ni som gjort bukett med brudhållare?
Jag har köpt en brudhållare, ett "handtag" med en oasis boll som man sticker i blommorna i. Ni som gjort det, är det svårt?? Har aldrig gjort nått sånt innan. sitter blommorna fast ordentligt i??
Jag har köpt en brudhållare, ett "handtag" med en oasis boll som man sticker i blommorna i. Ni som gjort det, är det svårt?? Har aldrig gjort nått sånt innan. sitter blommorna fast ordentligt i??
Jag hade en sån, men jag gjorde inte den själv. Konstaterade dock att floristen hade gjort ett mycket gediget arbete med en massa "lim" för att den skulle hålla ihop... och det gjorde den verkligen! Tror inte det är en lätt match precis att få bliommorna att sitta och ju fler/tätare desto trixigare. Buketten höll sig för övrigt i perfekt skick fem-sex dygn innan några av rosorna började slokna lite. All heder till den floristen!
Jag har en sån för droppbukett och har provbundit flera ggr. Det funkar bra men oasisbollen torkar lätt och måste blötas ofta när buketten är klar. Dessutom är det lätt, har jag märkt, att sticka skjälkarna för längt igenom och då torkar/vissnar just den blomman snabbt, inte så snyggt. Men det är väldigt roligt. Provband min första droppbukett idag utan hållare, det var en utmaning men det blev riktigt bra. Lycka till med din!
Åh, jag står och velar mellan att göra en "vanlig" bukett eller en med hållare. Vilket är enklast?? Och hur håller sig blommorna om man inte har en hållare?
Har läst på själv, och det folk säger är absolut lättast är att binda buketten utan hållare. Då kan du dessutom göra om den, vilket är svårt med oasisboll.
Det finns bra instruktioner på nätet,hur man skall göra. Själv har jag tränat endast en gång, och den buketten blev fantastisk! Och då skall man veta att jag ALDRIG brukar lyckas med buketter. Men med instruktion gick det som en dans!
http://www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/bind-egen-bukett/264
Själv köpte jag en tiopack rosor på Konsum, och fyllde ut med grönt från naturen. Men när jag gifter mig om en vecka så kommer jag att ha fina beställda rosor (rosa o ljusgula), från en billig handelsträdgård. Och så tror jag att jag blandar med blåbärsris, som är jättevackert i buketter och på borden, nu i början av sommaren.
Denna bukett skall jag binda dagen innan, och sen nästa dag linda in i papper, vatten och plast, med ett fint satinband runt.
Jag VILL i alla fall tro att min bukett kommer bli jättevacker!
Lycka till med din!
Ja just det...i höstas när jag provbinde så testade jag också att få gröna klängerväxter att hänga ned så att det blev en droppformad bukett också. Det funkade mycket enklare än vad jag trott!
Har läst på själv, och det folk säger är absolut lättast är att binda buketten utan hållare. Då kan du dessutom göra om den, vilket är svårt med oasisboll.
Det finns bra instruktioner på nätet,hur man skall göra. Själv har jag tränat endast en gång, och den buketten blev fantastisk! Och då skall man veta att jag ALDRIG brukar lyckas med buketter. Men med instruktion gick det som en dans!
www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/bind-e...
Själv köpte jag en tiopack rosor på Konsum, och fyllde ut med grönt från naturen. Men när jag gifter mig om en vecka så kommer jag att ha fina beställda rosor (rosa o ljusgula), från en billig handelsträdgård. Och så tror jag att jag blandar med blåbärsris, som är jättevackert i buketter och på borden, nu i början av sommaren.
Denna bukett skall jag binda dagen innan, och sen nästa dag linda in i papper, vatten och plast, med ett fint satinband runt.
Jag VILL i alla fall tro att min bukett kommer bli jättevacker!
Lycka till med din!
Ja just det...i höstas när jag provbinde så testade jag också att få gröna klängerväxter att hänga ned så att det blev en droppformad bukett också. Det funkade mycket enklare än vad jag trott!
Har du tänkt att köpa de växter du tänker ha eller plocka dem ute, Marilyn? Har du provat att använda hållaren än eller har du precis köpt den?
Att binda egen droppformad bukett i hållare är svårare än man tror. Det är oftasts därför man har en hållare, man KAN naturligtvis ha en rund bukett med. Blommorna hållare ju bättre när dem har vatten i hållaren så den ska vara riktigt blöt och det gör man först.. Det är inte bara att sticka ner blommorna i massan utan dom måste förankras i hållaren så att dom inte trillar ur lätt.Sen lär man tänka på formen på buketten med .Det krävs en massa träning för att det ska bli bra .Det är det floristen tar betalt för , för det tar TID om man ska ha det snyggt och det är faktikst ett konstverk. Man gör den kvällen före och ställer den i kylskåpet
Ica's rosor är inte av den bästa kvaliten skulle jag vilja säga.Dom slokar aldeles för lätt.
När ni köper hem rosor så tänk på att dem vill stå i varmt vatten. Hårda stjärlkar = varmt vatten
Jag gör min själv, men så har jag oxå jobbat med blommor och har bundit en hel del brudbuketter
Lycka till !!
Har du tänkt att köpa de växter du tänker ha eller plocka dem ute, Marilyn? Har du provat att använda hållaren än eller har du precis köpt den?
Hej igen! Jag använde mig av en klängerväxt som växte fritt i naturen vid den tidpunkten jag TÄNKT att gifta mig. Dvs i augusti. Men sen blev vi med barn, och bröllopet flyttades till nu i juni istället, eftersom barnet beräknas komma i augusti.
Den där klängerväxten har nog inte kommit redan, utan brukar växa på sig under sommaren!
Men din bukett kommer nog bli jättefin! Träna som en tok innan så blir det nog bra! Tänk bara på att allergiker kan gå igång på liljekonvaljer!
Jag ÄLSKAR sådana själv, men undviker dem pga av en massa allergiker i släkten hos oss!
Lycka till med ditt bröllop och din bukett!