• meah2000

Ska det vara så j*vla svårt???

Jag blir så jäkla irriterad!!!
    Ska det vara så jäkla svårt att svara på O.S.A i tid?
    Sista dagen för O.S.A var i fredags och det är fortfarande 16 st som inte svarat.

Jag blir så förbannad, det är väl inte meningen att man ska behöva ringa och jaga folk!
    Dom har ändå haft 4 veckor på sig att svara innan O.S.A datumet gått ut.

• Svar på tråden Ska det vara så j*vla svårt???
  • meah2000

Grejen är den att dom som inte har svarat har inte hört av sig över huvud taget, varken personligen eller via mail.
    Jag tycker att det är jättekonstigt. Det hör väl till god uppfostran att man anmäler om man kan eller inte kan komma så att brudparet kan planera efter hur många gäster man får.
    Fast jag kanske har missuppfattat allt, osa är bara till för skoj skull  Flört

• meah2000
    stellastella skrev 2011-06-17 17:08:31 följande:
    Ja, inte är det roligt med folk som inte har hört av sig men i det läget skulle jag inte våga låta bli att ringa/maila/messa för att kolla. Om de helt plötsligt dyker upp på bröllopsdagen...de kanske tror att de svarat...kan bli lite jobbigt och skulle inte kännas bra att oroligt kika sig omkring när man skrider in i kyrkan och så upptäcker man flera som inte osat.
    Det är fortfarande 8 st jag inte har hört av än och osa-datumet gick ut 19 maj.

Jag gifter mig imorgon och dom som inte har osa:t får skylla sig själv.
    Det handlar om respekt, respekterar inte dom mitt osa så respekterar jag inte att dom kommer oanmäld.
  • meah2000
    bruden skrev 2011-06-17 17:17:25 följande:
    Instämmer till fullo!
    Kan man inte respektera detta så ska man heller inte gå. Det vore att göra bort sig fullständigt för hade det varit JAG så hade jag inte tvekat att vara TYDLIG när jag säger: Men åhh, kommer NI? Ni skickade ju aldrig ett svar. Vi trodde inte ni skulle komma ju...

Lycka till imorrn på er stora dag!  
    Tack Solig
  • meah2000
    anne på grönkulla skrev 2011-06-17 22:43:25 följande:
    Det är supertråkigt med folk som inte kan svara. 

Inte för att ursäkta dem, men jag skulle höra av mig till folk som inte svarat. Inte för att de inte gjort bort sig genom att missa OSA, men jag skulle själv till varje pris vilja undvika att behöva ta en konflikt om att folk dyker upp oanmälda och då inte är välkomna på själva bröllopet/festen. Hellre slå knut på sig lite extra då innan - skulle jag personligen tycka.
    Aleta skrev 2011-06-18 00:06:31 följande:
    Det kan även vara så att inbjudningar kommer bort.

Jag skulle absolut ringa runt och fråga och dessutom ta tillfället i akt att se till att de fattar att de gjort fel som inte har hört av sig. Varför?
    Jo, förmodligen är detta människor som man kommer att ha i sitt liv i framtiden, det blir fler fester, dop, födelsedagar osv när man kommer att vilja ha svar. Har man då tydligt markerat vad som gäller så kanske man slipper strul en annan gång.
    Anledning två, precis som Anne på Grönkulla skriver, för att undvika pinsamheter och jobbiga saker på själva bröllopsdagen. Det är inte så kul att behöva ta sådant då.

Sedan kan man tänka på att det kan hända saker i folks liv som gör att de glömmer. En av våra gäster som glämt bort att svara var mitt uppe i att flytta isär från sin sambo (fast de hade inte gått ut med det ännu). Hon blev jätteglad att jag ringde, för hon ville så klart komma. 
    Vi hade även några släktingar som trodde att de hade svarat ja. Vi tyckte bara att de hade sagt: "Ska ni gifta er, vad kul!" Kommunikation funkar inte alltid som man hoppas.

Till alla som någonsin får en bröllopsinbjudan: Man ska svara så fort man vet om man kommer eller ej! INTE vänta till sista dagen. Enligt god etikett ska man svara inom en vecka från att man fått inbjudan så att brudparet kan bjuda in andra gäster som de gärna vill ha med men som de inte hade plats för i första omgången.
    Jag vet att inbjudningarna har kommit fram då de har pratat om bröllopet med andra.
    Jag har även ringt, mailat, sms:at men inte fått något svar. Senasst för en vecka sedan.
    Mer än så kan jag inte göra, och jag har all anledning till att inte räkna med dom då tycker jag och less och förbannad blir jag.
    Jag försöker inte skapa konflikt, men jag kan inte räkna med att dom kommer när dom inte svarar.
    Jag har catering på maten så jag måste beställa efter hur många jag vet kommer, inte hur många jag tror kommer.
Svar på tråden Ska det vara så j*vla svårt???