• Mace

Kasta bort brudbuketten?

Om man kastar sin brudbukett och någon fångar den, får den personen behålla buketten då eller kan man be att få tillbaka den?

Jag vill gärna torka och spara min bukett, men samtidigt vore det ju roligt att kasta den....

Hur gör/tänker ni? 

• Svar på tråden Kasta bort brudbuketten?
  • Midvinterflicka

Jag kommer inte att kasta min, det är nog en amerikansk tradition tror jag. Men jag tror ingen tjej som fångar en brudbukett som kastas förväntar sig att få den. Det känns som självklart att jag skulle lämna tillbaka den till bruden för min del i allafall. Men jag är osäker på vad traditionen egentligen säger...

• Diamanten90

Man kna beställa en så kallad kastbukett som den som fångar får behålla, annars så kan man nog säkert be om att få tillbaka den. Jag kommer att kasta min och den får nog den som fångar den behålla:)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Mace
    Midvinterflicka skrev 2011-05-19 12:22:26 följande:
    Jag kommer inte att kasta min, det är nog en amerikansk tradition tror jag. Men jag tror ingen tjej som fångar en brudbukett som kastas förväntar sig att få den. Det känns som självklart att jag skulle lämna tillbaka den till bruden för min del i allafall. Men jag är osäker på vad traditionen egentligen säger...
    Jag hoppas du har rätt! 

Pinsamt om man ber att få tillbaka den och tjejen säger nej liksom.... men det skall nog gå bra, jag bara undrade hur folk resonerar.

Ja, det var tydligen en amerikansk tradition. Jag trodde den blivit svensk också, men jag har inte varit på så många bröllop. 
  • Melóra

Jag skulle nog ha köpt en så kallad kastbukett och kastat isåfall; skulle kännas jättedumt att först kasta buketten, en tursam tjej fångar den och blir jätteglad, men sen kommer man och kräver tillbaka den... Nä, känns lite taskigt  Rynkar på näsan

• Loche

Jag har aldrig hört nåt annat än att den som fångar buketten behåller den. :) Funderar allvarligt på att kasta min eftersom vi har många unga, ogifta tjejer bland gästerna.

• TrueLove

På ett bröllop jag var på så kastade de tärnans bukett.. Jag fångade den! Och fick behålla den. :)

• Emsie

Jag har inte alls nån koll på hur det brukar funka men jag skulle tycka att det var jätte konstigt om jag var på ett bröllop och bruden kastade sin bukett för att lite senare "ångra sig" och vilja ha tillbaka den så tror det ser bättre ut att kasta en annan bukett om man vill spara orginalet. Att slänga tärnans bukett var ju en bra idé :)

• Sebastiána

Jag tänker inte följa den amerikanska "kasta-burdbuketten"-traditionen, men om jag hade gjort det hade jag så att säga stått för det och låtit den som fångade buketten behålla den. Vad är annars vitsen?

• blåklocka

Av de tre brölloppen jag varit på så har bara buketten kastas på ett, och då hade de köpt en extrabukett modell mindre och billigare för att kasta, den som fångade den fick ju självklart behålla den, och bruden kunde spara sin

• jhi1111

Jag har vart på väldigt många bröllop, jag kommer inte ihåg hur många som kastade men de flesta har nog gjort det. Jag vet inte om jag vill göra det, men om jag skulle göra kasta så tar jag tärnans bukett, jag tycker det hör till att tjejen som fångar buketten också får behålla den, vad är vitsen annars? det har iaf vart så på alla bröllop jag har varit på :)

Svar på tråden Kasta bort brudbuketten?