Måste bara fråga....
Om svärmor och du har en väldigt bra relation så kanske du kan lita på henne?
Kan hon hålla en hemlighet?
I så fall skulle du ju kunna - när det närmar sig och i stort sett allt annat är klart - att be henne följa med och titta på klänning exempelvis.
Eller be henne ta ansvaret för tårtan, eller något annat.
Bara så hon känner sig involverad och att hon fick veta något lite före dom andra.
Men det är ju erat bröllop så om du är rädd för att hon ska ta över så ska du givetvis inte sträcka ut lillfingret så att säga, för då kanske hon tar hela handen...
Mina svärföräldrar är väldigt inblandade i vårt bröllop.
Svärfar snickrar en skrivpulpet som består av en låsbar kista med brevinkast. Där gästboken ska ligga, och där de som absolut kände att dom ville lämna en gåva, kan lägga sitt kuvert (vi vill inte ha något alls egentligen, det har vi skrivit ut i inbjudan och på hemsidan mm).
Svärmor syr servetter av linne som jag köpt. Jag ska tvätta och stryka det efteråt, men hon sköter sömnaden. Och så ska hon sy enklare stolsöverdrag också.
När både pappa och hans sambo var här och svärföräldrarna, så märkte jag på pappas tjej att hon kände sig lite utanför som inte hade nåt att göra. Jag syr ju till och med hennes klänning eftersom hon inte visste hur hon skulle få till det och hon ska ersätta min mamma på honnörsbordet.
Så jag frågade snällt om hon kunde baka bullar till fikat senare på kvällen. Och det gjorde hon gärna...
Jag märkte hur glad hon blev av att få känna sig betydelsefull och det kan betyda mycket för framtida relationer.
Så, finns det något sätt för dig att involvera svärmor utan att sabotera ditt bröllop? - i så fall gör det