, det är inte så mkt dyrare än vi tänkte....vi kör på det" och så kostade min klänning 1000 kr mer än jag hade tänkt lägga (m2b tyckte "jamen det är klart att du ska ha den klänningen du vill ha" )

• cassia

Idag vet jag ej om vi gör det men klänning 12000, tiara 1500,skor 2000,Tält 30000 min ring 20000.

• Mariaochhenrik03
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 20:27:59 följande:
    Eftersom vi inte är sådana som bryr oss speciellt mycket om smycken alls, så köpte jag först en guldring med cz-stenar. Den kostade 1300kr och ser ut såhär.

Min blivande köpte en svart ring, i titan, med guldpläterade ränder och för den betalade han 435kr.

Men nu, i veckan, så ångrade vi oss i valet av ringar. Vi tycker mycket om ringarna och kommer behålla dom och förmodligen använda dom ibland, men det kändes inte som vigselringar för oss.

Då köpte vi istället tre nya ringar. Två till mig och en till min blivande.
    Ringarna är i silver och är graverade med "Vi mot världen".

Mina slutgiltiga vigselringar, 450kr för båda, inkl gravyr i den släta.

Och min blivandes ring, som kostade 300kr, inkl gravyr.

Men som sagt, dyra ringar är inget vi prioriterat alls. Vi skulle bara känna oss obekväma att gå runt med ringar för flera tusentals kronor, så detta kändes som ett bra alternativ :)

Och mina klänningar är Kina-klänningar, så jag hoppas att de ska se ett par tusenlappar dyrare ut än vad de egentligen kostar ;P haha

Får man lov att fråga var ni köpte ringarna, superfina!
  • kokos

För att hålla budgeten kan man även lura sig själv, räknas verkligen ringarna in? Dem skall man ju använda även efter bröllopet, hela livet! Räknas brudgummens kläder? Han har köpt en kostym som han kommer att kunna använda på många fester, bröllp och begravningar. Jag kan nog hitta på fler saker att lyfta ur budgeten så att den håller Flört

• Pinkgrape
    Mariaochhenrik03 skrev 2011-05-07 01:36:45 följande:
    Får man lov att fråga var ni köpte ringarna, superfina!
    Vi köpte dom från indonordic.se
    Det tog två dagar från beställning till att de kom, med gravyr :)
Svar på tråden Håller ni er budget?