hur gör ni med tårtbitar???
Beställer ni så många gäster det är?
Eller tar ni mer/mindre bitar till er bröllopstårta???
Beställer ni så många gäster det är?
Eller tar ni mer/mindre bitar till er bröllopstårta???
Vi ska ta fem extra eller något. Det är lika bra tycker vi, tänk om inte tårtan skulle räcka liksom, katastrof! Betalar gärna det där extra för att slippa våndas över den tanken. Och skulle man få äta tårta till frukost dagen efter så gör det väl inte så mycket ändå ;)
Vi blir 14 vuxna och 3 små barn som inte äter så mycket tårta. Vi kommer beställa 16 bitar, troligtvis i två åttabitarstårtor
Min erfarenhet från de bröllop jag varit på är att folk inte äter speciellt mycket tårta. Nästan alla tar en bit, men ofta ganska lite och det är väldigt få som tar om. Tror att vi kommer att göra en bit per person.
Vi blir 28 st och har beställt för 35. vill inte att det ska ta slut, eller se snålt ut. Dessutom kommer vi att servera spettekaka också, eftersom vi gifter oss på Österlen :)
Vi tänker tvärtom som alla ovan -- vi tar färre bitar än antalet gäster.
Vi ska ha en fyrarätters middag (förrätt, huvudrätt, dessert, ostbuffé) och tror att få gäster orkar en stor tårtbit. Dessutom har nog några äldre gäster börjat gå hem så dags, en del äter inte sötsaker etc. Tårtan är inte tänkt som en måltid, utan mer som en bröllopsritual.
Så vi tänkte ta 100 bitar till cirka 160 gäster. Vi kollade med vår erfarne cateringkock, och han höll med om att det inte behövs 160+ tårtbitar. Men han sade 120, så det kör vi nog på.
Till er som får tårta över: i USA är det sed att frysa in resterna och äta dem tillsammans på den ettåriga bröllopsdagen, så det kan ni ju göra!
Vi tog 40 bitar, 50 bjudna, 8 åkte hem innan tårtan... halva tårtan kvar..
Slutsats... Beställ mycket mindre tårta ;)
kan ju tillägga att det ätits tårta i 3 dagar och nu tar jag med mig en tor bit till jobbet idag så vi blir av med den... haha ;)
Vi kommer nog bli ca 85 pers på bröllopet. Om alla som inte har svarat än kommer...
Tårtan jag gör är en 4-vånings men med 3 lager fyllning istället för dom vanliga 2. Så det kommer att bli rejält höga tårtor.
Vi har också efterrätt så många är nog så mätta att dom inte vill ha tårta eller bara tar en liten bit.
Jag har gjort tre "normalstora" 4-våningstårtor tidigare.
Den första var till ett bröllop med ca 30 pers, och det blev bara ungefär halva understa botten kvar.
Den andra var till ett bröllop med ca 60 pers, där jag hade gjort en extra tårta, lika stor som botten på 4-våningstårtan. Och både den och hela botten på våningstårtan vart kvar +lite av den näst understa våningen... Det gick alltså inte ens tre våningar trots att det var dubbelt så mycket folk som första gången...
Jag vet inte hur mycket som blev över på sista bröllopet för där var jag inte kvar själv och såg hur det såg ut.
Men om den inte hade räckt så hade jag ju säkert fått höra det
Dom var också runt 60 i alla fall...
Om man använder en tårtuträknare (finns sån funktion på vissa tårtsidor) så ska en sådan 4-våningstårta räcka till mellan 50 och 75 pers. Och det beror ju helt på hur stora bitar man räknar på. Jag räknar alltid med att folk tar mer tårta och kanske vill ha en extra bit.
Hellre det och att man får tårta över liksom
Eftersom tårtan jag gör åt oss kommer vara ca 14-16 cm hög / våning istället för dom normala 10 cm så räknar jag alltså med att det räcker att göra en 4-våningstårta även om vi blir 85.
Speciellt eftersom vi som sagt äter efterrätt en liten stund innan
Skall bara säga att i USA används inte lika mycket grädde på tårtorna som i Sverige, smörkräm klarar sig bättre frusen än vad grädde gör som härsknar efter ett tag i frysen.
På alla bröllop jag varit så har det blivit massor av tårta över. Inte lite, utan MASSOR alltså!
Trots detta envisas min blivande make med att han vill att vi skall ha en bit var åt alla TROTS att vi har både efterrätt, och vickning.
Han är jätterädd att han inte ska få äta upp resterna under en veckas tid.
Själv så inser jag lätt, att vi kommer få minst en 35-bitarstårta över. Det undrar jag verkligen om han kommer orka sätta i sig! 35 bitar tårta!
Nåja...vi beställer i alla fall en billig vit prinsesstårta för att det är hans favorit, så det blir inga stora pengar vi lägger ut på den liksom.
Jag jobbar på ett konditori och vi brukar rekomendera att räkna bort 10% av gästerna. Oftast är man jättemätt och tar bara en liten bit. Vår erfarenhet iaf.
Vi beställde 5 extra portioner och nästan allt gick åt det var precis så vi hade till varsin bit dagen efter.
Jag ville att det skulle bli lite över...jag vill äta dagen efter....Min plan gick lås
Vi hade sittande middag med fördrink och snittar, förrätt och varmrätt, det var rejäla portioner och alla var väldigt mätta....Men sen hade vi tipspromenad och alla fick komma ut och gå och röra sig och smälta maten...och vips så gick tårta,kaffe och avec ner....och flera gäster tog först en liten bit och sen när de märkte hur god tårtan var så tog de om Om man skulle få mycket över så får man väl äta dagen efter...kanske som efterrätt efter frukosten om man ska åka långt och inte kan frakta tårtan.....Bättre att det blir över än att det tar slut och gästerna tycker att det är snålt tilltaget.
Vi gjorde tårtorna själv men det blev ca 44 bitar till lika många personer och det blev inte så mycket över. En halv tårta sammanlagt kanske som vi mölade i oss dagen efter :) Tror man får räkna in vilken typ av middag man har och hur mäktiga tårtorna är. Vi hade lättare buffe och väntade ett tag innan tårtorna så jag antar att folk hann bli rätt hungriga.
Vi har också diskuterat detta, och jag vill beställa exakt medan han vill att vi ska ta lite extra. Jag kan bara säga att på jobbet blir det alltid en massa över, de flesta av gästerna är runt 40- 50 år och kanske inte ens tar tårta och ofta tar man bara en liten bit. Sen ha vi också en del ungdomar. Några av dem kan nog äta en tårta var. Men vi kommer att ha´förrätt, varmrättsbuffé och efterrätt, så jag tror inter att det kommer att gå åt.