• Maalina

Ring av palladium från USA - bra eller dåligt?

Jag och min sambo har nyss förlovat oss och jag håller just nu på att kolla på ringar. Eftersom vi har en vän i USA som ska hälsa på inom kort så tänkte vi beställa min ring från James Allen så att vår vän kan ta med sig den hit och därmed undvika tull och trista extrakostnader.

Jag vill gärna ha en vitguldring eftersom alla mina andra smycken är i vitguld eller silver. Som nämnts i fler trådar tidigare så legeras ju vitguld i USA fortfarande med nickel och inte palladium, som i Sverige. Jag är lite överkänslig mot nickel och vill inte gärna utsätta mig för det av rädsla för att det ska bli värre. Jag frågade om det var möjligt att legera med palladium istället, men fick svaret att de tyvärr inte hade möjlighet att göra det. Däremot så kunde jag få hela ringen gjord i palladium istället. I vitguld med nickel kostar ringen 950 dollar och en ring helt i palladium skulle kosta 1200 dollar.

Nu undrar jag om någon här har kunskaper om detta? Jag har aldrig träffat någon som haft en förlovningsring helt i palladium, så det känns främmande för mig. Är det vitt eller gråaktigt? Shiny eller matt? 

Helt enkelt: Är det en bra deal eller inte?

• Svar på tråden Ring av palladium från USA - bra eller dåligt?
  • Styrka

Palladium är ju alla gånger att föredra framför vitguld, om du frågar mig. I stort sett samma färg som vitguld eller platina, fast palladiumringen behöver inte rhodieras om, och gulnar aldrig. Du kan förmodligen välja själv vilken yta du vill ha, den kan poleras spegelblank eller fås matt eller halvmatt.

Men palladium ska vara lika billigt som vitguld, acceptera inte dyrare pris än motsvarande ring i vitguld!
    Metallkostnaden för palladium är lägre än vitguld, men den är lika hård att arbeta i som platina, därför vill guldsmeder gärna ta mer betalt för palladium än vad det kostar dem att göra ringen.

Kolla gärna www.kodega.se, de gör sina ringar i Storbritannien, och deras ringar i palladium är billigare än motsvarande i vitguld. Stort sortiment och mycket bra priser, bra service och korta leveranstider. Ändringar går bra att göra om man vill det.

1200 dollar blir ungefär 7800 svenska kronor? Får du några stenar med för den pengen? Annars tycke jag det är alldeles för dyrt. Min sambos palladiumring var 2,4 mm tjock och 7 mm bred, enkel, slät, och den kostade inte mer än 6000kr. Kolla med Kodega om inte de har liknande ring för billigare peng.
    Kodega har ju även vitguld om du föredrar det, och eftersom det är Storbritannien så blir det ju inte tull och avgifter som från USA.

• KhiraLii

Tråkigt att de inte kunde använda en annan legering, det kunde de göra förr men det kanske är olika från ring till ring.

Att det blir dyrare fast palladium egentligen är billigare är förmodligen för att de måste specialgöra en ring som inte ingår i deras vanliga sortiment. James Allen har väldigt bra priser och är kända för det så jag tror knappast de försöker "passa på" att smyghöja priset.

Du kan också kolla om din ring finns i platina för det brukar ingå i det ordinarie sortimentet. Det är ett lyxigare, tyngre alternativ än palladium och i vanliga fall mycket dyrare men iom att palladiumringen blir en specialbeställning kanske det inte blir så stor skillnad i slutändan.

• Maalina

Ringen finns även i platina, men det kändes onödigt dyrt tyckte jag med tanke på att det blir 400 dollar dyrare. När palladiumringen blir 200 dollar dyrare så känns det ju ändå som att det är värt att lägga till ytterligare 200 och få platina. Tycker det är surt dock, eftersom jag hade nöjt mig med vitguld om det där hemska nicklet inte hade varit med i bilden. Hade ju hellre lagt de extra 400 på en större eller finare diamant.

RIngen innehåller sex diamanter också, det är den som syns som min bild och liknar även den som KhiraLii har, om det inte t om är samma modell!

Innan jag bestämde mig för James Allen så kollade jag runt lite här och såg dina inlägg om din ring, KhiraLii, så det är du som har gjort att jag vågar :) Längtar tills den kommer, även om det blev lite smolk i bägaren nu när jag inte kunde beställa den i vitt guld som jag ville, utan måste betala mer...

• KhiraLii

Suck jag skrev ett långt inlägg och så valde Firefox att backa när jag suddade en felstavning. Morr!

Visst ser det ut att vara min ring, vad kul! Jag har även en liten filmsnutt på den här:

Jag har några tips på hur du kan maxa diamantstorlek. Först så skall du använda dig av pricescope.com. Det är ett diamantforum där man även kan söka diamanter. Då får man upp en lista på olika återförsäljare och klickar du på en diamant som säljs av james allen så kommer du få en viss procents rabatt på den. Har du väl gjort det en gång så sparas en cookie så rabatten syns på alla diamanter.

