Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

hur gör ni med tårtbitar???

Vi kommer nog bli ca 85 pers på bröllopet. Om alla som inte har svarat än kommer...

Tårtan jag gör är en 4-vånings men med 3 lager fyllning istället för dom vanliga 2. Så det kommer att bli rejält höga tårtor.
    Vi har också efterrätt så många är nog så mätta att dom inte vill ha tårta eller bara tar en liten bit.

Jag har gjort tre "normalstora"  4-våningstårtor tidigare.
    Den första var till ett bröllop med ca 30 pers, och det blev bara ungefär halva understa botten kvar.
    Den andra var till ett bröllop med ca 60 pers, där jag hade gjort en extra tårta, lika stor som botten på 4-våningstårtan. Och både den och hela botten på våningstårtan vart kvar +lite av den näst understa våningen... Det gick alltså inte ens tre våningar trots att det var dubbelt så mycket folk som första gången...

Jag vet inte hur mycket som blev över på sista bröllopet för där var jag inte kvar själv och såg hur det såg ut.
    Men om den inte hade räckt så hade jag ju säkert fått höra det Flört 
    Dom var också runt 60 i alla fall...

Om man använder en tårtuträknare (finns sån funktion på vissa tårtsidor) så ska en sådan 4-våningstårta räcka till mellan 50 och 75 pers. Och det beror ju helt på hur stora bitar man räknar på. Jag räknar alltid med att folk tar mer tårta och kanske vill ha en extra bit.
    Hellre det och att man får tårta över liksom Glad 

Eftersom tårtan jag gör åt oss kommer vara ca 14-16 cm hög / våning istället för dom normala 10 cm så räknar jag alltså med att det räcker att göra en 4-våningstårta även om vi blir 85.
    Speciellt eftersom vi som sagt äter efterrätt en liten stund innan Glad 

Svar på tråden hur gör ni med tårtbitar???