• Anonym (Slutkörd)

Hur ska jag orka planera och arrangera bröllopet!? Helt slutkörd!

Vi gifter oss nu i juli och jag har tappat ALL ork till att planera och arrangera! Har hur mycket som helst att göra. Vet inte vad vi ska bjuda på för mat (men det lutar åt grillat), vet inte vart vi ska ha festen, vad ska vi ha för tårta och ska vi ha efterrätt också? Inga inbjudningskort har blivit skickade (men det blir ett litet bröllop med närmsta släkten så alla har blivit informerade och vi vet vilka som kommer...hade ändå känts bra att skicka iväg kort. Men är det nödvändigt?) Fan, jag orkar inte mer!! Det enda som blivit avbockat på listan är min klänning och så har jag bokat tid hos frissan och sminkös. Men allt annat!?

Anledningen till att jag blivit så orkeslös är att vår 7 månaders dotter sover så otroligt dåligt på nätterna. Känns som att jag håller på att bli sinnessjuk snart pga sömnbrist. Jag hinner knappt lägga mig i sängen och dra täcket över mig så måste jag upp igen... Jag tog för givet att det skulle bli dåligt med sömn som småbarnsförälder, men det här!? Känns som att jag kollapsar snart! Rynkar på näsan

Släkten bor för långt bort för att jag ska kunna be om hjälp med barnpassning någon gång för att kunna planera. Vet inte hur jag ska hinna med det här. Ångrar att vi drog igång det här med bröllop!
     Nu sover dottern en stund och jag försöker samla tankarna och samla info, men jag fladdrar bara runt på sidor och vet inte hur jag ska lägga upp det.

Ville nog bara skriva av mig...men är det någon som har tips om vad som helst så får ni gärna skriva!

• Svar på tråden Hur ska jag orka planera och arrangera bröllopet!? Helt slutkörd!
  • Anonym

Du behöver först och främst sova, låter det som!! Ingen idé att försöka planera nåt när du är så slutkörd. Kan din blivande man ta över en del? Har du några kompisar som kan ställa upp som barnvakt så att du får sova ut? Försök hitta lösningar på dina sömnproblem först och främst, så löser sig nog det andra åxå.

• MrsGranath

Usch, låter jättejobbigt!

Kan inte mannen din hjälpa dig? Det låter lite som att han inte är riktigt med och hjälper dig att planera?

Styrkekram till dig!

• Diamanten90

Sätt all planering åt sidan några dagar. Så har jag gjort när det har känts riktigt jobbigt. Jag har också ett barn som är snart ett nu och jag har planerat sen han var 3 månader. Men det går! Gifter mig om 11 dagar och planeringen börjar vara klar nu äntligen. Ta hjälp av din blivande man!

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Blivande fru Swärdh

Jag undrar precis som alla andra: varför hjälper inte din M2B dig så du kan få sova lite? Varför tar inte han tag i en del av bröllopsplaneringen? Tala om för honom exakt hur slutkörd du är! Maila mig om det är nåt jag kan hjälpa dig hitta på nätet. Kram!

• Moster Stina

Det låter som att du faktiskt borde skjuta på bröllopet!

Jag är själv livrädd för att behöva hålla i ett helt bröllop, med en jätteliten bäbis också att ta hand om....

Du är fantastisk som har tänkt dig att det ska gå!

Visst skulle din blivande man kunna hjälpa dig mer, men hur kul är det för dig ändå med bröllop om du kommer gå in i väggen av sömnbrist och stress i kombination?

Nej, jag tycker du skall skjuta upp det, tills det känns rimligt!
    Lycka till!

• Anonym (Slutkörd)

TACK så hjärtligt för alla snälla svar! Ni är underbara!

Min m2b är slö/lat och av typen "det ordnar sig" ,tyvärr. Han frågade för ett tag sen om han kunde ta några punkter, men jag litar inte helt på att han får det gjort och jag måste vara på honom heeela tiden för att något ska hända! han är ALLTID ute i sista minuten annars. Så då är det nästan enklast att jag gör det själv. Jag har även sagt till honom att han måste hjälpa till med dottern på nätterna, iaf på helgerna när han är ledig. Och han lovar. Men när det väl gäller så sover han ändå Rynkar på näsan Jag skulle bara vilja ha EN natt då jag kan få sova lite sammanhängande! Han vet hur slutkörd jag är.

Skjuta upp bröllopet kan vi tyvärr inte göra (annars hade jag nog faktiskt övervägt det) eftersom vi har långväga gäster som nu redan har bokat boende osv Däremot så funderar jag idag på om vi "bara" ska bjuda dem på restaurang efteråt, så slipper jag tänka på maten och allt kring det. Hyrporslin, få tag på möbler osv
    Och så kan vi ha lekar och sånt på en plats i närheten efter maten.

Vi är relativt nyinflyttade på den här orten så jag har inte så många kompisar (eller släkt) här, så barnvakt kan jag tyvärr inte ordna här...

Men tack än en gång för era fina svar! Det värmer och det känns skönt att få skriva av sig och få lite pepp!! Hjärta

• Anonym

Jag tycker du ska sätta dig ner med din blivande och berätta exakt HUR mycket allting stressar dig och att du behöver honom och behöver kunna lita på att saker och ting blir gjorda! Prata i klartext så att han verkligen förstår. Sen tycker jag att du ska boka en natt på vandrarhem eller nåt och lämna honom och bebisen för sig själva så att du får sova ut.

• Anonym (Slutkörd)
    Anonym skrev 2011-05-17 13:47:14 följande:
    Jag tycker du ska sätta dig ner med din blivande och berätta exakt HUR mycket allting stressar dig och att du behöver honom och behöver kunna lita på att saker och ting blir gjorda! Prata i klartext så att han verkligen förstår. Sen tycker jag att du ska boka en natt på vandrarhem eller nåt och lämna honom och bebisen för sig själva så att du får sova ut.
    Klartext verkar tyvärr inte bita på honom! Har försökt det mesta...bli arg, bli ledsen, vara förstående, tala tyyyyydligt osv osv Han är underbart snäll och så, men när det kommer till att planera och engagera sig så funkar det inte!

Tipset med vandrarhem var ju kanon! Ska helt klart överväga det!! Tack!
  • förlovadflicka

Har också känt att jag inte orkat så jag skrev en lista och lämnade över allt till mannen och sa att nu får han fixa det. Sååå skönt :) 

• Anonym
    Anonym (Slutkörd) skrev 2011-05-17 14:28:19 följande:
    Klartext verkar tyvärr inte bita på honom! Har försökt det mesta...bli arg, bli ledsen, vara förstående, tala tyyyyydligt osv osv Han är underbart snäll och så, men när det kommer till att planera och engagera sig så funkar det inte!

Tipset med vandrarhem var ju kanon! Ska helt klart överväga det!! Tack!
    Res bort en helg och låt honom ta hand om barnet.
Svar på tråden Hur ska jag orka planera och arrangera bröllopet!? Helt slutkörd!