Inlägg från: Snigel Bee |Visa alla inlägg
  • Snigel Bee

Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!

Tkr också att ni ska säga nej rakt av! Börjar ni diskutera med dem och tex säga att det blir tråkigt för barnet osv så är det stor risk att ni bara gräver ner er då de med stor sannolikhet bara kommer med ännu fler argument mm.
    Säg nej bestämt men vänligt. Inga undantag för då blir det orättvist och de andra kommer undra.

• Snigel Bee
    Aniara4 skrev 2011-05-15 10:49:12 följande:
    Fast eftersom ni officiellt inte vet att hon tänker ta med sin oinbjudne treåring kan ni ju inte ändra på bordplaceringen eller göra några andra särskilda arrangemang för barnet. Barnet får väl sitta i knät och äta från hennes tallrik. Ni förväntar er inte att det ska finnas några barn, och festen kommer att vara inrättad efter det.  Kanske, kanske förstår väninnan något av den erfarenheten, kanske inte...
    Håller med! Så skulle jag gjort!
  • Snigel Bee

Min erfarenhet av detta var att ju mer man försöker förklara och diskutera ju värre blev det. Så om jag hade fått göra om det så hade jag bara sagt nej, tyvärr det går inte. Regeln gäller alla, rättvisast så. Sen varken försökt och förklara eller få dem att förstå. När vi gjorde så blev det bara värre. Min man satt med personen ifråga i ca 40 min o försökte förklara så gott han kunde, helt i onödan. Sen hade nån dykt upp utan att ens säga till oss om att det tar me sig barnet, ja då hade de faktiskt fått sitta med barnet i knät! Och jag hade blivit grymt irriterad att de inte respekterade vår önskan och körde över oss helt och kom ändå med barn!

• Snigel Bee
    MrsT2011 skrev 2011-05-17 21:43:53 följande:
    Problemet är att många inte accepterar ett nej utan blir vrålförbannade och kommer med miljoner argument till varför de ska få sin vilja igenom. Läste om ett par här på BT där brudgummen fick sig en utskällning så öronen åkte av på grund av att en släktings barn inte var bjudna. Denna hemska människa toppade sin utskällning med ett triumferande "ja ni kan ju i alla fall inte hindra barnen från att komma till kyrkan, för dit är minsann alla välkomna!" Det är nog fan det mest oförskämda jag hört i hela mitt 30-åriga liv.
    Det där vad jag, ush! =/ Det var inte ens en släkting utan en av hans "bästa" kompisar!

Men jag förstår ärligt talat inte vrf man ska fråga ens?? Det är ju tydligen något som brudparet har diskuterat mellan sig själva och sedan faktiskt bestämt att det ska vara barnfritt. Vad är det att fråga om då?? Om det är fall där det innebär att man inte kan komma pga av att man tex inte hittar barnvakt eller nåt ja då hade iallfall jag tackat nej och sagt att det är pga att jag inte hittar barnvakt. Sen får brudparet själva komma till mig om de då tycker att de vill att jag ska komma ändå.
Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!