• Vargaland

Hjälp! Dilemma...

Jag ska gifta mig i höst och har börjat fila på vilka vi ska bjuda. Jag har tre arbetskamrater, vi kan kalla dem Moa, Sussie och Linda. Moa är självklar att bjuda, och jag skulle gärna vilja bjuda Sussie också, hon är jättetrevlig och dessutom god vän med Moa som troligen inte känner någon på festen om jag bara bjuder henne. Nu till två problem.

1. Sussies man. En riktigt jobbig och burdus typ, inte otrevlig egentligen men... jobbig. Speciellt när han får alkohol i sig. Högljudd och ganska "gå-påig" Jag vill inte ha honom på mitt bröllop. Men det vore ett etikettsbrott att inte bjuda honom också om jag bjuder Sussie, då de är gifta.
    2. Jag vill inte bjuda Linda. Vi funkar hyfsat som arbetskamrater, men är ganska olika i övrigt. Men om både Moa och Sussie får komma och inte hon, tror jag det blir rejält sura miner från Linda och garanterat massa skitsnack bakom ryggen på mig.

Hur löser jag detta, går det att lösa? Känns som hur jag än gör blir det mer eller mindre fel. Just nu låtar det åt att jag bara bjuder Moa och jag tror att Sussie skulle kunna ta det bra att inte bli bjuden. Men jag vill ju egentligen ha henne med också, men då kommer ju även hennes man...

Hjälp! Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp! Dilemma...
  • Vargaland

Oj vad många bra och intressanta svar jag har fått! Intressant hur olika vi ser på saker, men det gör det ganska komplicerat också.

Jag känner att jag egentligen inte vill begå något etikettsbrott och det lindrigaste känns i nuläget att bara bjuda Moa. Alternativet att be Moa ta med en vän och då indirekt säga att hon kan ta med Sussie känns lite "fult", etikettsbrott light liksom. Samtidigt vill jag gärna ha Sussie där, men det känns svårt att lösa. Alternativet att bjuda alla tre känns inte heller helt rätt. Linda och jag umgås ju aldrig privat och bara för att vi är arbetskamrater gör det väl inte självklart att jag måste bjuda henne, eller?

sebastiana: Sussies man märks i mängden, annars ser han till att göra det... han är en sån folk kan stå ut med ett tag, sen blir det för mycket och nån blir förbannad. Vet att han varit i trubbel på fester innan, och det vill jag INTE riskera på vår stora dag..

Trodde aldrig det skulle vara så här knivigt med inbjudningar! Visserligen är det vår dag och vi som bestämmer, men vill inte att det ska bli tråkigheter efteråt heller.

Fick en ny idé nu, kanske inte så genomtänkt från min sida här men jag slänger ut den ändå för att höra vad ni tycker: Kan man säga till Sussi nåt i stil med att "Jag vill jättegärna att du kommer på mitt bröllop, men eftersom vi har begränsad budget och jag inte känner din man så bra, vill bara du komma? Om inte annat för att hålla Moa sällskap?"
    Etikettsbrott light där med, men skulle hon ta illa upp om man sa så? Sussie är en ganska "enkel" person, vettiga åsikter om det mesta och inte den som blir sur över småsaker. Men en sån här grej?
    Sen kanske jag ändå får ta att Linda blir sur...
    Gud vad jag grubblar....

• Vargaland

Aniara4 - Mycket tänkvärda åsikter! Det ligger närmast till att endast bjuda Moa. Vore så tråkigt om det blev surt efteråt... skulle förstöra lite av den största dagen i våra liv. Men jag grubblar ändå...

Svar på tråden Hjälp! Dilemma...