• Tessin

Detta gör mig snurrig! =)

Är det någon skillnad på Bestman och Marskalk?
    Min m2b kommer ha två stycken, sin bäste vän och min bror. Är det då två marskalker eller två bestman? Eller en av varje? Blir helt snurrig när jag tänker på det =) Spelar inte så stor roll med titeln egentligen men kul att säga rätt när man frågar dom =)

Jag kommer ha två tärnor. Är det alltid en som är huvudtärna?

Och har man sen ytterligare personer/person som ska vara toastmaster? Men den personen står inte framme i kyrkan va?

• Svar på tråden Detta gör mig snurrig! =)
  • Trolljentan

Den svenska benämningen är marsalk, och den amerikanska är bestman. Tror att det bara kan var en bestman. Dom andra hetet groomsmen om man ska följa den amerikanska seden. Men som svagt svenka seden är marsalkar och då tror jag båda heter så...
    Jag har oxå två tärnor men jag har inte en av dom som huvudtärna. Dom betyder lika mycket båda två så jag kunde inte välja=P
    Man kan ha en eller flera toastmaster/toastmadamer. Nej dom står inte med framme i kyrkan. Vårt toastpar kommer stå och välkomna alla till kyrkan och dela ut vigsleprogram samtidigt

• Willowfield

Skillnaden är nog egentligen den att i Sverige har vi ingen bestman, hör kallas de enbart marskalker eller brudsvennar, Bestman är ett mera amerikansk uttryck. Skall du ändock använda dig av den ena brudsvennen på så sätt att han skall stå framme med brudgummen kan du ju med fördel kalla honom bestman, typ den som tar hand om ringen/ringarna och är som stöd.
    Tärnor kan man ju ha hur många man vill, dock brukar en av tärnorna vara huvudtärna, en gammal kyrklig sed är att just huvudtärnan håller brudbuketten samt läser en text ur bibeln i kyrkan.
    Någon egentlig Maid of honor har vi nog inte I sverige namnmässigt.

Toastmaster, madame kan vara vem som helst i detta sammanhang, antingen era tärnor och brudsvennar eller helt skilda personer och nej de står inte med er framme i kyrkan om de enbart är toastmaster/madame.

Marskalkerna/brudsvennar brukar ofta vara dem som visar gästerna var de skall sitta i kyrkan och delar ut vigselprogram.

• BlackWIngedAngel

Best man är den (för det är bara en) person som tillsammans med brudgummen står framme vid altaret och väntar enligt anglosaxisk sed. Marskalkar är brudfölje och går alltså efter brudparet in kyrkan tillsammans med eventuella tärnor.

Willowfield skrev 2011-05-06 14:10:55 följande:
    Marskalkerna/brudsvennar brukar ofta vara dem som visar gästerna var de skall sitta i kyrkan och delar ut vigselprogram.
    Det har jag faktiskt aldrig varit med om, utan det brukar vara en särsild kyrkvärd till detta på de vigselgudstjänster som jag har varit på. I vissa fall har denna person även varit toastmaster vid festen. Men jag har aldrig sett någon i brudföljet gå omkring i kyrkan före gudstjänsten har börjat.

• Willowfield
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-06 19:58:15 följande:
    Best man är den (för det är bara en) person som tillsammans med brudgummen står framme vid altaret och väntar enligt anglosaxisk sed. Marskalkar är brudfölje och går alltså efter brudparet in kyrkan tillsammans med eventuella tärnor.Det har jag faktiskt aldrig varit med om, utan det brukar vara en särsild kyrkvärd till detta på de vigselgudstjänster som jag har varit på. I vissa fall har denna person även varit toastmaster vid festen. Men jag har aldrig sett någon i brudföljet gå omkring i kyrkan före gudstjänsten har börjat.
    ca 60 år gamla etikettbok står det:

