• Precious Love

Pioner - funkar de i brudbuketten?

Har sakta men säkert börjat falla för pioner, tycker de är riktigt vackra och därför funderar jag nu över att ha en brudbukett bestående av pioner men är osäker på om de funkar i en brudbukett?

Jag har försökt googla lite och hittat att pioner betyder "dina inre egenskaper liknar inte ditt yttre" om man nu ska tänka på sådant.. Men däremot har jag inte aning om pioner ofta för tankarna till något annat, som t ex de vackra vita rosorna som får mig att osökt tänka på begravningar..

Vad tror ni, hiss eller diss?

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Svar på tråden Pioner - funkar de i brudbuketten?
  • Margris

Jag älskar Pioner så en hiss såklart. Den enda nackdelen med pion är ju deras korta blomningstid och att den för tidig för min del.

• wiii

Tror bestämt att Viktoria hade pioner i sin bukett, och jag har sett på andra ställen så det går absolut bra :)

• thean

Jag ska ha pioner i min brudbukett (och i näbbarnas, mannens och på borden osv!) Älskar bulligheten och romantiken i blomman. Bildgoogla "brudbukett pioner" så får du se... =)

• Precious Love
    Margris skrev 2011-05-15 19:35:14 följande:
    Jag älskar Pioner så en hiss såklart. Den enda nackdelen med pion är ju deras korta blomningstid och att den för tidig för min del.
    Ah, då var det ju det då.. När är det säsong för pionerna?
    wiii skrev 2011-05-15 19:36:24 följande:
    Tror bestämt att Viktoria hade pioner i sin bukett, och jag har sett på andra ställen så det går absolut bra :)
    Sedär, det hade jag ingen aning om. Måste googla fram hennes bukett. :)
    thean skrev 2011-05-15 19:38:03 följande:
    Jag ska ha pioner i min brudbukett (och i näbbarnas, mannens och på borden osv!) Älskar bulligheten och romantiken i blomman. Bildgoogla "brudbukett pioner" så får du se... =)
    Ja, jag älskar också "buligheten" i blommorna och de ser ju onekligen romantiska ut. :)
    Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Hugo

Jag har också kärat ner mig i pioner och vill ha det i min bukett men floristen sa att det kanske inte går att få tag på när det väl är dags (30/ 7) :( ..

• Margris

Pioner blommar i maj/juni och efter det så är det svårt att få tag i dem och dyrt, tyvärr.

• Syrinx

Åh, pioner är underbara! Självklart kan du ha dem i din brudbukett, iallafall om du gifter dig i maj/juni, som Margris skriver. 
    Jag ska ha pioner i min brudbukett när vi gifter oss nästa år i slutet av maj. De är så vackra och gör buketten så fyllig! 

• Kattpoet

När det är säsong för pioner , här nere kommer de i maj juni och uppe i Umeå i juni , juli.

• zoldiz

Vill/ska oxå ha pioner, den är så fin och romantisk.
    Har fått höra att det finns tidiga och sena sorter som kan blomma ända till augusti! den sorten hoppas jag mest på just nu!
     annars blir det väldigt dyr bukett eller tråkigt nog en annan blomma. Ranunkel är ju lite av samma stil som pion fast mindre.

• Margris

Undra vilken sort det kan vara. Med ranunkel är det lite av samma sak. Det är också en säsongsblomma som har en ännu tidigare säsong än pion. Det går säkert att få ta på båda efter deras säsonger men då blir de dyrt, riktigt dyrt!

Svar på tråden Pioner - funkar de i brudbuketten?