• LCLC

Koll på ringar och sugen på en utmaning?

Hej!

Jag funderar jättemycket på det här med ringar. Vi har nyligen bestämt oss för att gifta oss, det var ett gemensamt beslut utan frieri och vi har heller inga ringar (ännu). Det blir borgerlig vigsel i stadshuset och då behöver man ju inga ringar så från början var vår tanke att inte ha några. När vi har pratat mer om det har vi dock kommit fram till att vi nog faktiskt skulle tycka om att det "syns" att vi är gfta och vi har därför tänkt om.

Vi har börjat kolla lite på ringar och insett att det oftast inte är någon billig historia. Jag är inte så mycket bling bling av mig men känner samtidigt att jag gärna skulle vilja ha något mer än bara en eller två släta ringar.

Min blivande man vill ha en slät, rätt smal, ring i vitguld. Helst i rak modell. Jag funderar på att ha en likadan som honom och en till likadan fast med en sten i mitten. Jag har kikat runt men inte hittat en sådan enstensring som jag tänker mig. Jag tänker mig en liten diamant som inte "står ut" så att säga utan är integrerad  och "smälter in" i ringen. Jag har hittat sådana med briljantslipning men jag tänker mig en med princesslipning. Jag skulle helst vilja att ringen var lika bred och hög runt hela inklusive stenen i mitten, men jag vet inte om det är möjligt. Ni märker att jag inte har det rätta vokabuläret, hoppas att jag gör mig någorlunda förstådd.

Jag tänker mig alltså:

1. Slät, rak, smal ring i vitguld till honom
    2. Slät, rak smal ring i vitguld till mig
    3. Rak, smal ring i vitguld med en mindre integrerad princesslipad sten till mig 

Diamanten behöver inte ha högsta kvalitet. Jag kan tänka mig att bara ha en ring om jag hittar en ring som jag tycker om och ser bra ut på egen hand. 

Min fråga är om du tror att det är möjligt att hitta alla tre ringarna för under 10 000 kr eller om det är önsketänkande? 

Jag är jättetacksam om någon kan tänka sig att hjälpa mig eller dela med sig av sina tankar kring!

• Svar på tråden Koll på ringar och sugen på en utmaning?
  • LCLC

Loche och Kattpoet: Tack så mycket för era tankar.

Till Kattpoet: Ja, det var ju det jag skrev, att man inte behöver ha ringar, det är alltså inget måste eftersom ringarna inte välsignas som vid en kyrklig vigsel. Däremot kan man ju, precis som du påpekar, ha ringar ändå och det är så vi nu har bestämt oss för att göra.

Vår borgerliga vigsel kommer att vara in, ut och gifta. Det beräknas gå på under fem minuter då det är dags för nästa brudpar att entra salen. Vår tanke är att utbyta ringar utanför tillsammans med våra nära och en skål innan vi beger oss till bröllopsmiddagen som vi bokat i separat rum på restaurang. Självklart vet jag om att en borgerlig vigsel kan vara mer än så, vi har dock valt att ha det såhär.

Jag tycker att den översta bilden ser ut som en silverring, jag kan dock ha fel. Jag tyckte för övrigt att den nedersta ringen du visade är väldigt fin även om jag tycker att den ser lite hög ut, det kanske den måste vara om stenen ska vara helt integrerad dock. Får jag fråga var du hittade den? 

Anledningen till att jag inte väljer silver har inte med utseende att göra utan är för att jag har förstått att det är mjukare och repas lättare. Jag har av samma anledning funderat på palladium som ska vara lik platina i egenskaperna och mer hållbar än vitguld. Priset på palladiumringar ligger dock från vad jag sett i paritet med vitguldringar så det verkar inte vara ett materiel att välja p g a pris utan i så fall p g a hållbarhet.  

Till Loche: Jag har inte funderat så mycket på stål. Det borde ju vara ett hållbart material? Hur ser det ut? Jag tänker spontant rostfri diskbänk men det kanske är snyggt i ringform?

Tack igen för att ni tog er tid att svara! Andra tips tas också tacksamt emot. 

Jag tror att jag hellre har en hållbar ring som bara är slät än en utseendemässigt finare ring som inte är lika hållbar. Jag tänker att jag också kan ta en slät ring nu och sedan bygga om eller lägga till i framtiden.

• LCLC

cc2011: Såg efter att jag postat att du tipsat om palladiumringar, jag har funderat på sådana just för hållbarhetens skull. Jag ska kika på sidan du tipsade om! Tack!

