Här är min test bröllopstårta som jag tror den kommer bli, ändrar mig titt som tätt dock. Men jag tycker att denna blev väldigt vacker och väldigt god!
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
2 dl vetemjöl
Mörk chokladmousse
200 g mörk choklad, 70%
2 gelatinblad
2 ägg
3 dl vispgrädde
Vitchokladmousse
150g vit choklad
0,5 msk smör
2,5 dl vispgrädde
2st äggulor
Skogsbärsmousse
300g tinade skogsbär
4st gelatinblad
0,75dl vatten
1 dl strösocker
2,5 dl vispgrädde
Tårtbotten
Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner äggen, ett i taget, och därefter mjölet. Fäst ett smort smörpapper i en bakform med löstagbar kant (26 cm). Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter. Låt bottnen svalna, ta av kanten och ta overhead papper runt kanterna, kläm fast kanten igen och du har höjt formen, så du kan ha högre fyllning än vad formens kant är.
Mörk chokladmousse
Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i fem minuter. Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och rör ned dem i den varma chokladen så att de smälter helt. Rör ned äggen, ett i taget. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden lätt, rör ut chokladen i del av grädden och vänd ner resten med stora, luftiga tag. Fördela moussen över tårtbotten.
Vit chokladmousse
Smält vit choklad och smör i vattenbad. Ta från värmen och´h rör ner en äggula i taget. Vispa grädden. Blanda först ner lite av grädden i den smälta chokladen. Vänd sedan ner resten av grädden. Häll chokladmoussen i formen och skaka försiktigt så den rinner runt bottnen. Frys 30 – 60 minuter så att den stelnar till nästa lager.
Skogsbärsmousse
Mixa skogsbären till puré och sila bort kärnor etc. Koka upp vatten och socker och ta kastrullen från värmen. Låt gelatinbladen smälta i sockervatten. Låt svalna och blanda med purén. Vispa grädden ganska löst. Vänd snabbt ner grädden i den kalla purén med luftiga tag. Häll skogsbärsmoussen över den vita chokladmoussen och täck över och frys tårtan i minst fyra timmar, tina sedan långsamt i kylskåp.
När tårtan är tinad kan man dekorera den hur man vill, här har jag gjort en kant av blockchoklad som jag sjort med hjälp av överföringsark och sedan toppat med en massa bär!
Jag älskar att laga mat och tycker väldigt mycket om att prova nya saker och testa mig fram. Jag skulle därför tycka det var väldigt kul att vinna en Crock Pot då detta är något nytt för mig. Som små barns förälder med nytt jobb och full fart i hemmet skulle det dessutom underlätta vardagen otroligt då det verkar väldigt smidigt att laga god och nyttig mat vilket vi i mina familj tycker är av stor vikt.