• fru i augusti

6 augusti 2011

Vi gifter oss också den 6 augusti 2011. För vår del blir det ett överraskningsbröllop i samband med vår sons dop. Det blev bestämt för en dryg månad sedan och nu har jag verkligen piskan över mig för att få allt klart.
    Det blir ett enkelt bröllop och vi kommer att ha buffé där jag planerar att göra det mesta själv. Vi har dock lejt in några personer som ska hjälpa till att plocka och städa.
    Har massor att planera för att få allt att klaffa och kan inte direkt rådfråga någon i vår omgivning heller eftersom vigseln ska vara en överraskning. Så BT är suveränt för mig!

Vi har i alla fall bestämt färgtema... alltid en start! Måste verkligen börja fundera över dekorationer och belysning, hur mycket vi ska göra i ordning och vad vi ska hoppa över. Det blir ju troligtvis inte fest hela natten. Men jag vill dekorera buffébordet och borden som vi ska sitta vid med något i alla fall.

Ska läsa igenom tråden i jakt på inspiration!

• fru i augusti
    Nikeh skrev 2011-06-07 21:55:41 följande:
    Om 60 dagar är vi gifta, tjejer! Glad Hjärta
    Ja, HJÄLP!!
    Det är vi ju!
    Blir ju helt pirrig i magen av bara tanken, haha!
  • fru i augusti

Vi är långt ifrån klara med allt. Kyrkan är bokad och inbjudningskorten skickas idag (!), allt annat är påbörjat men i princip inget är klart än... Känner lite stress när jag läser om alla som planerar och pysslar och nästan är klara med allt. Ni är så himla duktiga!
    Vi kommer ha ett överraskningsbröllop och gifter oss enkelt i samband med sonens dop. Så jag har inte behövt planera allt så grundligt. 
    Kläderna har vi beställt/bestämt vad vi ska ha (så gott som) till alla 5 i familjen. Jag letar mat-recept för fullt. Min kompis som är guldsmed har börjat med ringarna, men vi har inte helt bestämt oss för hur många stenar det ska vara i min vigselring. Ja ni hör ju.... Jag ligger låååångt efter dom flesta av er andra! Men jag längtar och jag tror dagen blir hur bra som helst trots att jag inte har pysslat och planerat i flera månaders tid.
    Dagen blir nog precis som vi är, så där lite lagom oplanerad och alltid ute i sista minuten, men väldigt rolig och kärleksfull Glad

Mirjami: har du recept/bild på cupcakesen du ska göra? Jag har tänkt att göra flera cheesecakes varav en kommer vara hjärtformad med våran caketopper på. Runt cheesecake hjärtat har jag tänkt göra muffins eller cupcakes och placera ut som ett större hjärta.  

wildahallon: jag har också svårt med hur jag ska göra med dekorationer. Tror att jag ska göra vimplar som ska sättas upp i trädgården / partytälten vi ska vara i. Men i övrigt vet jag inte. Kanske köpa udda billiga glas / karaffer / vaser på loppis och ha blommor i?

• fru i augusti

Vad många ni är som redan verkar ha träffat prästen!

Vår präst skickade ett e-mail den 17/6 och frågade om vi kunde ha ett möte den 19/7. Då är det både för vigsel och dop. Jag skickade ett svar senare samma dag och skrev att vi kunde träffas den 19/7, men jag hade en del frågor som jag önskar svar på före den 19/7, bland annat kring musiken som vi vill ska spelas och om vi ska ha vigsel eller dop först. 
    Får ett Out of office-svar där det meddelas att prästen har gått på semester och beräknas vara tillbaka den 18/7. Dagen innan vårt möte Förvånad

Jag får väl ringa församlingen och fråga mina frågor. Vill helst inte stå där den 19 juli och få reda på att vi måste ändra sådant som vi planerat av en eller annan anledning.  

• fru i augusti

Hmm, har massor kvar som ska göras och ingen energi direkt. Kvar är typ laga maten och frysa in, sy vimplar, köpa en axelbandslös bh, bestämma hår och make-up, bestämma/boka brudbukett. Men det värsta av allt är att jag inte har en klänning som känns 100% Gråter Jag har velat ha en enkel, vit, knälång klänning och jag beställde två olika från ett Kina-företag. Samma storlek på båda, den ena passar men ser inte ut riktigt som jag tänkt det, den andra är jättemycket för liten! Får skylla mig själv som köpte utan att man kan prova innan, men gjort är gjort.
    Den första klänningen skulle jag kunna ha. Men det är tråkigt att känna så, att jag bara "skulle kunna ha den" och inte att det är klänningen med stort K. Vet inte om jag ska leta vidare, orkar och hinner inte riktigt med det just.

