• errekrook

Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!

Vi har skrivit såhär på inbjudingskortet: "Vi älskar barn, men festen är till för vuxna"

Ganska solklart kan man tycka. Vi har en hel del vänner med barn och ska alla komma så blir det ca ett tiotal barn mellan 0 och 8 år. Vi vill inte ha ett barnkalas. Vi vill ha en fest för vuxna. Vi vill undvika spring och flams och vi vill också att föräldrarna ska kunna slappna av på festen.

Nu har vi, trots vårt önskemål på inbjudan, fått två förfrågningar från vänner som trots det vill ta med sina barn. Den första var en frågan om barnen kunde få vara med på endast vigseln och sedan bli hämtade av farföräldrar. Okej, sa vi, som blev lite överrumplade av frågan. Det står ju trots allt inte att även vigseln ska vara barnfri. Nu har vi fått ytterligare en förfrågan där de vill ta med sin dotter som är 8 år på hela kalaset. De menar att hon är ett speciellt fall då hon är min blivande mans guddotter. Men ändå. Hur kul blir det för henne? 

Vad ska man säga??? Jag blir så irriterad över att de inte respekterar vårt önskemål. Jag vill bara säga blankt "nej", men jag vill ju att det ska vara god stämning både under och efter bröllopet... Jag vill ju inte heller göra någon ledsen.  

Hjälp! 

• Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!
  • Chicita
    Beautiful Disaster skrev 2011-05-15 18:57:17 följande:
    Vi har inte barnfritt, men ibland kan jag önska att vi valt det.
    Dock vågade jag inte säga det till min M2B, då det bara är hans syskon som har barn.
    Kommer komma 9 barn på vårt bröllop, och nu tänker jag att det inte kommer bli speciellt
    roligt för de under kvällen, då det kommer bli ett hejdundrande partaj!

Känns taskigt att nu i efterhand säga att barnen ej är välkomna,
    vet hur besvikna de skulle bli. Då de verkligen står oss nära.

Hur tusan gör man?  
    Försök ordna ett hörn av lokalen eller ett angränsande rum dit barnen kan dra sig tillbaka om dom vill.
    Fixa kritor och ritpapper och sånt och kanske tv med dvd-spelare och lite filmer... Om ni har möjlighet så är nån eller några madrasser på golvet och lite kuddar inte helt fel heller.
    Då har dom sysselsättning och kan lägga sig och slumra lite om dom blir trötta också.

Vi kommer även ha någon som håller ett öga på barnen och kanske leker/aktiverar dom lite (hur mycket är upp till henne själv Glad ) men föräldrarna till barnen på er fest kan ju turas om att hålla koll på barnen...
  • TheD
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-15 11:42:18 följande:
    Va konstigt ditt inlägg låter Nattis81.... Kan inte en 14 och 16 åring stanna hemma själv så deras mamma kan gå på ditt bröllop??? Tonåringar kan ju ta hand om sig själva.
    Barn som är 12 år kan ta hand om sig själva... så då borde väl tonåringar göra det :)
  • Debe

Nu har jag inte läst alla svar men jag gissar att många tycker som jag; Ta tillbaka att ni sa att er vän får ta med barn till kyrkan. Vad ska dom andra säga som lämnade sina barn hemma?! Det måste dom väl förstå/respektera. Även fast kyrkan är öppen för alla... Be även er andra vän lämna åttaåringen hemma. Ni har ju skrivit det tydligt i inbjudan och behöver enligt mig inte förklara er. Lycka till!

• impegno di nozze

Jag kan bara instämma. Min moster ville ta med sin 13 åring för att han inte kunde vara hemma själv, och min kusin vill ta med sin dotter på 7 månader. Men vi har sagt nej helt enkelt. Vi har två egna barn som inte ska vara med på festen, ska några barn få vara med så är det dem! Men en bröllopsfest blir inte roligt för vare sig en 13-åring eller en 7 månaders bebis, jag skulle aldig ta med mina barn på en tillställning som denna och då får andra respektera min sambos och min åsikt på vår bröllopsdag.

