• MrsT2011

Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!

Jag fattar inte vad folk har för glädje av att släpa med ungarna på precis ALLT. Barnen har skittråkigt och föräldrarna missar hela evenemanget eftersom de måste passa upp på ungarna hela tiden.

Var på vårkonsert igår kväll, ett ljuvligt stämningsfullt evenemang ...som sabbades ganska rejält av stök och stoj från det intilliggande barnrummet i kyrkan. Dörrarna var stängda, ändå hördes ungarnas gapande genom musik och allt.

Varför går inte bara den ena föräldern på konserten, så kan den andre stanna hemma med barnen? Det var ju ändå bara en förälder som fick se konserten, den andre var ju i barnrummet hela tiden! Fattar verkligen inte...

• MrsT2011
    impegno di nozze skrev 2011-05-16 11:59:36 följande:
    Alltså, barn måste ju få finnas, de kan inte förbjudas i alla sammanhang så det du nämner här tycker jag är en helt annan diskussion. Jag vill inte ha barn på vår bröllopsfest men jag håller inte alls med dig i det du skriver här. 
    På vilket sätt är det skillnad, det är ju precis samma sak under en vigsel och en bröllopsfest? I bästa fall en av föräldrarna får känna sig som en bröllopsgäst, medan den andre får ta ansvar för barnen och därmed fortsätta vara förälder under hela bröllopet.

Säg att vi hade fått en inbjudan till ett barnfritt bröllop. Om det inte gick att lösa med barnvakt tror jag faktiskt att jag skulle föredra att den av oss som står brudparet närmast går ensam på bröllopet och att den andre stannar hemma med barnen...
  • MrsT2011
    zolrozen skrev 2011-05-17 09:05:19 följande:
    Vi hade nästan barnfritt. Hade vi bjudit med alla barn skulle det vara 30 barn och man vet ju hur barn är, dom stör faktiskt, speciellt i kyrkan, så vi valde att endast bjuda våran son fem år och hans två kusiner, så vi hade tre barn med. Sen var det ju vissa föräldrar som var tjuriga över detta innan bröllopet, för dom tyckte att ska det vara barnfritt så får inga barn komma, inte ens våran son, men vad är det för tankar? Vart ska man göra av honom då om alla vi känner är med på bröllopet, så de tankarna har jag svårt att förstå. Med 30 barn hade det nog blivit rena barnkalaset och det vill man ju inte ha när det är ens stora dag.
    Oerhört respektlöst, det är ju brudparets bröllop, brudparets egna barn är väl självklara gäster!
  • MrsT2011
    stellastella skrev 2011-05-17 16:44:26 följande:
    Jag förstår inte riktigt det hemska i att fråga????

Är det inte bättre att de frågar än att de kommer med barnen.
    Jag brukar alltid tänka så ,att jag kan aldrig få mer än nej om jag ställer en hövlig fråga (har dock inte frågat angående barn på barnfritt bröllop). Det är ju bara en fråga, inte ett krav , så om jag frågar så accepterar jag självklart ett nej.

Hur som helst tycker jag det är konstigt att bli så upprörd.
    Problemet är att många inte accepterar ett nej utan blir vrålförbannade och kommer med miljoner argument till varför de ska få sin vilja igenom. Läste om ett par här på BT där brudgummen fick sig en utskällning så öronen åkte av på grund av att en släktings barn inte var bjudna. Denna hemska människa toppade sin utskällning med ett triumferande "ja ni kan ju i alla fall inte hindra barnen från att komma till kyrkan, för dit är minsann alla välkomna!" Det är nog fan det mest oförskämda jag hört i hela mitt 30-åriga liv.
  • MrsT2011
    Snigel Bee skrev 2011-05-18 08:13:04 följande:
    Det där vad jag, ush! =/ Det var inte ens en släkting utan en av hans "bästa" kompisar!

Men jag förstår ärligt talat inte vrf man ska fråga ens?? Det är ju tydligen något som brudparet har diskuterat mellan sig själva och sedan faktiskt bestämt att det ska vara barnfritt. Vad är det att fråga om då?? Om det är fall där det innebär att man inte kan komma pga av att man tex inte hittar barnvakt eller nåt ja då hade iallfall jag tackat nej och sagt att det är pga att jag inte hittar barnvakt. Sen får brudparet själva komma till mig om de då tycker att de vill att jag ska komma ändå.
    Precis, står det klart och tydligt i inbjudan att det är barnfritt, då finns det väl inget att fråga om? Det är ju klart som korvspad! Fattar inte varför det är så viktigt att gå på bröllop hela familjen eller ens som par. Får man inte barnvakt är det väl inte svårare än att den som står närmast brudparet går på bröllopet, medan den andre stannar hemma med barnen? Är det bara jag som tycker att det är en vettig lösning?
  • MrsT2011
    GeneralElectric skrev 2011-05-18 08:53:37 följande:
    Jag är förvånad över att en hel del av våra gäster haft så svårt att hitta barnvakt. De har haft gott om tid på sig, i vissa fall många månader. Hur svårt kan det vara? Är särskilt förvånad i de fall det handlar om familjer med relativt stora barn (8-12 år) utan specialförhållanden, där det borde kunna fungera med en ”vanlig” barnvakt och när det är deras egen hemstad. I några fall undrar vi nästan om föräldrarna skyller på detta med barnvaktsbrist fastän det i själva verket finns någon annan anledning till att de inte vill/kan komma?
    Förstår att det känns sårande att de inte anstränger sig mer, men försök tänka att det är deras förlust, det är de som går miste om tidernas vackraste och roligaste bröllop! =) Försök att inte lägga energi på gästernas val utan glädjas över att ni slipper ordna barnbord till ett gäng tioåringar...!
Svar på tråden Hjälp! Våra gäster respekterar inte barnfritt!