Väljer man bank wire som betalning får man ytterligare 1.5% rabatt på hela köpet

För att maxa karaten kan man tumma på klarhet och färg men man skall fortfarande köpa ideal(hellst) eller premium slipning. Det är slipningen som till absolut största delen avgör hur glittrig diamanten blir.

Det finns absolut ingen anledning att gå över VS vad gäller klarhet. Du kommer inte kunna se någon skillnad och varför betala för något du inte ser. VS2 är ett bra val likaså SI1 som ofast är "eye-clean" dvs du kan inte se inneslutningar utan lupp. Väljer du en SI1 så låt James Allen utvärdera stenen åt dig så att den är ren för ögat. De utvärderar 3 stenar gratis och då jämför de hur väl stenerna glittrar, så ingen är mörk eller har andra artifakter.

Färgen är också en kategori som man kan dumpa rejält om man inte är väldigt känslig. Man ser väldigt liten skillnad på diamanter ned till H-I och det är också svårt att notera färg i J/K om man inte håller stenen mot en vit bakgrund uppochner. Det finns många filmer om detta där man jämför stenar. Om du är tveksam kan jag leta upp något åt dig. Gällande färg tror jag mycket är järnspöken om man skulle tycka sin diamant är gul. Oftast är den itne diamanten i sig utan att den fångar upp gula nyanser från kläder, väggar etc. Själv hade jag utan tvekan valt I idag om jag gjort om mitt köp och personligen hade jag inte haft problem med J heller.

Summa sumarum leta efter idealt slipade VS2/SI1 I-färgade diamanter i första hand och se vilken storlek du får för pengarna. Är storlek väldigt viktigt fundera på om du är bekväm med J. Mycket negativa åsikter om I/J/K-diamanter beror på diamantindustrin som såklart vill att du skall köpa det dyraste som möjligt. Väldigt upphaussat och det är på väg att ändras.

Hade jag fått göra om mitt köp så hade jag hostat upp de där extra för platina. Jag kommer förhoppningsvis uppdatera mina diamanter inför bröllopet och då se om någon guldsmed klarar av att göra en platina-ring åt mig, annars blir det vitguld. Diamanter gör sig inte så bra i gult guld, ytterligare en lärdom.

Just det kom på en sista sak köp bara diamater med AGS eller GIA certifikat. Allt annar är opålitligt.

• Wintercandles

Min förlovningsring är slät helt i palladium och jag är jättenöjd. Inga allergiska reaktioner och gulnar inte. Klart att den blir repig som alla andra ringar, men varken mer eller mindre.
    Vi beställde våra från just USA, men genom en svensk mellanhand www.lamastone.se

• Maalina

Vilken himla tur att jag stötte på dig här, KhiraLii! Verkligen toppentips, tusen tack! Det är ju superbra att få tips av någon som faktiskt har gjort samma sak. Jag gick in via diamant-sidan som du rekommenderade, så nu syns rabatterna. Verkligen toppen!

Jag läste det där om bank wire och att man då får rabatt, men vad exakt innebär det? Är det att jag betalar via banken, alltså typ som till ett "bankgiro"  eller räknas exempelvis PayPal som bank wire?

Jag tog till mig dina tips om diamanten och tummade lite på färgen. Jag hittade en, om du har lust att titta och säga vad du tycker så är jag tacksam :) Den har färgen I, är VVS2 och ideal på slipningen. Den är 0,5 carat, hur stor diamant har du och hur känns den i förhållande till ringen? Vad tror du att man bör ha för karat? Är 0,5 för litet? http://www.jamesallen.com/diamonds/I-VVS2-Ideal-Cut-Round-Diamond-1374100.asp 

Hur gjorde du förresten med att avgöra rätt storlek? Jag har mätt mitt finger och "översatt" till amerikansk storlek och har kommit fram till att jag tror att jag har storlek 8, men blir osäker eftersom det inte bara finns halva storlekar också utan fjärdedels. Passade din ring perfekt och hur mätte du? 

Blev himla massa frågor här, men jag passar på att plocka din hjärna på erfarenheter! :) 

• Maalina

Fan, nu såg jag att det varken var AGS eller GIA-certifikat på den diamanten! Hittade en annan med AGS, men det fanns ingen bild så jag väntar på mail nu :)

• KhiraLii

Just nu har jag bara 5 min kvar på lunchen men jag skall kolla nogrannare ikväll. Om du vill får du gärna säga budgeten för din diamant så kan jag leta lite. Vill du inte säga det här så kan du inboxa =)

Bank wire är som en överföring direkt till deras bankkonto. Jag har swedbank och kan göra det via internetbanken annars tror jag man måste gå personligen till banken.

Min karat är 0.45 och många i sverige tycker den är stor. Dock har jag ringstorlek 5 och då uppfattas diamanten som större i förhållande till fingret.

