• Pinkgrape

Håller ni er budget?

Jag satt mig ner nu och gjorde en ordentlig lista över allt som är inköpt och som ska köpas in till bröllopet. Vi har hela tiden sagt att vi inte vill spendera mer än 20 000kr på vårt bröllop. Att vi inte har råd med mer.

Utan att tänka på det alls, så har vårt bröllop nu kommit upp i 40 000kr. Det svider inte ens i plånboken. Vi som tyckte att vi kommit så billigt undan haha

Nu är ju även 40 000kr en fis i rymden för många, speciellt i bröllopsammanhang, men för oss är det enormt mycket pengar faktiskt. Jag är dock glad att vi kan ta oss råd, utan att behöva leva på svältgränsen och känna oss nöjda :)

Hur står det till hos er? Håller ni er budget? Hur noga är ni med att inte sväva iväg?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Håller ni er budget?
  • saxomanix

@pinkgrape: vad har ni för ringar?

jag tror att vi kommer få en rätt stor bidrag från mina morföräldrar. Jag och min syster är de enda barnbarn och de sa nån gång att vi ska inte fundera så mycket över budget, det löser sig nog... mina föräldrar kommer kanske betala klänningen...

• MrsT2011

Ja ibland får man bara vara tacksam för att ens egen smak inte satte käppar i hjulet! Inte så lätt till exempel om den enda ringen och den enda klänningen man fastnar för kostar mer än 20000 kr...! =)

• förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 19:19:00 följande:
    Ja, det är ju också en jättebra lösning :) Vi hade funderat på det också, men då vi har vår vigsel redan kl.13.00, så ville vi ha eftermiddagen till att hinna fota och sånt. Jag tror nog det kommer bli jättebra för er :)
    Hihi, vi har också vigseln 13 :P 
  • Pinkgrape

Eftersom vi inte är sådana som bryr oss speciellt mycket om smycken alls, så köpte jag först en guldring med cz-stenar. Den kostade 1300kr och ser ut såhär.

Min blivande köpte en svart ring, i titan, med guldpläterade ränder och för den betalade han 435kr.

Men nu, i veckan, så ångrade vi oss i valet av ringar. Vi tycker mycket om ringarna och kommer behålla dom och förmodligen använda dom ibland, men det kändes inte som vigselringar för oss.

Då köpte vi istället tre nya ringar. Två till mig och en till min blivande.
    Ringarna är i silver och är graverade med "Vi mot världen".

Mina slutgiltiga vigselringar, 450kr för båda, inkl gravyr i den släta.

Och min blivandes ring, som kostade 300kr, inkl gravyr.

Men som sagt, dyra ringar är inget vi prioriterat alls. Vi skulle bara känna oss obekväma att gå runt med ringar för flera tusentals kronor, så detta kändes som ett bra alternativ :)

Och mina klänningar är Kina-klänningar, så jag hoppas att de ska se ett par tusenlappar dyrare ut än vad de egentligen kostar ;P haha

• saxomanix

@pinkgrape: jätte snygga ringar!

• Pinkgrape
    saxomanix skrev 2011-05-05 20:30:49 följande:
    @pinkgrape: jätte snygga ringar!
    Tack :) Vi känner oss som sagt väldigt nöjda :)
  • saxomanix

vår lista (ungefär...som sagt, ingen aning om det kommer hållas)

klänning: 8900 kr (betala kanske mina föräldrar)
    slöja: ingen aning..typ 1000 (får jag från min syster)
    skor: 800 (vill ha riktiga dansskor som jag kan använda efteråt)
    smycke:  0 kr
    m2b kläder: kommer vi att hyra, round about 2000 kr

frisör: 2500 kr (hon kommer till hotellet)
    make up: fixar jag själv
    vårt hotelrum: får vi gratis eftersom vi bokade nästan hela hotellet :)
    ringar: 12 500 kr (slätta men rätt tjocka guldringar 18karat)

solosång i kyrkan: 2000
    trumpet i kyrkan: 2000
    trycksaker: rund omkring 3000 kr (hoppas jag)
    fotograf: max 10 000 kr (vigsel, portrait och mingel, festen kommer fotas av två vänner med profskamera)
    båt (kanske kanske..men jag vill ha det) kyrka-festställe: 9000 (kanske billigare eftersom svärfar är förre-detta kapitän och känner till lite folk)
    festen (paketpris, 3-rätters menu, mingel, vikning, tårta, dekoration och personal) 1600 pP

vi kommer ha rund omkring 50-60 gäster (inbjundningar är än så längre inte ute)

jag vet att det är ingen liten budget, men jag kommer bara att (förhoppningsvis) gifta mig en gång i livet och då vill jag inte saknar nånting pga några tusendlappar...måste då säga att vi sparar pengar sedan 2 år tillbaka

• saxomanix

oh glömde buketten/blommor...max 2000

• Pinkgrape
    saxomanix skrev 2011-05-05 20:47:48 följande:
    oh glömde buketten/blommor...max 2000
    Jag kan ju säga att jag skulle aldrig spenderat de där summorna! Och kan tillägga att vi sparat i 3år till vårt bröllop ;P

Men som jag skrev tidigare, det är ju så otroligt olika hur man prioriterar, och inget är rätt eller fel :)

Ni kommer nog få en helt fantastisk dag och det är vad som spelar roll :D
  • saxomanix

"det är ju så otroligt olika hur man prioriterar, och inget är rätt eller fel :)"

japp, precis :) och jag skulle adrig i livet säga nåt negativ om ett bröllop med låg budget, aldrig!!! det kan ju vara hur fint som helst ( har varit gäst på ett bröllop som allihop kostade 20000kr... det var så underbart!)

Svar på tråden Håller ni er budget?