• errekrook

Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!

Vi har skrivit såhär på inbjudingskortet: "Vi älskar barn, men festen är till för vuxna"

Ganska solklart kan man tycka. Vi har en hel del vänner med barn och ska alla komma så blir det ca ett tiotal barn mellan 0 och 8 år. Vi vill inte ha ett barnkalas. Vi vill ha en fest för vuxna. Vi vill undvika spring och flams och vi vill också att föräldrarna ska kunna slappna av på festen.

Nu har vi, trots vårt önskemål på inbjudan, fått två förfrågningar från vänner som trots det vill ta med sina barn. Den första var en frågan om barnen kunde få vara med på endast vigseln och sedan bli hämtade av farföräldrar. Okej, sa vi, som blev lite överrumplade av frågan. Det står ju trots allt inte att även vigseln ska vara barnfri. Nu har vi fått ytterligare en förfrågan där de vill ta med sin dotter som är 8 år på hela kalaset. De menar att hon är ett speciellt fall då hon är min blivande mans guddotter. Men ändå. Hur kul blir det för henne? 

Vad ska man säga??? Jag blir så irriterad över att de inte respekterar vårt önskemål. Jag vill bara säga blankt "nej", men jag vill ju att det ska vara god stämning både under och efter bröllopet... Jag vill ju inte heller göra någon ledsen.  

Hjälp! 

• Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!
  • errekrook

Tack för tips! Jag ska försöka stå på mig och vara vänlig men bestämd. Det gör mig bara så irriterad att folk ens frågar. Men man vill ju inte behöva bråka med folk över en sån här sak. Och det är väl inte något konstigt att be om? Att ha barnfritt? och som sagt, hur kul är det för barnen?

• errekrook

Tack för tips!
    De flesta verar ju vara överens om att ett "nej" är det bästa. Utan att linda in det. Vi får väl ta tjuren vid hornen. Vi kommer ju i alla fall säga nej till att åttaåringen kommer. Jag tänker INTE duka för ett barn på festen. Så om vi säger nej till henne så får vi ju säga nej till de andra också. Jag funderade på att tillåta barnen på vigseln, men det känns ju onödigt egentligen. Och orättvist mot andra. Nu får helt enkelt min kära blivande man ta snacket med sina kompisar (som tur är så är det hans kompisar). Hmm... undrar hur många veckor det kommer ta för honom att bli fördig till det... 

Och nej, man behöver ju inte vara sur över att folk frågar. Men det är ju så att om man frågar, så betyder det att man vill ha ett ja och det betyder att man är beredd att inte respektera vårt önskemål. Sen sätter det ju oss i en jobbig sits, då de säkert vet att vi tycker det känns jobbigt att behöva säga blankt nej. Så ja, brist på respekt skulle jag kalla det. 

Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!