"Kyrkbröllop
    Och så kommer själva bröllopsdagen. I god tid ha tärnor och marskalkar, kyrkmarskalkar och brudnäbbar utsetts. Naturligtvis är det inte nödvändigt med hela denna uppvaktning, brudnäbbarna kunna undvaras och tärnornas och marskalkarnas antal varierar. Kyrkmarskalkar utser brudgummen bland sina vänner, och deras uppgift är, att visa inbjudna gäster tillrätta i kyrkan och svara för ordningen vid festmåltiden. Övriga marskalkar samt tärnor utses bland brudgummens, resp. brudens vänner och bilda en hedersuppvaktning för brudparet. Brudnäbbarna utgöras av två barn, en gosse och en flicka, vilka gå före brudparet i kyrkan som ett slags skyddsvakt mot onda önskningar. Marskalkarnas klädsel är frack, tärnornas balklänningar i vitt eller ljusa pastellfärger men alla tärnorna bära enhetliga klänningar. Marskalkarna hämta vanligen tärnorna i deras hem, varvid varje marskalk överlämnar en tärnbukett och får i utbyte en marskalkkrans, en myrtenslinga med vita och röda band att fästa på vänstra rockuppslaget. Alla tärnors buketter och marskalkarnas kransar böra vara lika.
  • Willowfield
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-06 19:58:15 följande:
    Best man är den (för det är bara en) person som tillsammans med brudgummen står framme vid altaret och väntar enligt anglosaxisk sed. Marskalkar är brudfölje och går alltså efter brudparet in kyrkan tillsammans med eventuella tärnor.Det har jag faktiskt aldrig varit med om, utan det brukar vara en särsild kyrkvärd till detta på de vigselgudstjänster som jag har varit på. I vissa fall har denna person även varit toastmaster vid festen. Men jag har aldrig sett någon i brudföljet gå omkring i kyrkan före gudstjänsten har börjat.
    Klickade post lite för fort...

letar vidare efter den sidan där det står om brudsvennar osv...återkommer 
  • BlackWIngedAngel
    Willowfield skrev 2011-05-06 22:57:20 följande:
    ca 60 år gamla etikettbok står det:

"Kyrkbröllop
    Kyrkmarskalkar utser brudgummen bland sina vänner, och deras uppgift är, att visa inbjudna gäster tillrätta i kyrkan och svara för ordningen vid festmåltiden. Övriga marskalkar samt tärnor utses bland brudgummens, resp. brudens vänner och bilda en hedersuppvaktning för brudparet. 
    Nej, men detta stämmer ju precis med vad jag menade, fast jag använda ordet kyrkvärd istället för kyrkmarskalk. :)
    Kyrkmarskalk har alltså, precis som kyrkvärden (som jag kallade det) till uppgift att visa gästerna tillrätt osv. Övriga marskalkar bildar brudfölje. 

Så det stämmer precis, då ju! Glad Det är två olika uppdrag och brudföljet är inte ute och promenererar bland gästerna innan de kommer in tillsammans med brudparet. 
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-06 23:15:53 följande:
    Så det stämmer precis, då ju! Glad Det är två olika uppdrag och brudföljet är inte ute och promenererar bland gästerna innan de kommer in tillsammans med brudparet. 
    Nej, det skulle ju bli lite konstigt, och lite jobbigt för dem.

Vi vill gärna involvera min BM:s söner lite i vigseln och om de vill får de vara kyrkomarskalkar och dela ut vigselprogram.
  • helsingebrud

då vi har valt våra bästa vänner ( ett par ) attv vara tärna och bestman, känner vi att vi vill fråga lite syskon om hjälp också.
    Våra barn kommer vara med i brudföljet.
    Kommer troligen ha en varsin bror som vigselvärdar, som får se till att alla sätter sig och får vigselprogram

Sedan kommer vi ha två bröders fruar vara mingel ansvariga vid festen.
    De får se till att alla får drinkar och snittar mm

Svar på tråden Detta gör mig snurrig! =)