om min sambo nu är Bi, räcker jag då till?
Spontant, efter vad du berättar, så undrar jag om han verkligen är bi, eller om det är så att han är gay men inte vågar erkänna det för sig själv? Bi är ju liksom lite "mitt emellan" och kanske inte lika laddat som att vara homosexuell.
För bland de som är bi som jag känner så är det ju inte så att de är kära/attraherade av fler personer samtidigt än vad heterosexuella är... är man i ett tvåkönat förhållande så är det de som gäller, och i ett samkönat så är det det som gäller. Fullt ut. Förutsatt att man är monogamt lagd alltså... det är ju inte så att de har ett behov av att flörta med tjejer när de har ett förhållande med en man eller tvärt om.
Om han hade varit heterosexuell i ett överenskommet (medvetet eller "mellan raderna") monogamt förhållande och flörtat med andra kvinnor, särskilt inför dig, så hade du nog inte tyckt det var okej på något plan och gett honom en rejäl tankeställare. Nu är det män det handlar om vad jag förstår (inga andra kvinnor?) och då kanske det inte känns lika hotfullt eller kanske tabu, eller så tvivlar du bara på dig själv...
Om jag var du så skulle jag ställa honom mot väggen. Fråga honom rätt ut om han verkligen tänder sexuellt på kvinnor (inte enbart dig, utan kvinnor som kön).