Ring av palladium från USA - bra eller dåligt?
Jag och min sambo har nyss förlovat oss och jag håller just nu på att kolla på ringar. Eftersom vi har en vän i USA som ska hälsa på inom kort så tänkte vi beställa min ring från James Allen så att vår vän kan ta med sig den hit och därmed undvika tull och trista extrakostnader.
Jag vill gärna ha en vitguldring eftersom alla mina andra smycken är i vitguld eller silver. Som nämnts i fler trådar tidigare så legeras ju vitguld i USA fortfarande med nickel och inte palladium, som i Sverige. Jag är lite överkänslig mot nickel och vill inte gärna utsätta mig för det av rädsla för att det ska bli värre. Jag frågade om det var möjligt att legera med palladium istället, men fick svaret att de tyvärr inte hade möjlighet att göra det. Däremot så kunde jag få hela ringen gjord i palladium istället. I vitguld med nickel kostar ringen 950 dollar och en ring helt i palladium skulle kosta 1200 dollar.
Nu undrar jag om någon här har kunskaper om detta? Jag har aldrig träffat någon som haft en förlovningsring helt i palladium, så det känns främmande för mig. Är det vitt eller gråaktigt? Shiny eller matt?
Helt enkelt: Är det en bra deal eller inte?