• Gwennie

6 augusti 2011

6/8 var det dags, ja! Verkar vara ett ganska populärt datum trots att det semestertider för alla företag man behöver använda sig av. Vi valde dock datumet medvetet eftersom vi båda två är lediga innan (jag är föräldraledig och sambon lärare med sommarlov) så då kan vi ägna gott om tid innan bröllopet till allt som ska fixas. Vi gör mycket själv, så då påverkas vi inte så mycket av företagssemestrar.

Vi har bokat allt som ska bokas utom huvudrätten och hotellrum för bröllopsnatten, så det känns hyffsat lugnt. För tillfället är det pyssel som gäller - sitter just nu och syr 87 stolsöverdrag...

Vi kör på vitt, grönt och brunt!

• Gwennie
    Nikeh skrev 2011-06-07 21:55:41 följande:
    Om 60 dagar är vi gifta, tjejer! Glad Hjärta
    Häftigt!
    Fick just en bröllopsinbjudan från en gammal vän och insåg att vi kommer att ha varit gifta i exakt en vecka när det är dags för kompisens vigsel. Undrans hur det känns...? :)
  • Gwennie

Käkade middag med vår festvärdinna och vår toastmaster igårkväll och planerade upp hela dagen, så nu känns det som vi börjar få koll på tidsschemat och logistiken och vem som ska göra vad.
    Och äntligen har min sambo börjat ta tag i saker! Han tyckte att han hade all tid i världen, men verkar ha insett att det börjar bli dags att fixa saker och ting om det är så att de skulle gå i stöpet och måste ersättas med något annat.  Igår meddelade han att alla musiker är klara och att han fixat en provsmakning av maten. Känns skönt!

Av alla större punkter återstår att kontakta prästen under nästa vecka så att vi hinner få tag på henne innan hon går på semester. Egentligen har pastoratet som rutin att prästen ringer själv och bokar möte, men det har inte hänt än och nu är det bara två veckor kvar till hennes semester som sedan slutar bara ett par dagar innan vigseln. Vi vill träffa henne nu!

• Gwennie
    Jeliqa skrev 2011-06-18 20:33:26 följande:
    Är det någon som har bestämt psalmer till vigseln ännu? 
    Vi har verkligen ingen aning om vilka två psalmer vi vill ha så det vore roligt för inspirationen att se vad ni andra har valt. 
    Vi vet ännu inte vem som tjänstgör som kantor, så det är inte fastställt, men våra förslag är att ha "All världen nu sig gläder" i början av vigseln (egentligen inte en psalm, men nära nog :) och sen "Jag tror att Gud är kärleken", psalm 903, som lovsång efter vigseln och bönen. Den första är väldigt somrig i både texten och melodin så den känns trevlig att börja med och den andra tycker jag jättemycket om texten på.
  • Gwennie
    bruden skrev 2011-06-20 17:13:33 följande:
    Kl 15 kör vi
    Samma här!
  • Gwennie
    bruden skrev 2011-06-21 18:13:43 följande:
    Mötet med prästen gick kanon! Det klickade direkt så vi känner oss trygga med honom Han var en härlig man med humor och värme, precis som vi hade hoppats på
    Härligt! Hoppas få känna så med vår präst också. Vi hade inga speciella önskemål på präst (är inte uppvuxen där vi bor och känner inga präster här) så vi vet bara vem hon är till namnet, men hon ringde idag för att boka in en tid nästa vecka och hon verkade mycket trevlig och lättsam. Normalt sett jobbar hon som studentpräst och har väldigt få vigslar så hon verkade väldigt glad över att få göra det här.
    Vi har tänkt så mycket på vigseln och hur vi vill ha den - längtar så in i bomben över att få stå där framme vid altaret!
  • Gwennie

