Hjälp! Dilemma...
Nu är det ju så att det förväntade är att man bjuder etablerade par tillsammans, och väljer man att bryta mot den förväntningen ÄR det ett starkt ställningstagande och man får räkna med att få reaktioner därefter. Tycker man det är värt att ens vänner och bekanta tar illa upp säger det mer om än själv än om vännerna.
Jag menar, det finns massor av etikettsregler som man förstås inte behöver följa. Vem har sagt att alla gäster måste få mat, t.ex? Kan man inte bara ge oxfilé till den närmaste familjen och slänga till övriga ett kexpaket att dela på? Det blir ju så dyrt annars, och jag vill hellre kunna ge mina närmaste riktigt fin mat än att ge alla nåt halvok. Måste man ge gästerna bestick? Det är ju bara en mossig gammal regel som nån har hittat på, varför ska vi följa den om vi inte känner för det? Måste jag hälsa på folk när jag träffar dem? Måste jag tacka när jag får något? Det finns ingen lag som säger att jag måste göra det heller ju.
Alltså, man kan välja att bete sig på ett sätt som man vet att många uppfattar som oartigt, men då ska man inte heller bli förvånad om de tycker att man är just oartig. Sen finns det bekantskapskretsar där man har överseende med vissa etikettsbrott (men förmodligen inte andra), och vet man att ingen kommer att reagera negativt kan man förstås göra som man vill.
Till TS: Svårt! Jag skulle nog också valt att bara bjuda Moa (med eller utan etablerad partner), om det är så att ni har en tydligt närmare relation än du har med de andra två. Om man ska särbehandla någon så är det bättre att en blir utvald att få vara med än att en blir utvald att inte få vara med. Jag tycker, som framgått ovan, INTE att du ska bjuda alla tre utan respektive, åtminstone inte utan att prata med dem innan och försiktigt fråga om de möjigen skulle kunna tycka det var ok med tanke på platsbristen och att ni kanske inte umgås parvis privat annars. Det skulle kanske vara lättare att stå ut med Linda på festen än den störige maken. Men det ÄR ett etikettbrott du i så fall ber dem om att ha överseende med.