-
”Bli överlämnad”, ni hör ju själva hur det låter: hemskt, hu!Tessin skrev 2011-05-07 21:36:27 följande:Är lite nyfiken på hur ni ska göra i kyrkan =) Ska ni gå in tillsammans med er bilvande och brudföljet eller ska ni gå in med er pappa (eller annan person) och bli överlämnad till er blivande som står vid altaret?
-
Jag har berättat för amerikanska vänner om att den svenska traditionen är att brudparet går in tillsammans och vad den anglosaxiska tradiitionen innebär. De har aldrig tidigare funderat över detta, men när de gör det tycker de ofta att den svenska traditionen låter mer sympatisk.
Så här tyckte M2B – note bene, han är en superkonservativ monarkist – om Vctoras och Danels bröllop apropå debatten om brudöverlämning och hur det i slutändan blev:
”Uppenbart en kompromisslösning, som ändå inte på något vis förtar känslan av att Viktoria är en handelsvara som fader konungen skänker bort till en gymgrabb från Ockelbo. Har hon valt honom av kärlek kunde hon väl åtminstone stå för valet själv och inte låtsas att hon är en omyndig stackare som kungen överlämnar. Nej, detta bruk är obehagligt, synd att det införs i Sverige av kronprinsessan. Uppenbart kvinnosakens värsta motståndare i vårt land.” -
Vi ska förresten involvera våra föräldrar på ett annat sätt i ceremonin än genom brudöverlämning: genom en ljusceremoni då min mamma och M2B:s pappa tänder varsitt ljus som vi sedan tänder ett större ljus genom. (M2B:s mamma och min pappa är inte så rörliga, annars hade de också fått vara med.)
-
Precis så ska vi göra, vi möts på kyrktrappan då han har ordnat en egen bukett! Tror att det kommer att bli en väldigt fin, privat stund.Aleta skrev 2011-05-07 22:13:38 följande:Här kan jag tipsa om en gammal svensk tradition som är halvt bortglömd, men otroligt fin tycker jag.
Man ses inte förrän på kyrktrappan där brudgummen står och väntar med brudbuketten som han har skaffat och som bruden inte har sett. Då blir det både och, känslan av att se varandra "för första gången" och det blir dessutom en privat stund som inte en massa andra ser. Efter det går man in tillsammans och möter allas blickar.
Jag själv som redan är gift och dessutom har gjort det två gånger kan meddela att min erfarenhet är att man minns stunden precis innan man går in allra starkast. När dörrarna slås upp så slår nervositeten till och allas blickar gör att man hamnar lite i en annan sinnesstämning. Själva vigseln blev inte för mig lika stark känslomässigt, antagligen pga allt folk, och då är jag ändå väldigt van att stå på scen och uppträda.
Dock blir det inte alldeles privat – tre tärnor, tre marskalkar och en fotograf är med, plus näbbisarna (våra syskonbarn). Men det är ett privilegium för vilket de är utvalda, så det är nog bara fint.
VI ska ses i god tid före vigseln, och den första kvarten sedan vi mötts står vi tillsammans med brudföljet i samlingsrummet och lyssnar på organistens samlingsmusik.
Jag skulle bli tokig om jag skulla ha min pappa omkring mig i detta ögonblick – det blir utmärkt att han sitter med mamma på hedersplatsen vid altaret och får se oss gå in tillsammans! -
Jag kan förstå alla som vill gå genom kyrkan med sin pappa – det är en vacker symbolik i det också, självklart, som RiNa skriver.
Men det vore så skönt med ett annat ord för det än överlämning...som alltför tydligt säger vad det står för historiskt. -
Vi går in tillsammans, men ska involvera våra föräldrar på andra sätt, under ceremonin främst genom en ljusceremoni. En från vardera paret tänder varsitt ljus, sedan tänder vi ett annat, tjockare ljus med lågorna från deras. (Det blir min mamma och M2B:s pappa; de andra två har svårt att gå...)Kattpoet skrev 2011-05-08 15:37:09 följande:Ja varför ska inte mamma hedras?
Ursäkta men hon har ju gjort det mesta av arbetet med att uppfostra barnen.
Sedan funderar jag på att lämna en blomma ur buketten till min mamma på inmarschen och en till min svärmor på utmarschen -- det kanske är en amerikansk sed? Men det tror jag skulle fungera för oss.
M2B:s syster har skrivit en psalm åt oss och ska läsa ur Nya testamentet. Mina syskon är nog gladast att slippa göra något under vigseln mer än att komma dit, men de har i alla fall levererat brudnäbbs-barnen! -
Kolla upp debatten i samband med kronprinssans bröllop i fjol!Tessin skrev 2011-05-08 12:08:02 följande:Oj, inte visste jag att detta var ett så känsligt ämne =)
T ex:
www.dn.se/debatt/victoria-maste-tanka-om-nar-det-galler-brollopet
Vållade massor av debatt... -
Citat ur artikeln:GeneralElectric skrev 2011-05-08 16:31:04 följande:Kolla upp debatten i samband med kronprinssans bröllop i fjol!
T ex:
www.dn.se/debatt/victoria-maste-tanka-om-nar-...
Vållade massor av debatt...”Vigseln är visserligen en händelse där brudparets önskemål får avgöra i en rad hänseenden. Men vigseln är inte ett sammanhang där kyrkan enbart upplåter ett rum som kan fyllas med precis vad som helst.
Oavsett om nu enskilda kan tycka att det är fint eller högtidligt att lämnas över till sin blivande man, så är symboliken i handlingen inget man kan välja. Den finns där ändå.
För mig är önskemålen om brudöverlämning ett uttryck för den negativa sidan av sekulariseringen: allt vi företar oss plockas som från ett smörgåsbord och får betydelse enbart i det individuella sammanhanget. Att det kan ha en djupare innebörd, eller att ritual är delar i något större, kollektivt, det struntar vi i.
Men vi behöver faktiskt inte välja allt, en del kan vi bara få vila i. Det är en av poängerna med ritual.
Vi går förvisso mot mer individuella vigslar och andra ritual, som exempelvis begravningar, och ofta är det av godo. Men även i denna den extrema individualismens tidevarv finns fortfarande några gränser. Allt är inte föränderligt. Kyrkan befinner sig ständigt i dialog med sin samtid, men den står också för värden som är mer stabila.
Det vi gör i kyrkan har vi tänkt igenom, vi vill att det avspeglar exempelvis värden som jämbördighet och alla människors myndighet.”