Jag har inte märkt något gnäll alls - de flesta verkar väldigt nyfikna och förväntansfulla.
    Däremot märks det alltmer att mina släktingar är lite nervösa. Vi gifter oss kyrkligt och min blivande har en frikyrklig uppväxt bakom sig; alla i hans släkt är troende och i min släkt är det typ jag som överhuvudtaget har haft kontakt med kyrkan... Av de som överhuvudtaget är gifta från min sida, så har alla gift sig borgerligt och i hemlighet. Därav nervositeten: de känner sig obekväma med kyrkan och vet inte alls vad som förväntas av dem på en stor sittning då ingen av de har erfarenhet av det heller. De har absolut inte gnällt, men kommer med väääääääldigt många frågor om väääääääääldigt små ting. Vi har inte tänkt så mycket på det där innan, men får försöka att göra allt så klart och tydligt som möjligt under bröllopsdagen med hjälp av kyrkvärdar, värdinnan och toastmastern. Tänker absolut inte ändra något för deras skull - vi vill verkligen ha en traditionell kyrklig vigsel med allt vad det innebär och en riktig sittning efter det, men vi får nog börja tänka lite extra på vad vi kan göra  för att alla gäster ska känna sig bekväma.

Det märks att det börjar närma sig nu - innan var det mest större saker att fixa, men inte så många. Nu blir det allt fler små detaljer man måste hålla ordning på!

• Gwennie

Vad roligt att maten blir bra!
    Jag börjar bli lite nervös angående vår varmrätt. Vi gör förrätt och efterrätt själva, men ska beställa varmrätten. Eller rättare sagt, min sambo skulle fixa så att vi fick prova ett par rätter i lördags, men restaurangen hörde inte av sig och min sambo har bara skjutit upp det. Fick honom att ringa idag och då var kocken på Lanzarote en vecka...! Aaaaargh! Min blivande har många fina sidor, men hans tidsoptimism kan göra mig tokig ibland... Om maten inte är bra, måste vi ju hitta något annat och det är ju inte helt enkelt nu, mitt i semestertider :(
    Tycker annars att det mesta verkar falla på plats och allt jag hade på min lott är bokat och bestämt utom att cleara musiken med kantorn, vilket jag ska göra i morrn. Och få min blivande man att ta tag i sina grejjor då... >:P

• Gwennie
    wildahallon skrev 2011-07-07 20:56:25 följande:

Jag har rätt mycket kvar, tänker "jag hinner"... ;)

beställa tårta, göra bordsplaceringar, boka bukett, köpa kläder till mannen..

OCH prästen har inte ringt... skulle va kul att ha ett samtal.

jaja, det mesta tar ju 5 min att göra, kanske därför jag skjuter upp det :D

Är det DU som är min blivande man??? ;)
    Känner igen den där...
  • Gwennie
    fru i augusti skrev 2011-07-09 00:00:54 följande:
    Hmm, har massor kvar som ska göras och ingen energi direkt. Kvar är typ laga maten och frysa in, sy vimplar, köpa en axelbandslös bh, bestämma hår och make-up, bestämma/boka brudbukett. Men det värsta av allt är att jag inte har en klänning som känns 100% Gråter Jag har velat ha en enkel, vit, knälång klänning och jag beställde två olika från ett Kina-företag. Samma storlek på båda, den ena passar men ser inte ut riktigt som jag tänkt det, den andra är jättemycket för liten! Får skylla mig själv som köpte utan att man kan prova innan, men gjort är gjort.
    Den första klänningen skulle jag kunna ha. Men det är tråkigt att känna så, att jag bara "skulle kunna ha den" och inte att det är klänningen med stort K. Vet inte om jag ska leta vidare, orkar och hinner inte riktigt med det just.

Dessuotm gick luften lite ur mig här i veckan när jag insåg att vi inte verkar få till musiken under vigseln så som vi hade velat. Vi har en jätteduktig sångerska, men inte någon som kan kompa henne. Har nu letat med ljus och lyckta och vi verkar inte kunna få fram någon som kan ställa upp utan att kostnaden för musiken skjuter i höjden. Kanske hon kan sjunga någon låt á capella. Men musiken under vigseln har jag liksom planerat sen långt innan vi bokade kyrkan och nu är sannolikheten väldigt liten att det blir som vi tänkt oss.

