• Aniara4

Hjälp! Dilemma...

Nu är det ju så att det förväntade är att man bjuder etablerade par tillsammans, och väljer man att bryta mot den förväntningen ÄR det ett starkt ställningstagande och man får räkna med att få reaktioner därefter. Tycker man det är värt att ens vänner och bekanta tar illa upp säger det mer om än själv än om vännerna.

Jag menar, det finns massor av etikettsregler som man förstås inte behöver följa. Vem har sagt att alla gäster måste få mat, t.ex? Kan man inte bara ge oxfilé till den närmaste familjen och slänga till övriga ett kexpaket att dela på? Det blir ju så dyrt annars, och jag vill hellre kunna ge mina närmaste riktigt fin mat än att ge alla nåt halvok. Måste man ge gästerna bestick? Det är ju bara en mossig gammal regel som nån har hittat på, varför ska vi följa den om vi inte känner för det? Måste jag hälsa på folk när jag träffar dem? Måste jag tacka när jag får något? Det finns ingen lag som säger att jag måste göra det heller ju.

Alltså, man kan välja att bete sig på ett sätt som man vet att många uppfattar som oartigt, men då ska man inte heller bli förvånad om de tycker att man är just oartig. Sen finns det bekantskapskretsar där man har överseende med vissa etikettsbrott (men förmodligen inte andra), och vet man att ingen kommer att reagera negativt kan man förstås göra som man vill.

Till TS: Svårt! Jag skulle nog också valt att bara bjuda Moa (med eller utan etablerad partner), om det är så att ni har en tydligt närmare relation än du har med de andra två. Om man ska särbehandla någon så är det bättre att en blir utvald att få vara med än att en blir utvald att inte få vara med.  Jag tycker, som framgått ovan, INTE att du ska bjuda alla tre utan respektive, åtminstone inte utan att prata med dem innan och försiktigt fråga om de möjigen skulle kunna tycka det var ok med tanke på platsbristen och att ni kanske inte umgås parvis privat annars. Det skulle kanske vara lättare att stå ut med Linda på festen än den störige maken. Men det ÄR ett etikettbrott du i så fall ber dem om att ha överseende med.

• Aniara4
    Vargaland skrev 2011-05-06 13:29:51 följande:
    Fick en ny idé nu, kanske inte så genomtänkt från min sida här men jag slänger ut den ändå för att höra vad ni tycker: Kan man säga till Sussi nåt i stil med att "Jag vill jättegärna att du kommer på mitt bröllop, men eftersom vi har begränsad budget och jag inte känner din man så bra, vill bara du komma? Om inte annat för att hålla Moa sällskap?"
    Etikettsbrott light där med, men skulle hon ta illa upp om man sa så? Sussie är en ganska "enkel" person, vettiga åsikter om det mesta och inte den som blir sur över småsaker. Men en sån här grej?
    Sen kanske jag ändå får ta att Linda blir sur...
    Gud vad jag grubblar....
    Det skulle kunna funka. Då har du ju ändå signalerat att du vet att du formellt inte gör riktigt rätt, men att du så gärna vill att hon ska komma och alternativet är att du inte har möjlighet att bjuda henne alls. Det är bättre än att bara skicka inbjudan till bara henne utan kommentarer!

När det gäller "Linda" får du väl väga risken att hon blir sur med hur ogärna du vill ha henne där. Är det uppenbart att det finns en skillnad, att du umgås med de andra två privat men inte henne? Kanske kan du nämna det på något sätt till henne också, att "tyvärr hade vi jättsvårt att få plats med alla gäster, så jag kunde bara bjuda dem jag umgås med utanför jobbet". I det läget skulle det nästan kunna bli en fördel om du bjudit Sussi utan sin man och betonat att det är så ont om plats!

Jag funderar lite på att bjuda de två av mina kollegor som jag varit hemma hos, det känns som ett urval jag enkelt kan förklara. Men jag har svårt att bestämma mig...
Svar på tråden Hjälp! Dilemma...