fru AM skrev 2011-05-30 12:39:17 följande:
JAg tyckte mycket om min bukett och bad vår fotograf ta några riktigt bra närbilder på den ensam - så nu har jag en fin fotoförstoring av min brudbukett på väggen istället för en skrumpnad "riktig" bukett (se bild i mitt galleri)
Det tycker jag låter jättetrevligt - hellre vackra bilder på buketten än en stackars vissnande bukett som bara ligger och samlar damm.
Jag är inte heller intresserad av att kasta bort buketten, tycker att det är en lite fånig tradition. Dessutom får den gärna stå i en vas och vara vacker ett par dagar efter bröllopet!

Mace skrev 2011-05-30 12:04:13 följande:
Jag frågade Magdalena Ribbing om det här och hon skrev såhär:
Brudbukettkastandet är inte en svensk sed, den kommer från USA och den anglosaxiska världen. Bruden ska vända ryggen åt alla de kvinnliga ogifta gästerna som samlas i en klunga, och så ska hon kasta buketten som då ska fångas upp av någon, och denna någon anses därmed vara nästa som gifter sig i väninneskaran.
Det är lite larvigt, enligt min uppfattning, och på vippen till kvinnoförnedrande, som om äktenskapet vore det enda kvinnor borde sträva efter.
Gör bruden denna bukettkastning så får hon tillbaka sin bukett sedan den infångats.
Ser man på, jag hade gissat att den som fångar buketten skulle behålla den.