• Tårtsmula

    Om Calligraphen

    Vi beställde inbjudningskort från calligraphen för ganska dyra pengar om man jämför med andra tryckerier. Vår erfarenhet är att de (i alla fall tjejen som tog hand om vår order) klarar inte att sätta ihop text och typsnitt så att det blir ett snyggt resultat. Vi fick också många slarvfel levererade som förslag till tryck. Vi fick korrigera tre gånger och efter ett samtal där grafikern bara skyllde ifrån sig, sa vi upp ordern och beställde från annat håll.


    Vad vill jag ha sagt? Jo, dyrast är inte alltid bäst.


    Vad har ni för erfarenheter av Calligraphen?

  • Svar på tråden Om Calligraphen
  • Hidalgo

    Hej,
    vi beställde inbjudningskort från Calligraphens hemsida, betalade via internet och allting levererades i tid och var helt korrekt. De hade tom stoppat i några extra kort o kuvert Skrattande
    Vår uppfattning av Calligraphen är rakt igenom positiv. Dock så beställde vi ju från alternativen på hemsidan, vi skapade inget nytt tex egen logga eller så)
    Hoppas att ni får ordning på det nu när ni bytt leverantör iaf!

  • Tårtsmula

    Jag tror också att Calligraphen är bra egentligen. Vi hade nog otur med vilken grafiker vi fick. Hon är verkligen en slarvmaja. Vi beställde också utfrån en mall, men ändå misslyckades hon tre gånger. Värst var nog vilka svar jag fick från henne när jag ringde till henne. Hon är allt annat än en konstnär och jag är helt övertygad om att hon har nattmössan på sig arbetstid, allternativt blind. Hon har verkligen ingen smak.

  • förlovadflicka

    Nämen fy :S Vi beställde från spira-kortdesign, vi tyckte att det verkade vara ett bra alternativ eftersom det var billigare men de hade coola kort. Så nu vet jag att vi gjorde rätt iaf :) 

  • saxomanix

    vi har än så längre inte beställt (bara frågat efter tryck och färgexemplar) men de är ju jätte trevliga och hjälpsamma..vi får se hur det bli ..:)

  • Fru Kopparskiöld

    Idag hämtar vi våra inbjudningskort+informationsbilagan från Calligraphen. Kom igår till postens uthämtningsställe, spännande!!
    Vi fick fel en gång på korrekturen där två ord var sammansatta, men sa till och de ordnade på en gång. Hoppas resultatet blev bra Skrattande

  • Fishkiss

    Vi tänker beställa från Calligraphen. Men det är bra att höra era åskter. Jag tycker det är synd att man inte kan förhandsgranska korten.

  • Pinkgrape

    Vi beställde våra från Vistaprint och är otroligt nöjda, de är superfina och precis vad vi hade förväntat oss om inte bättre. Även gällande Vistaprint har jag dock hört de som haft otur och fått dålig kvalitet på sina kort osv, så det verkar som att det är väldigt ojämt inom flera företag då. Det är ju lite tråkigt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • saxomanix

    @fishkiss: du kan inte förhandsgranska dina egna kort men det går utmärkt att beställa prov på nästan allt! vi frågade två gånger efter olika kort/tryckfärger/folierung osv och de skickade flera provkort. Då kunde man åtminstone se hur kortet ser ut "på riktig" och om färgen passar bra ihop med kortet

  • Tårtsmula

    Det jag stör mig på är att Calligraphen ska ha konstnärligt öga för hur utförandet blir som bäst. Vi fick verkligen inget prov på sådana färdigheter. Med deras pris och marknadföring tycker jag att man ska som kund bara vara noga med att uppgifterna stämmer. Resten ska dom liksom fixa. Vi fick tillbaka som förslag till tryck bland annat där där årtalet var skrivet 201. Hon granskade inte sitt eget arbete alls. Sämst var nog ändå svaren jag fick när jag ringde. Hon sa att dom får in 60 beställningar om dagen och att det är en anledning till att det blev fel så många gånger. Hur ska man tänka kring det? För många kunder? För liten personal? Eller att kunder får räkna med att kvaliteten är sämre? Åhhh......så dumt...

  • saxomanix

    kanske borde hon inte jobbar som graphiker om hon/han kan inte läsa och och skriva :D
    det kan ju hända att nånting skrevs fel om inbjudningen är på engelska/tyska/franska eller nåt annat språk...men man förväntar sig ju att personer som jobbar med tryck/layout kan åtminstone riktig svenska (inte som jag hahahaha)

  • saxomanix

    Vi fick våra inbjudningskort och lite till i lördags och jag ville bara kort berätta att jag är JÄTTE nöjd!!!! Calligrafen skickade i rekordtid (bara 7 dager, färgtryck och foliering) och allt gick jätte smidigt och enkelt!

