• Mirjami

Skönhetskurer för den stora dagen !!!

Min favoritkur är att mala mandel till fint mjöl och ha i skafferiet. När jag duschar eller badar blandar jagmed lite honung och olivolja och masserar in för att peela (tips från tv:s "The Doctors" faktiskt). Billigt och bättre än alla andra dyra peelingar jag förr köpte! Och en kopp socker i duchen eller badkaret för peeling av resten av kroppen, kan också blandas med honung och olja om man har torr hud. Ibland lämnar jag peelingen på en stund för dess mjukgörande effekt innan jag tvättar av.
    Annars är kaffesump som peeling en mirakelmetod mot celluliter! Tro´t eller ej! Det finns skönhetssalonger som använder just koffein i sina behandlingar, men detta är tusen gånger billigare och lika effektivt. Lämnar en lite fetaktig hinna dock, men för mig är det bra då jag har torr hud.

Så:

Malen mandel, honung och ev olivolja för ansiktet

Kaffesump eller vanligt strösocker för kroppspeeling

• Mirjami

Förresten- glömde ta med salviavatten för håret!

En kruka färsk salvia som du lägger i ca 5-10 dl (beroende på hur starkt man önskar) varmt vatten (65-70 grader ca) och låter det stå och dra minst en timme, gärna över natten. Sila och skölj håret med så ofta du vill (går att spara i kylen några dagar), gärna efter tvätt, när du är helt klar med duschen. Ger glans, näring och doft som är ljuvlig. Använder min ananas salvia jag har i trädgården och ibland blandar jag i basilika med.

• Mirjami
    nawal01 skrev 2011-05-24 17:17:13 följande:
    Ansiktsmask för vanlig hud.
    Honung och ägggvita lika mycket mängd. Lägg på ansiktet tills det stelnar!
    Oh my lord, ha ha. Jag var bara tvungen att berätta vad jag läste, för jag trodde först du var helknäpp innan jag såg att jag läst fel. Jag trodde det stod- "Avmaskning för vanlig hund"!!! Måste nog ta morgonkaffe innan jag sätter mig här!
  • Mirjami
    nawal01 skrev 2011-05-24 19:18:29 följande:
    prova med att skrubba händerna med kaffe sump ovanför handfatet så får du känna på en skillnad, det tar ca 3min =)
    Och det är en dunderkur i duschen för att minska celluliter!!! River rejält och man känner värmen i huden när blodcirkulationen går igång rejält. Sen lämnar det en lite fet hinna så man behöver inte smörja en extra gång (jag gör det ändå, är så torr). Koffeinet drar igång och ihop, vilket behövs för trötta cellulitben!
Svar på tråden Skönhetskurer för den stora dagen !!!