• errekrook

Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!

Vi har skrivit såhär på inbjudingskortet: "Vi älskar barn, men festen är till för vuxna"

Ganska solklart kan man tycka. Vi har en hel del vänner med barn och ska alla komma så blir det ca ett tiotal barn mellan 0 och 8 år. Vi vill inte ha ett barnkalas. Vi vill ha en fest för vuxna. Vi vill undvika spring och flams och vi vill också att föräldrarna ska kunna slappna av på festen.

Nu har vi, trots vårt önskemål på inbjudan, fått två förfrågningar från vänner som trots det vill ta med sina barn. Den första var en frågan om barnen kunde få vara med på endast vigseln och sedan bli hämtade av farföräldrar. Okej, sa vi, som blev lite överrumplade av frågan. Det står ju trots allt inte att även vigseln ska vara barnfri. Nu har vi fått ytterligare en förfrågan där de vill ta med sin dotter som är 8 år på hela kalaset. De menar att hon är ett speciellt fall då hon är min blivande mans guddotter. Men ändå. Hur kul blir det för henne? 

Vad ska man säga??? Jag blir så irriterad över att de inte respekterar vårt önskemål. Jag vill bara säga blankt "nej", men jag vill ju att det ska vara god stämning både under och efter bröllopet... Jag vill ju inte heller göra någon ledsen.  

Hjälp! 

• Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!
  • Miceme

Jag skulle säga att festen är tänkt att vara barnfri och att det skulle se illa ut om ni gjorde undantag för en del

• Josse770

Jag tycker att du påpekar att hon kommer vara det enda barnet på festen och att det kanske inte blir så kul för henne och se vad dom säger.

Men jag kan tycka att hellre att någon tar med sitt barn än att dom inte kommer alls. Speciellt om det är så att dom inte kan få tag i någon barnvakt just den helgen eller någon liknande anledning.

• Chicita

Om du gör undantag för en, så kommer dom andra som har barn kanske att bli sura/irriterade/besvikna över att dom inte fick ta med sina...
    Det är ju orättvist.
    Så jag skulle framhållit just det. Att ni kan inte tillåta en att ta med barn om ni inte tillåter alla.
    Det vore skillnad om det var era egna barn liksom...

• Blivande fru Swärdh

Säg nej rakt av. Gör ni undantag för en så blir det sura miner. Dem får respektera er önskan.

• Snigel Bee

Tkr också att ni ska säga nej rakt av! Börjar ni diskutera med dem och tex säga att det blir tråkigt för barnet osv så är det stor risk att ni bara gräver ner er då de med stor sannolikhet bara kommer med ännu fler argument mm.
    Säg nej bestämt men vänligt. Inga undantag för då blir det orättvist och de andra kommer undra.

• Sörön10

Säg bara "Tyvärr så går inte det". Ni behöver inte utveckla någonting alls för dem! Vad dumt folk det finns!! Anlägg sekreterarrösten och stilen och svara på allt sakligt och klart. 

(Been there, dealt with that!) 

• Janqvist

Åh, samma här!

Vi har tydligt inbjudit till en fest som är BARNFRI, ändå ska en kompis ta med sitt barnb som är 3 år. Hon frågade inte utan ja hörde de via bekanta att han kommer med.

De känns sådär faktiskt, vi vill ju ha en barnfri fest, nu blir de int så.. För visst vill vi ju att hon kommer, så då e de väl bättre om hennes barn kommer med än att hon int kommer alls men de känns lite knepigt måste ja säga..

Suck.

Till på de måste ja ändra bordsplaceringe å boende pga detta, för hon måste ju givetvis få ha sitt barn brevid sej, så de medförde även extra arbete för oss... :/

• Aniara4
    Janqvist skrev 2011-05-15 10:43:24 följande:
    Till på de måste ja ändra bordsplaceringe å boende pga detta, för hon måste ju givetvis få ha sitt barn brevid sej, så de medförde även extra arbete för oss... :/
    Fast eftersom ni officiellt inte vet att hon tänker ta med sin oinbjudne treåring kan ni ju inte ändra på bordplaceringen eller göra några andra särskilda arrangemang för barnet. Barnet får väl sitta i knät och äta från hennes tallrik. Ni förväntar er inte att det ska finnas några barn, och festen kommer att vara inrättad efter det.  Kanske, kanske förstår väninnan något av den erfarenheten, kanske inte...
  • Snigel Bee
    Aniara4 skrev 2011-05-15 10:49:12 följande:
    Fast eftersom ni officiellt inte vet att hon tänker ta med sin oinbjudne treåring kan ni ju inte ändra på bordplaceringen eller göra några andra särskilda arrangemang för barnet. Barnet får väl sitta i knät och äta från hennes tallrik. Ni förväntar er inte att det ska finnas några barn, och festen kommer att vara inrättad efter det.  Kanske, kanske förstår väninnan något av den erfarenheten, kanske inte...
    Håller med! Så skulle jag gjort!
  • Janqvist

Ja egentligen borde vi väl göra så, men de känns ju också trist... Ja tycker de e så jäkla dumt när de int respekteras från början!
    De va ju sånt här ja hoppades slippa när vi tydligt skrev att festen är barnfri!

Ja älskar barn å har 2 själv (som kommer att va me under middagen så länge dom orkar, sen kommer en barnvakt å hämtar dem, dom e 1½ å 3 år), men hade sett fram emot en middag som inte "störs" av barnljud. Om barnet e störigt så måste dom ju bara gå ut, annars blir ja galen...

Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!