    Vi skickade en enkel layout hur vi hade tänkt oss kortet  och efter ett mejl med lite korrigeringar så vad det bra. Vi beställde korten i två språk (svenska och tyska) och även detta var inget problem alls...

    Allt blev som förväntat så JAG kan verkligen rekommendera dem!!!

  • Jhkk

    Vi beställde inbjudningskort från Calligraphen efter att vi beställt provkort från flera leverantörer. Vissa var billigare men hu vilken kvalitet. När mailet kom för redigering ringde jag upp och fick hjälp på telefon. Tjejen var kanon och gjorde ändringar och mailade nya förslag allt medan vi pratade. Hon kom med egna förslag och korten blev jättefina. Nu ska vi beställa vigselprogram och festprogram och jag kommer definitivt ringa samma tjej! Hojta till om ni vill ha hennes namn. Hon som gjorde första förslaget var inte lika duktig så det kanske beror på vem man hamnar hos.

  • iSusanna

    Jag beställde hem provkort från Calligraphen, men tyckte att de genomgående kändes tråkiga i materialen. Vi beställde till slut "Små små ord av kärlek" från Spira Kortdesign och tycker att kvalitetskänslan är mycket högre!

  • saxomanix

    @iSusanna: det beror säkert mycket på vad man vill ha! vi letade efter eleganta crème-färgade, tjocka kort med struktur och beställde till sist "unique tintoretto" i naturvit (eftersom vanilje var för mycket gult). Om man däremot är ute efter nåt  mycket modernt  eller mönstrat så är erbjudandet kanske inte såååå bra...

    @Jhkk: vi ringde också och tjejen var jätte trevlig och duktig. dessutom gick det ju hur snabbt som helst!!!

  • RiNa

    Vår beställning från dem var jättebra. Vi beställde korten snöflinga och fick dem efter tre dagar. Vi är jättenöjda iaf. Lycka till!

  • hellgren
    Jhkk skrev 2011-09-29 18:17:29 följande:
    Vi beställde inbjudningskort från Calligraphen efter att vi beställt provkort från flera leverantörer. Vissa var billigare men hu vilken kvalitet. När mailet kom för redigering ringde jag upp och fick hjälp på telefon. Tjejen var kanon och gjorde ändringar och mailade nya förslag allt medan vi pratade. Hon kom med egna förslag och korten blev jättefina. Nu ska vi beställa vigselprogram och festprogram och jag kommer definitivt ringa samma tjej! Hojta till om ni vill ha hennes namn. Hon som gjorde första förslaget var inte lika duktig så det kanske beror på vem man hamnar hos.
    Kan du inboxa mig hennes namn? :)
  • hellgren

    Om jag väljer korrektur till mailen, är jag då fortfarande bunden till köpet om jag inte är nöjd?

  • FarAway

    korrektur betyder ju att du kan förändra förslagen OM du inte är nöjd!  vi valde korrektur och när vi fick första förslaget så tyckte vi inte om textstorleken och positionering . så ringde vi och förklarade hur vi ville ha det och fick den korrigerade versionen via mail. den var absolut som vi har tänkt oss!

  • hellgren
    FarAway skrev 2011-11-08 12:55:29 följande:
    korrektur betyder ju att du kan förändra förslagen OM du inte är nöjd! vi valde korrektur och när vi fick första förslaget så tyckte vi inte om textstorleken och positionering . så ringde vi och förklarade hur vi ville ha det och fick den korrigerade versionen via mail. den var absolut som vi har tänkt oss!
    Okej, man får fler chanser på sig så att säga :) Trodde man bara fick en chans till korrektur men då hänger jag med :)
  • Brummelisa
    Pinkgrape skrev 2011-05-26 11:18:16 följande:
    Vi beställde våra från Vistaprint och är otroligt nöjda, de är superfina och precis vad vi hade förväntat oss om inte bättre. Även gällande Vistaprint har jag dock hört de som haft otur och fått dålig kvalitet på sina kort osv, så det verkar som att det är väldigt ojämt inom flera företag då. Det är ju lite tråkigt.
    Vi beställde våra tackkort hos Vistaprint och fick dålig tryckkvalité, jag skrev ett mail att jag inte var riktigt nöjd med korten.

    De svarade snabbt och sa att de skickar nya, så bra service har de allt - även om kanske kvalitén kanske kan variera.
Svar på tråden Om Calligraphen