Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?

Debatten kring överlämning är så överdriven, just för att det nu för tiden bara betyder att man vill involvera sin gamla familj i vigselakten. Symboliken i modern tid är inte att kvinnan är en handelsvara utan att hennes gamla familj betyder oerhört mycket för henne men samtidigt ser hon fram emot att skapa en egen familj med sin man.

Jag hade kunnat tänka mig att bli "överlämnad" men valde bort det då pappa troligen hade svimmat i vapenhuset och mannen hade gått upp i atomer av att stå där framme och vänta och bli uttittad av alla. Jag och min blivande behöver hämta kraft i varann och hålla varandras händer i detta nervösa ögonblick. Därför känns det bättre att gå in tillsammans. 

• MrsT2011

Och förresten, om man ska stirra sig blind på vad alla traditioner betydde förr i världen, så skulle man ju aldrig våga ta på sig en vit klänning! I alla fall inte utan att bli anklagad för att vara en snobb. Förr var brudklänningen svart, bara de allra rikaste hade en vit, för att skryta med att de minsann hade råd med ett så opraktiskt plagg.
    Vem tusan bryr sig om den symboliken idag?

Nej jag tror att svenska kyrkans våldsamma reaktion mot brudöverlämning hänger ihop med rädslan för att svenska traditioner ska "anglofieras", detta med tanke på hur mycket vi påverkas av allt vi ser från hollywood. Själv förstår jag inte problemet, om folk vill bli överlämnade, pussas i kyrkan, kasta en brudbukett över axeln, och satsa på "something borrowed, something blue" så kan de väl få göra det? Allt annat man gör under en kyrklig vigsel följer ju det svenska vigselritualet.

• MrsT2011
    Vi2alltid skrev 2011-05-08 10:49:07 följande:
    Är fet inte ofta man "spelar upp en charad" om man bär vit brudklänning också? Det symboliserar ju renhet = oskuld. Hur många är oskulder när de gifter sig?
    Ha ha, precis, ännu bättre jämförelse med brudklänningen än den jag nämnde! Ingen ifrågasätter ju varför kvinnor som haft mer än 10 sexpartners och dessutom har flera barn, ÄNDÅ väljer att ha vit klänning! Varför är det så mycket svårare att smälta detta med brudöverlämning?

Apropå färg på klänning tycker jag det är dålig stil av många präster att ogilla svart klänning på bruden. Samtidigt säger de för det mesta inte ett ord om att folk gifter sig i kyrkan i vit klänning för tredje gången eller liknande. Det bästa vore om präster struntade i att lägga sig i vad folk har för färg på sina bröllopskläder. Jag kan förstå att man helst inte vill att brudens rumpa eller bröst ska hänga utanför kläderna, men det är en helt annan femma...
Svar på tråden Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?