Suck jag skrev ett långt inlägg och så valde Firefox att backa när jag suddade en felstavning. Morr!
Visst ser det ut att vara min ring, vad kul! Jag har även en liten filmsnutt på den här:
Jag har några tips på hur du kan maxa diamantstorlek. Först så skall du använda dig av pricescope.com. Det är ett diamantforum där man även kan söka diamanter. Då får man upp en lista på olika återförsäljare och klickar du på en diamant som säljs av james allen så kommer du få en viss procents rabatt på den. Har du väl gjort det en gång så sparas en cookie så rabatten syns på alla diamanter.
Väljer man bank wire som betalning får man ytterligare 1.5% rabatt på hela köpet
För att maxa karaten kan man tumma på klarhet och färg men man skall fortfarande köpa ideal(hellst) eller premium slipning. Det är slipningen som till absolut största delen avgör hur glittrig diamanten blir.
Det finns absolut ingen anledning att gå över VS vad gäller klarhet. Du kommer inte kunna se någon skillnad och varför betala för något du inte ser. VS2 är ett bra val likaså SI1 som ofast är "eye-clean" dvs du kan inte se inneslutningar utan lupp. Väljer du en SI1 så låt James Allen utvärdera stenen åt dig så att den är ren för ögat. De utvärderar 3 stenar gratis och då jämför de hur väl stenerna glittrar, så ingen är mörk eller har andra artifakter.
Färgen är också en kategori som man kan dumpa rejält om man inte är väldigt känslig. Man ser väldigt liten skillnad på diamanter ned till H-I och det är också svårt att notera färg i J/K om man inte håller stenen mot en vit bakgrund uppochner. Det finns många filmer om detta där man jämför stenar. Om du är tveksam kan jag leta upp något åt dig. Gällande färg tror jag mycket är järnspöken om man skulle tycka sin diamant är gul. Oftast är den itne diamanten i sig utan att den fångar upp gula nyanser från kläder, väggar etc. Själv hade jag utan tvekan valt I idag om jag gjort om mitt köp och personligen hade jag inte haft problem med J heller.
Summa sumarum leta efter idealt slipade VS2/SI1 I-färgade diamanter i första hand och se vilken storlek du får för pengarna. Är storlek väldigt viktigt fundera på om du är bekväm med J. Mycket negativa åsikter om I/J/K-diamanter beror på diamantindustrin som såklart vill att du skall köpa det dyraste som möjligt. Väldigt upphaussat och det är på väg att ändras.
Hade jag fått göra om mitt köp så hade jag hostat upp de där extra för platina. Jag kommer förhoppningsvis uppdatera mina diamanter inför bröllopet och då se om någon guldsmed klarar av att göra en platina-ring åt mig, annars blir det vitguld. Diamanter gör sig inte så bra i gult guld, ytterligare en lärdom.
Just det kom på en sista sak köp bara diamater med AGS eller GIA certifikat. Allt annar är opålitligt.