Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Vinn en läcker Crock Pot!

Åh, vad skojigt! Jag börjar med en förrätt, så får vi lite snurr på tävlingen.

Det här är kräftstjärtar och räkor som marinerats i citron, serverade på en sallad med melon, ruccola, körsbärstomater, rödlök och fetaost tillsammans med en munsbitstor pajbotten med avocadocrème och en skiva grillat bröd som gnidits med vitlök och penlats med olivolja. (Räcker det som recept?)

Jag vill vinna en Crock Pot för att jag älskar allt-i-ett-maträtter. En Crock Pot skulle ge mig mer tid med barnen och förpassa "hell hour" (ni vet, timmen då man kommer hem med hungriga barn från förskolan och skall försöka åstadkomma middag samtidigt som man håller ungarna på gott humör) till de sälla jaktmarkerna.

• Lady Namárië

Bröllop går förstås i kärlekens tecken, och för mig symboliseras kärlek i matväg av vit choklad och jordgubbar. Lägger man som här till lite extra passion kan det knappast gå fel!

Alltså: Vit chokladglass serverad med jordgubbar och rippel av passionsfrukt:

Glass med vit choklad:
    Smält 200 g vit choklad och låt svalna lite.
    Vispa fyra äggulor och 2 msk strösocker i en skål.
    Vispa 1 dl grädde och 1 tsk vaniljsocker och rör ihop med 3 dl youghurt (turkisk eller grekisk) eller samma mängd philadelphiaost.
    Vispa 4 äggvitor hårt i en egen skål.
    Rör ihop äggulor och choklad, häll i gräddblandningen och vänd sist ner äggvitorna.  
    Frys i en bunke i ca 5 timmar.  

Passionsfruktsrippel:
    Blanda innehållet från 5 passionsfrukter med 5 msk florsocker och 1/2 dl apelsinjuice. Koka upp såsen och låt den svalna.
    Sila såsen för att få bort kärnorna om så önskas.
    Om rippeln är väldigt tunn, låt den koka ihop en stund på svag värme. Red ev. med lite maizena.

Lägg glasskulor i en vacker skål, eventuellt med lite fruktsallad i botten. Skiva över jorgubbaroch ringla över passionsfruktsrippel. Dekorera med ett chokladgaller.

Vidare motivering:
    Ju mer jag läser om Crock-Pot, desto med säker blir jag på att jag bara måste ha en. Jag har varit intresserad av Slow Food länge, men inte riktigt fått tummen ur att sätta igång.
    Det låter helt fantastiskt med en apparat som på ett enkelt sätt låter mig laga hälsosam och god mat till familjen, samtidigt som den sparar energi och pengar åt mig och ger mig mer fritid.
    I en trebarnsfamilj är man ständigt på jakt efter att få de där lite billigare köttbitarna att smaka toppen, och en Crock-Pot verkar vara rätta sättet!
Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!