Vinn en läcker Crock Pot!
Detta är en "rosecake" som jag ska ha på mitt bröllop
Det är morotskaka toppad med färskost-chokladkräm
Recept morotskaka:
20 portioner/st.
4 st ägg 4 dl socker 4 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 2 tsk bikarbonat 2 tsk kanel, malen 0,5 dl neutral matolja 0,5 kg rivna morötter Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i de torra ingredienserna och sist oljan och morötterna i smeten. Smörj och bröa en springform och häll i smeten. Grädda långt ner i ugnen ca 40-50 minuter. Låt kakan svalna.
Topping:
200g vit choklad
200g Philadelphia
200g smör
1 dl florsocker
När kakan står i ugnen, plocka fram smöret till krämen så det hinner bli rumsvarmt.
När kakan svalnat smälter du den vita chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugn.
Blanda snabbt ner philadelphian i den vita chokladen, börja med en liten klick och sen resten.
Vispa ihop med det rumsvarma smöret och 1dl florsocker som du silar ner.
Dela morotskakan och lägg ett lager kräm på.
Låt resten av krämen stelna till lite i kylen (du kan förbereda krämen dagen innan annars och plocka fram samtidigt som kakan svalnar).
Fyll en spritspåse, med en öppen blomtyll, med krämen och börja spritsa i cirklar, inifrån och ut, tills det formas en ros (det finns tutorials med bilder på detta om ni googlar "rosecake"). Repetera runt hela tårtan.
Om ni vill kan ni färga krämen i vilken färg ni vill, min tårta har jag sprayat med ätbart guld.
Jag vill vinna en crock pot så min käre m2b någon gång (förhoppningsvis) kan laga mat till oss så jag kan få leka lite med barnen på kvällen istället. Just nu kan han inte laga mat alls...säger han Den skulle även underlätta matlagningen för mig förstås, som oftast slavar timmar i köket på kvällen då jag vill laga "ordentlig" mat till familjen.