Inlägg från: Mace |Visa alla inlägg
  • Mace

Kasta bort brudbuketten?

Om man kastar sin brudbukett och någon fångar den, får den personen behålla buketten då eller kan man be att få tillbaka den?

Jag vill gärna torka och spara min bukett, men samtidigt vore det ju roligt att kasta den....

Hur gör/tänker ni? 

• Svar på tråden Kasta bort brudbuketten?
  • Mace
    Midvinterflicka skrev 2011-05-19 12:22:26 följande:
    Jag kommer inte att kasta min, det är nog en amerikansk tradition tror jag. Men jag tror ingen tjej som fångar en brudbukett som kastas förväntar sig att få den. Det känns som självklart att jag skulle lämna tillbaka den till bruden för min del i allafall. Men jag är osäker på vad traditionen egentligen säger...
    Jag hoppas du har rätt! 

Pinsamt om man ber att få tillbaka den och tjejen säger nej liksom.... men det skall nog gå bra, jag bara undrade hur folk resonerar.

Ja, det var tydligen en amerikansk tradition. Jag trodde den blivit svensk också, men jag har inte varit på så många bröllop. 
  • Mace

Jag bryr mig inte så mycket om varifrån traditioner kommer, jag tycker mest att det är en rolig grej. Håller med Sebastiana om att det ju inte alls blir samma sak att kasta en "kastbukett", men kanske får det ändå bli så. 

Varför skulle man vilja spara någon annans brudbukett, även om man fångat den? 

Jag frågade Magdalena Ribbing om det här och hon skrev såhär:

Brudbukettkastandet är inte en svensk sed, den kommer från USA och den anglosaxiska världen. Bruden ska vända ryggen åt alla de kvinnliga ogifta gästerna som samlas i en klunga, och så ska hon kasta buketten som då ska fångas upp av någon, och denna någon anses därmed vara nästa som gifter sig i väninneskaran.
    Det är lite larvigt, enligt min uppfattning, och på vippen till kvinnoförnedrande, som om äktenskapet vore det enda kvinnor borde sträva efter.
    Gör bruden denna bukettkastning så får hon tillbaka sin bukett sedan den infångats. 

• Mace
    MrsT2011 skrev 2011-05-30 13:26:32 följande:
    Du kan självklart göra så om du vill, men du bör förbereda dig på att den som fångar kan bli sur när hon måste lämna tillbaka den. Jag tänker inte kasta min, min kompis kastade däremot och hade jag fångat hennes hade jag absolut räknat med att få behålla den.
    Fast det där tycker jag är lite lustigt... varför vill du spara någon annans brudbukett? 

Jag tyckte till och med det kändes knasigt att spara min tärnbukett när jag var tärna, men samtidigt kändes det ju inte rätt att bara kasta den. Och de blir ju så tilltuffsade under dagen så de står sig ju ine särskilt länge i vas ändå (åtminstone inte den jag kommer att ha).  
Svar på tråden Kasta bort brudbuketten?