• Mace

Kasta bort brudbuketten?

Om man kastar sin brudbukett och någon fångar den, får den personen behålla buketten då eller kan man be att få tillbaka den?

Jag vill gärna torka och spara min bukett, men samtidigt vore det ju roligt att kasta den....

Hur gör/tänker ni? 

• Svar på tråden Kasta bort brudbuketten?
  • shakynose

Jag har aldrig varit med om det själv, men enligt det jag läst och hört, så skaffar man en extra "tossing" -bukett utöver den riktiga. Brukar vara samma med strumpebandet om man kastar det.
    Jag tycker att det är självklart att man ska få behålla buketten om man fångar den!

• Pinkgrape

Jag har aldrig varit med om att någon kastat buketten och jag kommer själv inte gör det.

Hade jag dock valt att göra det, så hade jag kastat min egen bukett och låtit tjejen som fångade den behålla den. Alternativt skaffat en annan kastbukett och sparat min egen från vigseln.

Personligen kan jag väl tycka att det då är lika taskigt att ta tärnans bukett ifrån henne och kasta, som att ta tillbaka sin bukett från tjejen som fångat den.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sebastiána

Själva grejen med den där traditionen är att en av singelkvinnorna fångar BRUDbuketten - den har liksom blivit magisk av att en brud haft den och den ogifta kvinna som fångar den får extra tur i kärlek. Nu är ju detta bara gammalt skrock, men det hade ju liksom inte funkat med en extra "kast"-bukett. Den har ju inte bruden använt och då försvinner det magiska

• Jessijess

Var på bröllop i Norge där bruden kastade sitt strumpeband istället som en lycklig ogift tjej fångade. Ett alternativ kanske? Glad Jag tänkte skaffa ett extra så jag får behålla mitt som matchar underkläderna...

• Humlan66

Jag har vart på många bröllop men ingen har kastat sin bukett så det där är helt en amerikans tradition. Jag tycker inte vi svenska ska bli alltför fixerade vad dom gör i Usa. En bukett är ju skitdyr i Sverige och kasta bort den där- Näää det 'är väl inget jag vill göra iaf

sen sätter ju dom flesta sin bukett i en vas vid honörsbordet på festen =)

• Mace

Jag bryr mig inte så mycket om varifrån traditioner kommer, jag tycker mest att det är en rolig grej. Håller med Sebastiana om att det ju inte alls blir samma sak att kasta en "kastbukett", men kanske får det ändå bli så. 

Varför skulle man vilja spara någon annans brudbukett, även om man fångat den? 

Jag frågade Magdalena Ribbing om det här och hon skrev såhär:

Brudbukettkastandet är inte en svensk sed, den kommer från USA och den anglosaxiska världen. Bruden ska vända ryggen åt alla de kvinnliga ogifta gästerna som samlas i en klunga, och så ska hon kasta buketten som då ska fångas upp av någon, och denna någon anses därmed vara nästa som gifter sig i väninneskaran.
    Det är lite larvigt, enligt min uppfattning, och på vippen till kvinnoförnedrande, som om äktenskapet vore det enda kvinnor borde sträva efter.
    Gör bruden denna bukettkastning så får hon tillbaka sin bukett sedan den infångats. 

• Diamanten90

Tänkte bara skriva att jag kastade min bukett och tyckte att det var roligt:) Den hade ändå bara legat och skräpat hemma. Har en massa bröllopssaker kvar ändå så jag kommer inte att glömma bort att jag är gift;)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Nybliven fru
  • Diamanten90

Och den gick sönder när jag kastade, (lite) så den är inte lika vacker efteråt. Så jag skulle inte ha kastat den om jag hade velat behålla den!

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Nybliven fru
  • fru AM

PLanerar man att spara/torka/konservera buketten så ska man ju vara ytterst rädd om den ... Jag visste visserligen att jag inte ville spara min bukett men jag anordnade inte heller bukettkastning (eftersom det inte är en tradition jag är intresserad av och dessutom tror jag att jag var sist av väninnorna att gifta mig ... )
    JAg tyckte mycket om min bukett och bad vår fotograf ta några riktigt bra närbilder på den ensam - så nu har jag en fin fotoförstoring av min brudbukett på väggen istället för en skrumpnad "riktig" bukett  (se bild i mitt galleri)

• Syrinx
    fru AM skrev 2011-05-30 12:39:17 följande:
    JAg tyckte mycket om min bukett och bad vår fotograf ta några riktigt bra närbilder på den ensam - så nu har jag en fin fotoförstoring av min brudbukett på väggen istället för en skrumpnad "riktig" bukett  (se bild i mitt galleri)
    Det tycker jag låter jättetrevligt - hellre vackra bilder på buketten än en stackars vissnande bukett som bara ligger och samlar damm.

Jag är inte heller intresserad av att kasta bort buketten, tycker att det är en lite fånig tradition. Dessutom får den gärna stå i en vas och vara vacker ett par dagar efter bröllopet!
    Mace skrev 2011-05-30 12:04:13 följande:

Brudbukettkastandet är inte en svensk sed, den kommer från USA och den anglosaxiska världen. Bruden ska vända ryggen åt alla de kvinnliga ogifta gästerna som samlas i en klunga, och så ska hon kasta buketten som då ska fångas upp av någon, och denna någon anses därmed vara nästa som gifter sig i väninneskaran.
    Det är lite larvigt, enligt min uppfattning, och på vippen till kvinnoförnedrande, som om äktenskapet vore det enda kvinnor borde sträva efter.
    Gör bruden denna bukettkastning så får hon tillbaka sin bukett sedan den infångats. 
     Ser man på, jag hade gissat att den som fångar buketten skulle behålla den. 
  • MrsT2011
    Mace skrev 2011-05-30 12:04:13 följande:
    Jag bryr mig inte så mycket om varifrån traditioner kommer, jag tycker mest att det är en rolig grej. Håller med Sebastiana om att det ju inte alls blir samma sak att kasta en "kastbukett", men kanske får det ändå bli så. 

Varför skulle man vilja spara någon annans brudbukett, även om man fångat den? 

Du kan självklart göra så om du vill, men du bör förbereda dig på att den som fångar kan bli sur när hon måste lämna tillbaka den. Jag tänker inte kasta min, min kompis kastade däremot och hade jag fångat hennes hade jag absolut räknat med att få behålla den.
  • Nikkita

Jag komer nog att kasta min bukett för att jag tycker att det blir en rolig grej. Men givetvis tänker jag låta personen som fångar den behålla den! Jag kommer som fru AM gjorde, be fotografen ta några riktigt bra bilder så att jag får ett fint minne av buketten! Känns som att jag annars kommer att spara en vissen & dammig bukett bara för att...

Så vill du behålla buketten, kasta en annan eller strunta i att kasta den. Mitt tips iaf Glad

• Mace
    MrsT2011 skrev 2011-05-30 13:26:32 följande:
    Du kan självklart göra så om du vill, men du bör förbereda dig på att den som fångar kan bli sur när hon måste lämna tillbaka den. Jag tänker inte kasta min, min kompis kastade däremot och hade jag fångat hennes hade jag absolut räknat med att få behålla den.
    Fast det där tycker jag är lite lustigt... varför vill du spara någon annans brudbukett? 

Jag tyckte till och med det kändes knasigt att spara min tärnbukett när jag var tärna, men samtidigt kändes det ju inte rätt att bara kasta den. Och de blir ju så tilltuffsade under dagen så de står sig ju ine särskilt länge i vas ändå (åtminstone inte den jag kommer att ha).  
Svar på tråden Kasta bort brudbuketten?