• Syrinx

Usch för gäster som inte kan respektera en önskan om barnfritt! Även om det kan finnas olika åsikter om barn på bröllop, och även om en gästs åsikter går tvärtemot brudparets, så har man i n g e n rätt att som gäst ta med barnen om brudparet uttryckt önskemål om barnfritt. 
    TS - var vänlig men bestämd och säg att barn är inte välkomna denna gång. Du behöver inte förklara eller försvara dig.

Sedan ställer jag mig väldigt frågande till er som skriver om folk som inte kan lämna tonåringar hemma. Hallå?! Enligt svensk lag kan barnen klara sig själv från 12 års ålder - föräldrar har inte rätt att vabba då - och att då säga att en tonåring inte klarar sig själv... Självklart finns det undantag, men normalt fungerande ungdomar klarar sig själva. Jag tycker det luktar dåliga undanflykter och tricks för att ändå få med barnen till bröllop.  

• Anna  Sol

Varför vill man ta med sina barn på bröllop måste jag undra? Är det inte ett perfekt läge att få vara bara vuxen utan massa tid ska gå åt att ta hand om sina barn som man alltid annars tar hand om.

Jag ska på två bröllop i spetmeber som inte är barnfria, men jag hoppas kunna fixa barnvakt till iallafall ett av dem.

• Anna  Sol
    Anna Sol skrev 2011-05-15 22:08:13 följande:
    Varför vill man ta med sina barn på bröllop måste jag undra? Är det inte ett perfekt läge att få vara bara vuxen utan massa tid ska gå åt att ta hand om sina barn som man alltid annars tar hand om.

Jag ska på två bröllop i spetmeber som inte är barnfria, men jag hoppas kunna fixa barnvakt till iallafall ett av dem.
    Jag=Vi
  • zoldiz

Vi ska oxå ha ett "barnfritt" bröllop. Våra godingar åker med barnvakten efter vigseln och dom enda som är välkomna är barn som fortfarande bara ammas..
    Barn har inte roligt på långa tillställningar när dom inte får "härja" fritt..

• Adoxa

Vi ska inte ha barnfritt på vårt bröllop och själv har jag svårt att förstå varför alla tycker att det är så otroligt jobbigt att ha barn med på bröllopet, (jag hoppas faktiskt att alla av våra vänner som har barn tar med sig dem så att våra egna barn får en rolig fest) -  men jag tycker att alla ska få bestämma själva hur deras dag ska se ut.

Däremot förstår jag INTE varför alla blir så arga över att någon gäst frågar om vad som gäller. Det betyder ju inte att de inte "respekterar era önskningar", de försöker ju göra det genom att fråga, dvs ta reda på era önskningar?
    Om ni inte accepterar det som gästen frågar om är det ju bara att säga nej, genom att fråga öppnar ju gästen själv för det alternativet.

Jag har så svårt att sätta mig in i situationen om att jag får en inbjudan, jag blir osäker på vad som gäller, jag frågar, och att värden/värdinnan då blir skitsur på mig för att jag frågar.

• impegno di nozze
    Adoxa skrev 2011-05-15 22:54:08 följande:
    Vi ska inte ha barnfritt på vårt bröllop och själv har jag svårt att förstå varför alla tycker att det är så otroligt jobbigt att ha barn med på bröllopet, (jag hoppas faktiskt att alla av våra vänner som har barn tar med sig dem så att våra egna barn får en rolig fest) -  men jag tycker att alla ska få bestämma själva hur deras dag ska se ut.

Däremot förstår jag INTE varför alla blir så arga över att någon gäst frågar om vad som gäller. Det betyder ju inte att de inte "respekterar era önskningar", de försöker ju göra det genom att fråga, dvs ta reda på era önskningar?
    Om ni inte accepterar det som gästen frågar om är det ju bara att säga nej, genom att fråga öppnar ju gästen själv för det alternativet.

Jag har så svårt att sätta mig in i situationen om att jag får en inbjudan, jag blir osäker på vad som gäller, jag frågar, och att värden/värdinnan då blir skitsur på mig för att jag frågar.
    Men om brudparet i inbjudan skrivit att de vill ha ett barnfritt bröllop så måste väl det vara tydligt nog?! Men jag håller med dig, det är ju bara att säga nej. Tyvärr så lägger folk ofta in sina egna åsikter och värderingar och accepterar inte ett nej. 
Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!