• Dejli

Måste bara fråga....

Vad är din svärmor för typ av person? Vill hon gärna styra och ställa, eller går det att resonera med henne? Kanske kan ni inkludera henne litegrann i planerna så hon inte känner att ni för henne bakom ljuset, mot löfte att det är hemligt och att det är på det sättet ni vill?

Själv har jag, som Passionsblomman lite är inne på, svårt att förstå grejen med hemliga bröllop... visst, har man varit sambos i 25 år och har fyra barn ihop... då kanske det för många mest är en praktisk grej och inte samma sak som när man inte har delat ett halvt liv ihop. Men det innebär ju inte att det inte kan vara stort för nära och kära för det. Självklart ska man inte gifta sig för någon annans skull, men man får räkna med att alla handlingar får konsekvenser. Att exkludera en mamma som gärna vill vara deltagande kanske ger större konsekvenser än man orkar med i efterhand, och då kanske man ska fundera över alternativen.

Själv var jag på ett "bröllop" där det i efterhand visade sig att brudparet redan var gifta i hemlighet sedan flera år. Då hade hela släkten fixat och donat, ordnat möhippor och lagt ner många timmar på detta bröllop, och sedan höll brudparet tal på festen där de deklarerade att de gifte sig för ca 5 år sedan i samband med att deras dotter föddes.

Många blev otroligt besvikna, och några lämnade t o m festen. Inte för att det var en dålig fest eller att de hade lagt ner mindre tid om de vetat om att de varit gifta innan, utan för att brudparet hade lurat dem. Hade de gått ut med att det var en välsignelse med efterföljande bröllopsfest (eftersom de inte haft någon) så är jag säker på att ingen hade blivit sur, och alla hade lagt ner precis lika mkt arbete ändå på arrangemanget.

Som gäst vill jag veta förutsättningarna för att komma rätt förberedd och visa mitt deltagande på det sätt som är lämpligt. Kanske står jag och väljer mellan vännens barndop och farmors 75-årskalas, och då väljer jag farmors födelsedag. Då blir jag förmodligen väldigt besviken om det senare visar sig att det var barndop och bröllop jag missat...

Svar på tråden Måste bara fråga....