Inlägg från: 1700tal |Visa alla inlägg
  • 1700tal

ni som gjort bukett med brudhållare?

Jag har en sån för droppbukett och har provbundit flera ggr. Det funkar bra men oasisbollen torkar lätt och måste blötas ofta när buketten är klar. Dessutom är det lätt, har jag märkt, att sticka skjälkarna för längt igenom och då torkar/vissnar just den blomman snabbt, inte så snyggt. Men det är väldigt roligt. Provband min första droppbukett idag utan hållare, det var en utmaning men det blev riktigt bra. Lycka till med din! Skrattande

• 1700tal
    Marylin skrev 2011-05-29 07:41:08 följande:
    Åh, jag står och velar mellan att göra en "vanlig" bukett eller en med hållare. Vilket är enklast?? Och hur håller sig blommorna om man inte har en hållare?
    Mkt enklare att binda en utan hållare. Och då ställer du den ju bara i en vas. Men ta bara lite vatten i botten och du har ett sidenband runt så inte allt blir blött.

Men om du vill ha en droppformad bukett så går det utan hållare oxå men man får öva lite. Tog en bild på den jag gjorde igår. Den är "bara" blommor, ingen hållare. Tog de blommor som finns i mammas trädgård igår, det är alltså inte blommor eller färger jag ska ha sen. Man tager vad man haver när man övar! Tror det är nyttigt att bara binda bukett på bukett så man lär känna blommorna form, böjlighet osv.

Den här är av lupiner, kattmynta, gulltörel, benved, brudspirea. Och så lite av mammas hatade kirskål (det gröna längst bak), för lite humor ska man ju ha... På andra bilden sitter den i en tung vas (för droppbuketterna verkar välta lätt) på bordskanten, så som man har på honnörsbordet. Och det verkar funka bra så det kommer jag nog köra på sen när jag gör min bukett. Tror jag skippar hållaren helt och hållet.

Har du tänkt att köpa de växter du tänker ha eller plocka dem ute, Marilyn? Har du provat att använda hållaren än eller har du precis köpt den?

Svar på tråden ni som gjort bukett med brudhållare?