Dessuotm gick luften lite ur mig här i veckan när jag insåg att vi inte verkar få till musiken under vigseln så som vi hade velat. Vi har en jätteduktig sångerska, men inte någon som kan kompa henne. Har nu letat med ljus och lyckta och vi verkar inte kunna få fram någon som kan ställa upp utan att kostnaden för musiken skjuter i höjden. Kanske hon kan sjunga någon låt á capella. Men musiken under vigseln har jag liksom planerat sen långt innan vi bokade kyrkan och nu är sannolikheten väldigt liten att det blir som vi tänkt oss.

Lite för mkt kvar att göra och lite för mycket motgångar senaste tiden alltså. 
    Men jag hoppas att energin kommer tillbaka med full kraft snart!
    För det absolut viktigaste med hela bröllopsdagen är ju faktiskt att jag får gifta mig med min älskling 
     Hjärta

• fru i augusti

Gwennie och cc2011 tack för stöttande ord!
    Allt känns redan lite bättre Glad 
    Vi verkar ha fått tag på en kille som kan kompa vår sångerska på gitarr! Har inte fått något besked om hur mycket han tar för det än bara, så håll tummarna att det inte rusar i höjden allt för mycket. Känner mig väldigt lättad över att kunna stryka ytterligare en sak på Att göra innan bröllopet-listan.

Vi döper vår son vid samma tillfälle som vi gifter oss och under sonens dop ska "Handens fem fingrar sjungas".
    Under vigseln blir det "Av längtan till dig" och "För kärlekens skull".

Har en idé men vet inte om det blir "för mycket" och skulle gärna vilja ha feedback kring det.
    Vi kommer att ha ett överraskningsbröllop i samband med vår sons dop och vi kommer att döpa honom först. Vi går in i kyrkan utan ingångsmarsch. Jag kommer ha en stor sjal över axlarna och vi är uppklädda men inte jättejättemycket. Så förhoppningsvis är det inte så många som anar att vi kommer att gifta oss och är det någon som gör det så är inte det hela världen.
    Sen när dopet är klart skulle jag vilja att prästen säger något om att vi har en sak till som ska göras och att
    " target="_blank">Bruno Mars "Marry You"
    spelas (första minuten bara).
    Jag tycker att det skulle bli en fin övergång till vigseln. M2b är något mer tveksam, det är inte direkt en typ av musik han gillar. Men han tycker den är helt ok och håller med om att texten är väldigt passande just vid ett överraskningsbröllop.
    Vad tror ni?

• fru i augusti

Humlan: Vad kul att ni valt den låten som ingångsmarch! Hur spelar ni Marry You? Någon som spelar och sjunger? Vilket instrument kompar ni musiken med? Vi har sångerska och gitarrist, alternativt att spela cd-skiva, men jag är osäker på hur det skulle låta i kyrkan. Ska prata med prästen om det på tisdag när vi träffar honom.

• fru i augusti

Som jag väntat med spänning på att vi ska komma så nära 6/8 att man kan få väderleksrapport. Vi kommer ha bröllopsfesten i en trädgård och har visserligen partytält men jag hoppas på att det inte spöregnar i a f.
    Så idag har jag läst första väderleksrapporten!
     Aftonbladet har en 13 dygnsprognos (att det inte är heeelt tillförlitligt tänker jag inte tänka på Flört).
    För Stockholm verkar vädret lovande Glad

• fru i augusti
    RocioHenke skrev 2011-07-25 19:45:36 följande:
    Måste bara skriva av mig! Ännu en stor grej har hänt som inte får hända... Min svärfar ringde tidigare idag och berättade att den pensionerade gludsmeden som skulle tillverka min ring har blivit bestulen på allt i sin lilla verkstad. Två veckor innan bröllopet står jag alltså utan vigselring! Ska man skratta eller gråta? Vart ska man börja leta liksom? Ahhhhh!
    Åh, nej!! Vilken himla otur! Håller med Gweenie om att det kan vara en god idé att köpa något billigt och provisoriskt så länge. Det är inte kul att panikleta vigselring.
    Ett tips annars: En affär som heter GULD hade tidigare i sommar JÄTTEREA på alla vigsel och förlovningsringar (50%). När jag pratade med dom om en ring som jag var intresserad av sa expediten att dom kunde få fram den på ungefär 1 vecka, i rätt storlek och med gravering. Men dom enda butikerna i den kedjan som jag känner till ligger i norrförorter till Sthlm, vet inte hur det ser ut i resten av landet.
  • fru i augusti

RocioHenke: Vad SKÖNT att det löser sig för er!

