• errekrook

Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!

Vi har skrivit såhär på inbjudingskortet: "Vi älskar barn, men festen är till för vuxna"

Ganska solklart kan man tycka. Vi har en hel del vänner med barn och ska alla komma så blir det ca ett tiotal barn mellan 0 och 8 år. Vi vill inte ha ett barnkalas. Vi vill ha en fest för vuxna. Vi vill undvika spring och flams och vi vill också att föräldrarna ska kunna slappna av på festen.

Nu har vi, trots vårt önskemål på inbjudan, fått två förfrågningar från vänner som trots det vill ta med sina barn. Den första var en frågan om barnen kunde få vara med på endast vigseln och sedan bli hämtade av farföräldrar. Okej, sa vi, som blev lite överrumplade av frågan. Det står ju trots allt inte att även vigseln ska vara barnfri. Nu har vi fått ytterligare en förfrågan där de vill ta med sin dotter som är 8 år på hela kalaset. De menar att hon är ett speciellt fall då hon är min blivande mans guddotter. Men ändå. Hur kul blir det för henne? 

Vad ska man säga??? Jag blir så irriterad över att de inte respekterar vårt önskemål. Jag vill bara säga blankt "nej", men jag vill ju att det ska vara god stämning både under och efter bröllopet... Jag vill ju inte heller göra någon ledsen.  

Hjälp! 

• Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!
  • sandis1977

Jag blir tokig på såna som inte kan respektera barnfri fest.
    Vad är det som är roligt för barnen?

Jag hade aldrig ändrat bordsplaceringen, verkligen inte när hon ens berättat för er att barnet kommer med. Ni "vet" ju inte det.

Gahh, vad jag blir upprörd.
    I vårt fall så var det min blivandes syster som sa att hon inte visste om de kunde fixa barnvakt denna kväll. (Vilket jag vet att de kan) så jag sa bara, det hade ju varit synd om ni missat vårt bröllop och fest.
    Vips så var det fixat med barnvakt för de barnen.

• Snigel Bee

Min erfarenhet av detta var att ju mer man försöker förklara och diskutera ju värre blev det. Så om jag hade fått göra om det så hade jag bara sagt nej, tyvärr det går inte. Regeln gäller alla, rättvisast så. Sen varken försökt och förklara eller få dem att förstå. När vi gjorde så blev det bara värre. Min man satt med personen ifråga i ca 40 min o försökte förklara så gott han kunde, helt i onödan. Sen hade nån dykt upp utan att ens säga till oss om att det tar me sig barnet, ja då hade de faktiskt fått sitta med barnet i knät! Och jag hade blivit grymt irriterad att de inte respekterade vår önskan och körde över oss helt och kom ändå med barn!

• sandis1977

Jag vill också tillägga att vi har 3 barn själv och jag älskar barn, men en sådan här tillställning är inet rolig för barnen. 1 timme kanske, sen blir de "a pain in the ass" Skrattande

Våra barn åker hem med barnvakten när de ätit middag och folk kanske börjar bli lite på lyset.

• bridesilly

Säg rätt och slätt nej. Brudparets önskan ska respekteras. Kan man inte ordna barnvakt så får man väl stanna hemma så enkelt är det.

• Janqvist

Åhh ja håller så med om allt detta! Ja fock reda på igår att detta barnet sku komma med, mailade genast mamman å föklarade allt de där med barnfritt å sådär, men skrev att om de e  enda möjligheten att hon kan komma så ska vi lösa de. Men hon ha int svarat på de...

Så in i helvetes irriterande  om ja får säga så.

Kanske ja borde skicka ett SMS å höra om hon sett mailet.

JA vill ju knappast komma på okant med henne då ja ska bo hon henne nästa helg när ja ska på kurs i hennes stad! :)

• Nattis81

Hej! Jag förstår din frustration. Jag har exakt samma problem. Detta har nu resulterat till att min enda syster inte kommer att komma på mitt bröllop eftersom hennes barn som är 14 och 16 år inte får följa med. Jag är så ledsen men försöker släppa detta eftersom jag inte vill förstöra min stora dag.

Jag tycker att du ska säga nej, om dom inte kommer eller inte följer er önskan så kanske det är vänner som man kan klara sig utan.

Lycka till :)

• Blivande fru Swärdh

Va konstigt ditt inlägg låter Nattis81.... Kan inte en 14 och 16 åring stanna hemma själv så deras mamma kan gå på ditt bröllop??? Tonåringar kan ju ta hand om sig själva.

• errekrook

Tack för tips! Jag ska försöka stå på mig och vara vänlig men bestämd. Det gör mig bara så irriterad att folk ens frågar. Men man vill ju inte behöva bråka med folk över en sån här sak. Och det är väl inte något konstigt att be om? Att ha barnfritt? och som sagt, hur kul är det för barnen?

• Beautiful Disaster

Vi har inte barnfritt, men ibland kan jag önska att vi valt det.
    Dock vågade jag inte säga det till min M2B, då det bara är hans syskon som har barn.
    Kommer komma 9 barn på vårt bröllop, och nu tänker jag att det inte kommer bli speciellt
    roligt för de under kvällen, då det kommer bli ett hejdundrande partaj!

Känns taskigt att nu i efterhand säga att barnen ej är välkomna,
    vet hur besvikna de skulle bli. Då de verkligen står oss nära.

Hur tusan gör man?  

• Pingstbrud2011

Har EXAKT samma problem! Nu har vi fått lov att göra undantag för sambons farbror då ingen i det paret har levande föräldrar eller andra kontakter utöver släkt här i stan. Det var ju okej tyckte vi för vi vill verkligen att dom kommer. Å så får dottern några att umgås med. Sen vet jag att deras pappa tar riktigt bra hand om dom.
    Sen kom svägerskan för et tag sen och frågade om inte hennes barn kunde få vara med under vigseln. Okej tyckte vi, det kan dom väl få. Sen började dom säga att, men Gud va jobbigt det skulle bli att skjutsa hem dom till deras stad igen. Inte vårat problem tyckte jag. Sen säger hon att dom inte kan få tag i barnvakt trots att hon har massor med syskon samt föräldrar på pappans sida av släkten. Dom har även massor av kompisar som kan vara branvakt en sån här dag. Så nu känns det lite PISS rent ut sagt. För en av deras ungar lyssnar inte alls på tilltal eller tillsägelser. Är lite orolig över att det kommer ta över dagen.

Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!