Lite för mkt kvar att göra och lite för mycket motgångar senaste tiden alltså. 
    Men jag hoppas att energin kommer tillbaka med full kraft snart!
    För det absolut viktigaste med hela bröllopsdagen är ju faktiskt att jag får gifta mig med min älskling 
     Hjärta
    Tråkigt att känna att saker inte riktigt klaffar... Försök se till helheten och hur härligt det kommer att bli i det stora hela - det försöker jag göra när jag börjar reta mig på saker som inte fungerar i vår planering. Klänningen t.ex.: min är väldigt enkel och sitter kanske inte riktigt 100%, vilket har retat mig lite, men samtidigt, när jag tänker på hur allt kommer att se ut tillsammans med smycken, hår och smink, så känns det som att det nog blir rätt bra ändå. Vi har inte heller fått till musiken riktigt exakt som det var tänkt eftersom kyrkan vi gifter oss i är väldigt gammal och det GÅR helt enkelt inte att lösa rent praktiskt, men på den stora dagen så kommer det nog ändå att kännas väldigt stämningsfullt.
    Du är nog snart på topp igen! Håll ut, nu är det bara några veckor kvar :D
  • Gwennie
    Gottblåbär skrev 2011-07-09 22:46:05 följande:
    Har varit på min blivande lite om att vi ska börja med bordsplaceringen men han har menat på att de kan ju inte vara så svårt, de är enkelt osv.. Medan jag insisterat på att alla skriver att de tar lång tid och är bland de krångligaste. Ikväll började vi.. Tror jag får fram ett erkännande snart att jag hade rätt. Känns ju hopplöst svårt...

Samma här! Min sambo tycker inte heller att det är så himla krångligt, så det är ingen brådska. Själv börjar jag blir lite nervös... Egentligen är det väl inte heeeeela världen hur man blir placerad, men det är ju roligt om de som sitter ihop klickar.
  • Gwennie
    RocioHenke skrev 2011-07-25 19:45:36 följande:
    Måste bara skriva av mig! Ännu en stor grej har hänt som inte får hända... Min svärfar ringde tidigare idag och berättade att den pensionerade gludsmeden som skulle tillverka min ring har blivit bestulen på allt i sin lilla verkstad. Två veckor innan bröllopet står jag alltså utan vigselring! Ska man skratta eller gråta? Vart ska man börja leta liksom? Ahhhhh!
    Åh, så tråkigt!!! Känner med dig...
    Nu är det ju klart inte samma sak som att ha sin "riktiga" vigselring på sig, men du kan inte tänka dig att köpa något billigt och tillfälligt så länge? Då slipper du stressa runt och leta så mycket nu när det är en massa annat som måste fixas. Då har du tid att leta efter något riktigt bra efter bröllopet.
  • Gwennie
    bruden skrev 2011-07-30 13:28:25 följande:
    EN ynka vecka kvar nu tjejer Laddade? Nervösa? Spända? Jag är väl ungefär en reko blandning av alltihop tror jag
    En vecka - känns härligt att det snart är dags! :)
    Jag känner mig rätt lugn och sansad. Vi har bra koll på förberedelserna och det är inte så hemskt mycket kvar att fixa. Min kropp verkar dock ha fått fullständig fnatt! Har redan räknat ut att jag kommer att ha mens på lördag, för ett par dagar sedan började en massa finnar bryta ut i pannan, det gör förkylningsont i halsen och igår fick jag urinvägsinfektion! Det är ju helt galet! Snacka om psykosomatisk stressreaktion...! Heltokigt... Men mentalt är jag lugn som en filbunke :P
  • Gwennie
    plin skrev 2011-08-02 23:17:23 följande:
    hmm. och här i malmö ska det bli skitväder hela lördagen enligt både dmi och klart.se. kul. vi hade ju tänkt ha utevigsel...

hur ser det ut för er del? 
    Same shit!
    Vi ska dock vara inomhus, som tur är. Men det förtar ju tyvärr lite av stämningen. Men, men! Det är inget att göra något åt - bara att bejaka det hela och trösta sig med att det går att göra mycket kul med ett paraply på bröllopsfotona ;)
  • Gwennie

Visst känns det fint nu :)
    Hela hallen full med nedmonterade festdekorationer, men jag blundar när jag går förbi dem och lullar vidare i min nygiftdimma :D
    Längtar efter att få se filmer och bilder från bröllopet nu.

• Gwennie
    wildahallon skrev 2011-08-08 11:15:26 följande:

Vilka snyggingar! Vackert :)
  • Gwennie

Så roligt att få se bilder av er alla :D
    Får ju betala tillbaks och delge några bilder från vårt bröllop också. Har inte fått tillbaks de officiella bröllopsfotona, men här är några råkopior :)

Svar på tråden 6 augusti 2011