Jag har en lång tid gått och grämt mig över att klänningen jag köpt inte satt så bra på mig. Så i måndags gav jag blanka den i att försöka få det att funka med den klänningen och beställde en annan.
    Via Tradera, vit med svarta prickar, 50-tals stuk och underkjol som ger den massa fluff.
    Sneglade på den redan när vi bokade kyrkan men tänkte att ska jag väl gifta mig så SKA det vara i vit klänning. 

Så igår kom den hem. Den sitter SÅ BRA, är mycket mera jag, passar mycket bättre till den typen av bröllop vi ska ha och jag är så jätteglad att jag beställde den!

Dessutom fick vi hem våra ringar idag och jag är bara så HIMLA nöjd.

Nu känns det genast som om allt faktiskt kommer att komma på plats och bli riktigt bra tillslut!

• fru i augusti

Nu är det verkligen att skynda på med allt det sista som ska fixas. Och vad händer då?! Jo jag har fått så himlans ont i en gammal skada i ena foten att jag knappt kan stödja på den. Haltade runt igår och tänkte att det nog skulle kännas bättre idag. Men det gör det INTE! Det har ALDRIG varit såhär illa med min fot förut. Den värker t o m i vila. Min ortoped har semesterstängt till på måndag (såklart). Men en vänlig själ på vårdcentralen tryckte in mig på en tid i morgon fm. Hon tyckte så synd om mig när jag sa att jag ska gifta mig på lördag och inte kan stödja på foten. F*N!

• fru i augusti

Nikeh: Hahaha, det hade nästan varit lite kul. Med tummen upp istället för ett Ja. Fast ännu roligare är det ju såklart att kunna säga sina löften och kunna uttala ett Ja Skrattande
    Krya på er!

Madelajnen: Jag gör samma som du, fast i morgon. Min syster ska komma hit och både passa minstingen medans jag går till frissan och sen ska hon hjälpa mig med massa pyssel. Tur att dom finns, dom hjälsamma syskonen!

RocioHenke: Hoppas ryggen blir bättre! Det är HEMSKT med ryggskott!

Och det där med stressfinnar... Jag har fått flera stycken finnar på hakan. Jag som nästan aldrig har finnar annars. Typiskt! Aloevera kanske man skulle ta och testa?

Nu ska jag halta mig iväg för att få ögonbrynen trådade Glad

• fru i augusti

Frisörbesök på schemat här med.
    Och senare pyssel med min syster till hjälp. Vi ska rita stammen på det bröllopsträdet vi ska ha (ett sånt för gästernas fingeravtryck som löv). Och vi ska göra om bruden till caketoppern lite, jag har bytt klänning och vill att dockans klänning påminner mer om min.
    Alla vimplar vi gjort ska sys ihop.
    Och alkohol ska vi köpa idag också (välkomstdrink, vin och öl). Ska bara bestämma vilken välkomstdrink vi ska ha.
    Men först besök på vårdcentralen med hopp om mirakelpiller som tar bort smärtan i foten. Men som ändå är så pass svaga att jag kan äta dom trots amning Obestämd

• fru i augusti

Nu är det verkligen nära brudar!

Vi är framme vid att det går att räkna TIMMAR tills vi är gifta Skrattande

• fru i augusti

ÄNTLIGEN har det blivit lördagen den 6 augusti!! Och jag såg nyss att vädergudarna verka vara på vår sida, här i på Ekerö i alla fall! Lycka till idag!

• fru i augusti

Å vilken härlig dag det var i lördags! Det var bara några av våra gäster som visste om att vi skulle vigas så dom flesta var riktigt förvånade! Jätteroligt att höra allas reaktioner!
    Har lite foton i min egen kamera, min svägerska fotade med den. Men min kusins man är riktigt duktig att fota och filma och han var igång som värsta pressfotografen Skrattande så nu väntar vi med spänning på foton och film från honom.

• fru i augusti

Wildahallon: Så fina ni är!!

Svar på tråden 6 augusti 2011