Jag svarar mer ingående ikväll

• Maalina

Nu när settingen blev så mycket dyrare så är budgeten på ungefär 1100-1200 dollar, men lite upp ska man väl kunna förhandla med sambon om :) Tack snälla för din hjälp..

Det känns så himla surt att 400 dollar går till att få en setting som, i mina ögon, ser likadan ut som vitguldsringen som jag ville ha från början.. Har mailat med en tjej där och verkligen försökt pusha för att de ska göra ett undantag, men de är obevekliga med nicklet i vitguldet... Känns konstigt att de kan göra ett undantag och göra en ring helt i palladium, men absolut inte vill göra en vitguld med palladium...

Förresten, så var det en guldhandlare som sa till mig att det inte gör något att det är nickel i vitguldet eftersom det rhodieras och att det då blir som ett skydd och att nicklet därför inte kommer i direktkontakt med huden. Någon som känner igen det? Vet inte om jag litar på det riktigt, eftersom jag bara hört det från en person... 

Tack ni andra också för era erfarenheter av palladiumringar :) 

• Maalina

Från början var 2000 dollar gränsen, men med en setting för 1400 så blir 600 för en diamant alldeles för lite... Har sett att det billgaste man kan "komma undan" med de egenskaper som du beskrev är typ 1100-1200 dollar.. Sambon svettas lite, men han vill såklart att jag ska få det jag vill ha... :)

• KhiraLii

Jag skulle föreslå den här diamanten

www.jamesallen.com/diamonds/I-SI1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1371084.asp

Det finns något som kallas Hollaway cut adviser HCA som beräknar en rund diamants optiska egenskaper baserat på alla vinklar och mått som finns i certifikatet. Det finns en stor varians även inom ideal-kategorin och man vill att en diamant skall få under två poäng i ett HCA test. Väldigt få diamanter får detta. Denna diamant får 0.5

Här finns beräknaren
    www.pricescope.com/tools/hca/

Köper du den diamanten så vet du definitivt att du har en av de mest glittrande diamanterna på marknaden. Det kan dock vara bra att låta james allen titta på den så det inte är något annat konstigt. Den är SI1 men ser väldigt ren ut. Med luppen kan man se ett område med några prickar snett uppe till höger. Tror knappast man ser det i verkligheten.

Medans james allen utväderar en diamant bokar de den åt dig sen efter utvärdering har du 24 h på dig att bestämma dig. Det är hög omsättning på bra diamanter så gillar du den tveka inte.

Vad gäller ringstorlek minns jag inte riktigt hur jag kom fram till ett exakt mått. Jag beställde många billiga ringar från tradera och provade med. Mätte med skjutmått så att fick fram diametern och jämförde med JA's mått. Den blev verkligen precis. Hade inte gått med en mindre så jag hade tur.

• 2011

Jättebra råd KhiraLii. Jag gjorde precis så när jag köpte ring till min fru för något år sedan. Jag kombinerade denna diamant 
    http://www.jamesallen.com/diamonds/H-VS1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1204013.asp

med den här ringen i platina.
    http://www.jamesallen.com/engagement-rings/solitaire-rings/ring/item_57-3767_design.asp?module=setting

Det blev riktigt bra. Det enda problemet var att vi inte kunde hitta någon vigselring som passade ihop med den då sättningen var så låg. Vi specialbeställde till slut en ring hos en smed. Det finns bilder på ringarna i mitt galleri. De datorgenererade bilderna är ifrån designprocessen hos smeden.

• Maalina

Suck, nu grusades planerna ännu mer. Min vän som skulle komma hit i slutet av maj har nu ångrat sig och kanske ska komma i augusti, september istället men det verkar inte som om det är säkert. Så nu vet jag inte om jag ska vänta och se om hon kommer, eller om jag ska skicka efter ändå och betala tull och moms (vilket ju blir ännu några tusen dyrare). Du fick din ring hemskickad väl, KhiraLii? Hur många procent blev det? 27-28 nånting eller?

Usch, vad deppig jag blev nu!

Diamanten du hittade var verkligen superfin, tack för hjälpen! Hade definitivt bett dem kolla den och sedan tagit valt den om jag visste hur jag skulle göra...

2011 - verkligen snygg ring du köpte till din fru!

• KhiraLii

Ja det komplicerar ju saker förstås. Det stämmer 27.5% tillkommer på hela kalaset och det betalar men fedex i Sverige.

Ett billigare alternativ vore att välja en solitärskena istället. Det går att få för runt 800-900 dollar i platina. Det positiva med dem är att det är betydligt lättare att hitta en andra ring senare

• Maalina

Sant sant, men ack vad svårt det är att släppa tanken på drömringen nu... Håller fortfarande på och försöker hitta en lösning, men det finns ju till synes inga kryphål..

Tack för all hjälp ändå, kommer att ha nytta av kunskaperna när det väl kommer till skott... :) 

Svar på tråden Ring av palladium från USA - bra eller dåligt?