Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Detta gör mig snurrig! =)

Best man är den (för det är bara en) person som tillsammans med brudgummen står framme vid altaret och väntar enligt anglosaxisk sed. Marskalkar är brudfölje och går alltså efter brudparet in kyrkan tillsammans med eventuella tärnor.

Willowfield skrev 2011-05-06 14:10:55 följande:
    Marskalkerna/brudsvennar brukar ofta vara dem som visar gästerna var de skall sitta i kyrkan och delar ut vigselprogram.
    Det har jag faktiskt aldrig varit med om, utan det brukar vara en särsild kyrkvärd till detta på de vigselgudstjänster som jag har varit på. I vissa fall har denna person även varit toastmaster vid festen. Men jag har aldrig sett någon i brudföljet gå omkring i kyrkan före gudstjänsten har börjat.

• BlackWIngedAngel
    Willowfield skrev 2011-05-06 22:57:20 följande:
    ca 60 år gamla etikettbok står det:

"Kyrkbröllop
    Kyrkmarskalkar utser brudgummen bland sina vänner, och deras uppgift är, att visa inbjudna gäster tillrätta i kyrkan och svara för ordningen vid festmåltiden. Övriga marskalkar samt tärnor utses bland brudgummens, resp. brudens vänner och bilda en hedersuppvaktning för brudparet. 
    Nej, men detta stämmer ju precis med vad jag menade, fast jag använda ordet kyrkvärd istället för kyrkmarskalk. :)
    Kyrkmarskalk har alltså, precis som kyrkvärden (som jag kallade det) till uppgift att visa gästerna tillrätt osv. Övriga marskalkar bildar brudfölje. 

Så det stämmer precis, då ju! Glad Det är två olika uppdrag och brudföljet är inte ute och promenererar bland gästerna innan de kommer in tillsammans med brudparet. 
Svar på tråden Detta gör mig snurrig! =)