• LCLC

operfekt: JA! Det är precis en sådan jag tänkt mig. Tack så mycket! Får jag fråga hur mycket den kommer kosta i vitguld? Jag som vill ha en slät till kanske kan ha en i titan i och för sig, det ska ju vara ett hållbart material?

• LCLC
    operfekt skrev 2011-05-09 11:21:50 följande:

Just det!
    Beställde ringen i vitguld från www.starofdiamonds.com/, kostade då 3290 med gravyr & frakt..

TACK!
  • LCLC
    KhiraLii skrev 2011-05-09 11:27:36 följande:
    Anledningen att ringen med princessen ser "hög" ut är för att princesslipade diamanter är mycket djupare än briljanter så det finns en begränsning i hur stora princesser man kan integrera helt.
    Ah, då förstår jag! Tack!
  • LCLC
    Kattpoet skrev 2011-05-09 11:37:04 följande:
    Syrran har haft sin silver ring i  10 år nu och  ja lite nött är den, efter 10 år och fyra ungar  och bo på landet  så kommer den inte vara helt perfekt.   Hennes väns  vitguldring  som är 5 år gammal är ungefär lika repiga.

Jag sett dessa båda ringar i verkliga livet  och den övere är silver men jag sett den i vitgulds version och vi kunde inte se någon skillnad,  priset var dock den största skilnaden.

Här är den andra ringen.
    www.guldsmedpetersson.se/product.asp?pid=2896...

Och här är en titanring

www.titanringar-web-butik.com/product.html/ti... 
    Tack så mycket för hjälpen!
  • LCLC
    operfekt skrev 2011-05-09 11:47:22 följande:
    Så lite så! Tyckte som sagt att det lät som en exakt beskrivning av min ring, så var tvungen att skriva!
    Den blir ju konstigt nog billigare i vitt guld än i titan, fick dessutom ett paketpris på förlovnings & vigselring som  gör det ännu billigare =)

Ska på möte med dem idag & testa så jag får rätt strl, samt om bredden på ringarna kommer kännas rätt,
    kommer inte kunna testa de riktiga ringarna dock, då de får specialgöras eftersom de inte finns i deras sortiment.

Men var inne på titanringar först, de ska ju hålla bättre, så om du vill ha en slät så kan du ju ta titan också =)
    Färgen ska det ju inte vara såå stor skillnad på..
    Min sambo kommer ha titanring =)
    Jag är tacksam för att du gjorde det! Jag hittade flera ringar på titanringar som jag tyckte var fina, jag fastnade särskilt för en som visserligen skulle kosta 8000:- men då skulle jag bara behöva ha den eftersom den är bred och en slät titanring till honom kostar ju bara runt 1000-lappen så vi håller budgeten ändå om vi väljer titan.

Jag har dock även skickat en förfrågan till sidan du beställt från och frågat vad den skulle kosta i vitguld, i fall att titan inte skulle kännas bra. Eftersom det är rätt mycket titan i den för 8000 gissar jag att den blir en hel del dyrare i vitguld men kanske kan vi spräcka budgeten en del :)

Spännande att testa, hoppas att det kändes bra! Tack igen för hjälpen!
  • LCLC
    Loche skrev 2011-05-09 12:40:16 följande:
    Stål är väldigt hållbart och slitstarkt. Har själv en stålring som jag haft dagligen i fem år nu och det finns inte ett märke på den, inte minsta lilla repa.

Du kan kolla här så ser du hur dom ser ut:
    www.nordstansguld.se/index.asp?cat=&cat2=25&s... Stainless Love
    Det låter ju bra, jag ska titta på den sidan. Tack så mycket för hjälpen!
  • LCLC

Tack så mycket till er som hjälpte mig bli klokare på ringar! Det blev så att vi åkte till Bangkok av annan anledning och har då passat på att beställa ringar och klänning här. Vi beställde klänning hos en skräddare igår och ringar hos en guldsmed idag. Vi valde tillslut två släta ringar i vitt guld och en alliansring i vitt guld med 10 små 0,03 ct diamanter till mig. Ringarna blev lite bredare och tjockare och därmed tyngre än vi tänkt oss och diamanterna var av bra kvalitet så priset landade på 11 000:-. Det kompenseras dock av att klänningen kommer gå loss på 1500:-vilket var mindre än vi räknat med. Det känns riktigt bra med både klänning och ringar och jag ser så mycket fram emot att få prova dem!

Svar på tråden Koll på ringar och sugen på en utmaning?