• Mirjami

6 augusti 2011

Samma datum för mig, men vårt OSA-datum är senare än alla andras, sista Juni har vi satt.

Vi gjorde ett bröllopsevenemang på facebook där vi bjöd in alla som är inbjudna på bröllopet. Är bara fyra pers utav alla som inte finns på fb. Där uppdaterar vi, ger information och jag skickat ut boendeförslag, påminnelse om OSA-datum med mera och har skrivit att vi accepterar folk JA-tack genom att de klickar i "Jag kommer att delta" på evenemangssidan. Vi lever i 2011 plus att listan med alla som kommer är lättöverskådlig!

Färgtema- Vitt och lime-/äppelgrön (samma nyans beroende på vad man köper)

Bukett- Fejkblommor, har redan bundit den och den blev perfekt. Vita liljor, Orkidéer i vitt/lime, gröna nejlikor och murgröna.

Dekorationer- Glasvaser, "spruckna" och runda precis som de som beskrivits innan här, genomskinliga med vattenpärlor (hur fint som helst, ser ut som glas och går att färga om man vill) och en orkidée och lite murgröna i varje. Gröna servetter med stämpel som vi ska beställa med eget monogram ELLER vita med monogrammet och ett grönt band såsom på inbjudningarna. Festhäfte- Vitt med samma gröna band som på inbjudan.

Dekorationer i kyrkan- Nej, den är så vacker i sig och jag bryr mig inte om att pynta den. Jag minns inte ens att andra gjort det när jag varit på bröllop. Jo, de HADE pyntat, men jag minns inte det, har varit för uppslukad av stunden!

Förresten- HUR TÄNKTE NI NÄR NI BESTÄMDE DETTA DATUM?
    Jag har sen jag insett att ALLT OCH ALLA har semester då att det var en riktigt korkat datum. Jag tog det för att de flesta har semester då så de flesta av gästerna kunde komma. Ja, men nu är det så att frisörer, bagerier, präster mm OCKSÅ har semester då. Ingen skola kan man ta hjälp av med något (har floristlinjer, skönhet, frisör, servering, mat med mera i vanliga fall här) för de har lov. Vi fick t.o.m en vikarierande präst!!! Men nu kan man ju inte ändra direkt. De enda frisörer som har öppet tar pris efter det också, kostar tre gånger så mycket, helt sjukt!!! Så jag får fint lösa sakerna själv! Har fler upplevt samma problem?

• Mirjami

Ja, vi har samma dag med.

Men jag må säga att det är ett dumt datum, iaf i Borås! ALLA är på semester!!! Bara att hitta frisör blev en utmaning. Och prästen är en vikarie! Vi kan inte utnyttja skolor för servering, blommor, frisörer etc då alla har lov då. Hade jag vetat detta hade jag skjutit på det eller lagt det tidigare. Har bannat mig själv att jag inte tog Maj ist, det är ju vackraste månaden här med allt som blommar.

Vi ska betala maten, transporten, lokalen, ringarna, underhållningen, servering och sista touchen kring dekorationer, annars är allt klart. De stora posterna är kvar ja, men vissa saker ville vi vänta med just för att vi inte ska betala och riskera att de glömmer en sen (vet folk sådan hänt för nämligen). Så det kommer säga *SLURP* på bröllopskontot nu! Ok, ringarna kunde vi tagit tidigare, men nu blev det inte så. De är ju klara iaf! Och transporten söker vi alternativ till. Är inte så säker på limo, vill ha rolls roycen jag såg förra sommaren men har inte träffat ägaren denna sommar än!

Det jag bävar mest för är att stryka alla jädra lakan till dukar! Åh vilket tråkigt jobb, vill inte, vill inte, vill inte...

Och vi skippar tårtan och kör cupcakes. Lättare att anpassa efter smak och allergier tycker jag. Och roligare att göra tillsammans hela familjen som förberedelse. Ska öva till helgen då vi har barnkalas. Då ska min dotter och jag göra cupcakes i samma stil till hennes kalas! Då får vi se om det blir lyckat!

• Mirjami
    Gwennie skrev 2011-07-07 20:57:24 följande:
    Är det DU som är min blivande man??? ;)
    Känner igen den där...
    Ha ha, min tanke med :)

Jag tycker dock listan med småsaker blir längre ju mer man gör! Och nu kom jag på mig med att ta in avfrostning av frysen på bröllops-to-do-listan. Vad har det med saken att göra? inte konstigt den blir så lång.

Men igår kom jag på att ringa en som hyr ut ljus, festlokalen har inga diskolampor. Och vi behövde inte boka, sådant vi behöver finns alltid inne *pust*.

Sen såg jag här inna någon som sökte efter helium till ballongerna. Jabba tänkte jag och la till det. Finns på teknikmagasinet rätt billigt.  (399kr inkl 30 ballonger, räcker bara till det. Men ballonger har jag, tjocka och fina latex.)

Vattenpärlor- glömmer de alltid! SKA ha vattenpärlor, är ju så fint.

Fick hem grabbarnas slipsar igår. Tack för hjälpen, fick hjälp i bt-forumet att hitta rätt färg :)

Vad mer... Jo 23 487 saker typ! Måste laga lilltjejens cykel också!. Och hitta lufthålet i överkanten på poolen.

Undrar ni nu vad gubben gör? Ja han är på festival! Det unnar jag honom för GISSA hur mycket jag lastar över på honom när han kommer hem, HA HAAAA!!!!
  • Mirjami
    Gottblåbär skrev 2011-07-09 22:46:05 följande:
    Har varit på min blivande lite om att vi ska börja med bordsplaceringen men han har menat på att de kan ju inte vara så svårt, de är enkelt osv.. Medan jag insisterat på att alla skriver att de tar lång tid och är bland de krångligaste. Ikväll började vi.. Tror jag får fram ett erkännande snart att jag hade rätt. Känns ju hopplöst svårt...

Jag gjorde första bordsplaceringen för flera månader sedan baserat på de jag visste skulle komma och de som eventuellt skulle komma. Och sen vi hade fått alla svar har den ändrats 34 000 gånger typ! Har flera gånger glömt någon, så då måste allt göras om. Man måste ju tänka på att blanda släkterna så alla kan lära känna varandra. Sen pratsamma med mindre pratsamma så konversationen kan hållas igång vid borden. Varannan tjej/kille. Vi har några som är rätt frispråkiga och ibland extremt jobbiga, de har vi placerat med folk som är "finare i kanten" eller hur man ska beskriva. Iaf så de kan ta ner vildingarna på jorden så det inte blir överdrivna (även om vi är sådana själva, ha ha). Sen ska ju folk ha något gemensamt så de verkligen har något bra att tala om. Man sätter ju inte en ûbermoderat med en ûbersosse, även om politik är gemensamt. Kan bli hetska diskussioner då! Sen är det bra att blanda åldrar men fortfarande se att det är folk som KAN ha konversationer så ingen känner att de inte har något alls genemsamt med de omkring. En ung tjej med ett gäng äldre farbröder kan ju bli lite trist tex.

Så den som tror att allt löser sig enkelt- Tänk om! Min bordsplacering är äntligen fulländad, men oj vad ändringar som krävdes.

Och så är det honnörsbordet att tänka på, toastmaster/madame/parets placering så de hörs bra och har bra kontakt med  serveringspersonalen. Och tärnor och marsalkar vid samma bord!

De karlar som tror detta är enkelt kan ta sig i brasan!
Svar på tråden 6 augusti 2011