• solros1

tygbutiker i Sthlm?

ska snart upp till Stockholm för att köpa tyg till bl.a. bolero och tärnklänning.

Vill ha tips på butiker där det finns och vart de ligger.... och ev hemsida.Drömmer

• Svar på tråden tygbutiker i Sthlm?
  • Amejuli

Hej på dig.

Vart kommer du ifrån? Anledningen till att jag frågar är att jag kommer från "tygriket" (marks kommun i västergötland) och flyttade till sthlm för snart sju år sedan. Jag måste nog säga att jag tycker utbudet här är avsevärt sämre och/eller åtminstone avsevärt dyrare.

Men kanske har du inte något bra alls nära dig och då kommer några mer eller mindre bra tips här:
    På svevägen har du Ohlssons tyger (ordinär tygaffär) sen har du en affär som jag tror heter sidenkarlsson och som jag tror ligger högt upp på drottninggatan. Behöver du något kantband eller så så finns det en grym "bandaffär" på hornsgatan precis vid mariatorget.
    Undrar om det inte finns någon lite större tygaffär vid sickla köpcentrum också men där kan jag minnas fel lika gärna. Men det är ju lite utanför centrala stan då.

Hoppas du hittar vad du söker och lycka till!!

• ClaraH
    www.simbrasiden.se Därhar jag köpt tyg till min brudklänning. Högst upp i NK-huset har du en tygbutik, men det är en filial till Sidencarlsson, så jag gissar att det är ungefär samma utbud. Det finns fler tygaffärer med det är dessa som har finare tyger och jag tror att Sidencarlsson har det största sortimentet men det beror nog på vad man är ute efter.
  • Blivande fru Swärdh

Den i Sickla gick i konkurs för ett år sen! Den var bäst i stan men men.... :( Utbudet i Sthlm är pinsamt dåligt så har du nåt störra runt dig så åk dit istället. Kolla också Tygverket på St. Paulsgatan (Slussen/Mariatorget) www.tygverket.se och så finns en i Sundbyberg som heter Textilcentrum (dem har också hemsida). Lycka till!

• solros1

inga tips på småbutiker som har tyg med spets eller "broderad chiffong" ?
    ska ha ton i ton till ljus ivory-klänning

• Amejuli

solros1 skrev 2011-05-27 22:14:25 följande:
    inga tips på småbutiker som har tyg med spets eller "broderad chiffong" ?
    ska ha ton i ton till ljus ivory-klänning
    Alltså sidencarlsson har mycket spets i ivory så det är nog fortfarande mitt bästa tips. (Bild från deras hemsida nedan.) Men kanske har du redan sett att de har det och vill hitta fler? I så fall har jag tyvärr inga fler tips. Sorry  :

• ClaraH

När det gäller spets så skulle jag också säga Sidencarlsson, men Simbra siden har också spets.

• solros1

ja jag har redan sett på deras hemsidor och ja jag hoppas att jag kommer hitta något ... har tagit hem lite tygprover från sidencarlson och det finne en bra variant... förhoppningsvis. för man vet ju inte hur hela tyget ser ut när man bara får en liten tygbit

Sen ska vi fixa tyg till tärnans klänning o hon vill också ha något spetstyg... gärna i grön ton då vi hoppas att hennes klänning blir grön.... men vem vet det kanskeblir ngt anant när vi kommer dit.. har ett tyg "här hemma" som är jättefint

o så ska det bli en näbbklänning också... så visst kommer vi att kolla på tyg o sthlm blev bäst du vi har ungeför lika långt var dit.Solig

• ClaraH

Jag ska också sy tärnklänningen i spets och färgade spetsar finns mest på Sidencarlsson, Simbra siden hade inget när jag varo och kollade för någon månad sedan, men däremot mycket ofärgad spets.

• solros1

Skrattande Har varit i Stockholm nu... Var först ute på Sundbyberg Textilcentrum. Hittade tyget till tänrklänningen där. Blev en dov grå-grön färg som passade min tärna så bra.

Var sen på Simbra siden där vi såg ett underbart åskblått chiffongtyg som vi blev förälskade i... men eftersom vi skulle ha grönt så..... fick vi överge det. Fanns andra fina broderade chiffongtyger där. Mycket tyg i liten butik!

Sen på Sidencarlson Där fanns allt man kunde tänkas önska i fina tyger, och dyrt blev det. Vi köpte spets med rosor till min bolero. Spets i samma typ men utan rosorna till tärnans spetstunika och till näbbens klänningsskjol och sidentyg till näbbklänningen. Köpte också tyll till min underkjol.

Fortsatte till Ohlssons där vi hittade mer spets... inte alls väntat men den var bara så fin.

Vi hade två underbara dagar i Stockholm och mycket tid gick till tygbutikerna men vi hann med en hel del annat också... tiden går bara för fort o vi hade behövt minst en dag till för att hinna med mer än bara shopping. Det får bli en annan gång. Nu ska allt sys också....

Svar på tråden tygbutiker i Sthlm?