Ring av palladium från USA - bra eller dåligt?
Palladium är ju alla gånger att föredra framför vitguld, om du frågar mig. I stort sett samma färg som vitguld eller platina, fast palladiumringen behöver inte rhodieras om, och gulnar aldrig. Du kan förmodligen välja själv vilken yta du vill ha, den kan poleras spegelblank eller fås matt eller halvmatt.
Men palladium ska vara lika billigt som vitguld, acceptera inte dyrare pris än motsvarande ring i vitguld!
Metallkostnaden för palladium är lägre än vitguld, men den är lika hård att arbeta i som platina, därför vill guldsmeder gärna ta mer betalt för palladium än vad det kostar dem att göra ringen.
Kolla gärna www.kodega.se, de gör sina ringar i Storbritannien, och deras ringar i palladium är billigare än motsvarande i vitguld. Stort sortiment och mycket bra priser, bra service och korta leveranstider. Ändringar går bra att göra om man vill det.
1200 dollar blir ungefär 7800 svenska kronor? Får du några stenar med för den pengen? Annars tycke jag det är alldeles för dyrt. Min sambos palladiumring var 2,4 mm tjock och 7 mm bred, enkel, slät, och den kostade inte mer än 6000kr. Kolla med Kodega om inte de har liknande ring för billigare peng.
Kodega har ju även vitguld om du föredrar det, och eftersom det är Storbritannien så blir det ju inte tull och avgifter som från USA.