Adoxa skrev 2011-05-15 22:54:08 följande:
Vi ska inte ha barnfritt på vårt bröllop och själv har jag svårt att förstå varför alla tycker att det är så otroligt jobbigt att ha barn med på bröllopet, (jag hoppas faktiskt att alla av våra vänner som har barn tar med sig dem så att våra egna barn får en rolig fest) - men jag tycker att alla ska få bestämma själva hur deras dag ska se ut.
Däremot förstår jag INTE varför alla blir så arga över att någon gäst frågar om vad som gäller. Det betyder ju inte att de inte "respekterar era önskningar", de försöker ju göra det genom att fråga, dvs ta reda på era önskningar?
Om ni inte accepterar det som gästen frågar om är det ju bara att säga nej, genom att fråga öppnar ju gästen själv för det alternativet.
Jag har så svårt att sätta mig in i situationen om att jag får en inbjudan, jag blir osäker på vad som gäller, jag frågar, och att värden/värdinnan då blir skitsur på mig för att jag frågar.
Men om brudparet i inbjudan skrivit att de vill ha ett barnfritt bröllop så måste väl det vara tydligt nog?! Men jag håller med dig, det är ju bara att säga nej. Tyvärr så lägger folk ofta in sina egna åsikter och värderingar och accepterar inte ett nej.