Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?

Vi har tillsammans kommit fram till att vi ska gifta oss. Dessutom var det väldigt länge sedan jag flyttade hemifrån så det blir ju löjligt om pappa nu ska lämna över mig. Jag ser fram emot att vi stå där vid porten in till kyrkan, säkert nervösa och förväntningsfulla, och håller varandras händer. Nu är det vi!

Att lämnas över som någon sorts ägodel känna inte som någon hit. Tala om mossigt. Jag är så glad att jag får välja vem jag vill gifta mig med själv. Majoriteten av världens kvinnor får inte det. Varför ska vi spela upp en charad där det ser ut som pappa har bestämt vem jag ska gifta mig med?

VI gifter oss, inte bara jag. Det är inte min show. Vi gör detta tillsammans. Att gå fram medan blivande maken väntar vid altaret blir väldigt myckat "allt ljus på bruden".

• Sebastiána
    Pinkgrape skrev 2011-05-07 21:42:22 följande:
    Jag vill dessutom inte att han ska mig första gången, i klänningen och allt, inför alla andra. Jag vill att det ska vara en stund mellan min blivande och mig, ensamma. Det är för mig mycket mer romantiskt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Så är det för mig också! Vi kommer att träffas ute vid en ruin där fotograferingen sen kommer att ske (vi kommer innan fotografen). Där blir en stund när vi båda får se varandra uppklädda för första gången och där vi får vara för oss själva och tillsammans vila i det stora ögonblicket!
  • Sebastiána
    RiNa skrev 2011-05-08 08:28:01 följande:
    Vi kommer antagligen gå in tillsammans eftersom min pappa tyvärr inte är i livet längre. Hade han varit det hade jag velat att han överlämnade mig.
    För min del handlar det absolut inte om att man blir överlämnad som en ägodel, förstår inte riktigt varför man skulle se det på det viset.
    Om något så handlar det väl om att man tagit ett eget, självständigt beslut att på ett sätt "lämna" ( i brist på bättre ord) den familj man vuxit upp i för att starta en ny med sin blivande.
    Alla får ju tycka som de vill och detta är bara min, en persons, åsikt.
    Det är klart att ingen som väljer att bli överlämnad i Sverige gör det för att de vill ses som en ägodel. Och det är klart att svenska brudar som väljer att bli överlämnade gör det för att de vill. Det ifrågasätter ingen. MEN vare sig man gör detta frivilligt eller inte finns symboliken där. Om man nu är jämställd, varför spela upp en charad med helt motsatt symbolik?

Det fanns i och för sig en tjej här på BT för ett tag sedan, och som ville bli överlämnad, som faktiskt var emot jämställdhet. Hon såg mannen som kvinnans överhuvud. Där är det ju naturligt att vilja manifestera detta genom att gå in med sin far.
  • Sebastiána
    RiNa skrev 2011-05-08 08:28:01 följande:
    Om något så handlar det väl om att man tagit ett eget, självständigt beslut att på ett sätt "lämna" ( i brist på bättre ord) den familj man vuxit upp i för att starta en ny med sin blivande.
    Alla får ju tycka som de vill och detta är bara min, en persons, åsikt
    Javisst, väldigt sällsynt i och för sig, men om man bott hemma fram till den dag man gifter sig är det också mer naturligt att lämnas över av sin far.

Det där med att starta något nytt tillsammans med sin blivande... det gör ju brudgummen också. Varför blir inte han överlämnad av sin mor. Hmmm...
  • Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2011-05-08 10:49:07 följande:
    Är fet inte ofta man "spelar upp en charad" om man bär vit brudklänning också? Det symboliserar ju renhet = oskuld. Hur många är oskulder när de gifter sig?
    Vit klänning symboliserar inte oskuld. Slöjan och kronan gör det emellertid.
  • Sebastiána
    RiNa skrev 2011-05-08 10:55:51 följande:
    Oavsett om man bor hemma till den dag man gifter sig eller har flyttat hemifrån för många år sen startar man ändå en ny familj med sin blivande. Liksaså gör brudgummen.
    Precis. Varför ska inte han överlämnas av sin mor då?
  • Sebastiána
    RiNa skrev 2011-05-08 10:59:42 följande:
    Bra fråga. Kunde kanske vara en ny tradition att starta =)
    Ja faktiskt - men jag föredrar ändå att brudparet går in tillsammans - men som alternativ. Först går bruden in med sin pappa och sedan brudgummen med sin mamma (eller tvärtom), eller om det är en kyrka som har tre ingångar, att man kommer in från var sin ingång och möts på mitten.
  • Sebastiána
    Tessin skrev 2011-05-08 12:08:02 följande:
    Oj, inte visste jag att detta var ett så känsligt ämne =)

Som vissa säger så förstår inte jag heller hur man kan börja jämnför med hur det var förr i tiden.. Vi lever i ett modernt samhälle, där man har valmöjliheter, det kallar jag att vara jämnställd. 
    En majoritet av världens kvinnor får inte alls gifta sig med vem de vill, så vår moderna tid är knappast så jämställd.

I vilket fall som helst tycker jag personligen att det ser komiskt ut när pappan ska lämna över sin dotter som kanske flyttade hemifrån för 10 år sedan och har två barn... och varför inte hedra mamma också? Och varför är det bara brudens far som ska hedras?
  • Sebastiána
    tweety skrev 2011-05-08 12:31:23 följande:
    Hejsan alla!

Vi lever i ett modernt samhälle 2011 våra seder och traditioner har ändrats.Flört

Vile bara berätta hur jag och min BM kommer att göra.

Då jag gifter mig med en man från ett katolskt land från Europa , och jag själv som svensk räknas som protestant. (Inte för det har någon betydelse då båda har tron i hjärtat) 

Då vi  kommer att gifta oss i Sverige så kommer vi att göra lite kompromisser, då det skiljer sig lite på cermonierna mellan våra länder. I hans land blir man gift i statshuset hos borgmästaren( den lagliga cermonin) efter det den  kyrkliga  cermonin som bara är en välsignelse från prästen (men alla gifter sig i kyrkan pga tradition).

Vi kommer att ha "brudöverlämning" som det heter och JAG tycker det är en fin tradition från det land min BM kommer ifrån, INGEN ser det som en ägodels överlämning utan en fin tradition, ungäfär som vi i Sverige går in tillsammans.{#emotions_dlg.flower}
    Det är klart att det inte ÄR ett överlämnande av ägodel, men det har den symboliken.
Svar på tråden Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?