Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

Måste bara fråga....

Ville bara säga att du skrev väldigt bra!

Inte alls konstigt att giftermål betyder så mycket för folk att få vara med på...

passionsblomman skrev 2011-05-24 12:04:12 följande:
    Har du försökt prata med din svärmor? Gå till källan så att säga, och se om du kan nå fram med hur du känner inför bröllop, kyrka etc allmänt. Utan att säga saker som får henne att känna sig anklagad eller trängd menar jag. Hon kanske skulle uppskatta en sådan typ av förtroende nästan lika mycket som att få hjälpa till rent praktiskt?

När det kommer till just överraskningsbröllop, så är jag säker på att det ofta ofta innebär ett visst mått av besvikelse för de som upptäcker att de är gäster på något annat än va d de trodde. Att man -särskilt som mödrar-känner sig lite snuvade på konfekten och lurade på något vis. Brudparet tror att alla ska bli så "surprise-glada", och när de inte blir det, så blir hela grejen lite misslyckad. (några år på BT och ännu fler irl ger mig stöd för den iakttagelsen).

När jag nu är mamma själv, så tror jag att min sons bröllop kommer att vara en stor dag även för mig och en dag jag gärna själv vill få se fram emot, både i fråga om egen klädsel, gåva till brudparet och det tal jag absolut kommer att vilja hålla osv.
    Det är en högtid som berör på djupet, och det är jag inte så säker på att alla tänker på.
    Jag menar inte att jag skulle vilja styra och ställa, men jag skulle verkligen helst vilja veta att jag är på väg till bröllop, vilka formerna för vigsel och fest än är.

Och jag tror att det kan vara värt att tänka på att bröllop har varit familjeangelägenheter sedan urminnes tider. Att familjer bakas ihop och även andras liv än ens eget förändras beroende på vilken livskamrat man själv väljer. Att vi faktiskt ocks förväntar oss ganska mycket av våra familjer därivdlag. man förväntar sig att den nya familjemedlemmen ska bliväl mottagen, man vill se att band har klippts, men inte mer än att man får hjälp med barnvakt (när man själv vill) och man vill att alla ska glädjas med en i de olika val man gör-och visa det tillräckligt.
    Jag vet inte hur många trådar jag sett med vrede över att man inte visat tillräcklig entusiasm över eklaterade förlovningar, save the date kort eller andra stora nyheter.

Jag kommer säkert att göra en hel massa fel i framtiden, som mamma och svärmor!

Sa hon som själv kan bli helt galen på både mamma, pappa, svårfar och svårmor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Måste bara fråga....