• sanna155

Smaker på bröllopstårta

Har funderat lite på det där med fyllningar i tårtor även bröllopstårtor.. och har en liten fråga..

Jag gör både egna fyllningar och gör även fyllningar med gräddbas och färdigt moussepulver..

Jag har provsmakat både mina egentillverkade (från recept) och dom som jag gör med moussepulverbas.. och tycker att dom flesta är oerhört goda och ibland bättre än mina hemmagjorda..

Så till min fråga.. vad är viktigst för er som beställer tårta.. hemmagjorda fyllningar som smakar okej.. eller halvfabrikat som konditorierna använder som smakar kanon..

För mig är det självklart med att det ska smaka kanon.. men vi har nog olika smak och är nyfiken..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-29 18:52
    Oki.. nu klantade jag nog till det.. men om jag säger såhär.. 2 jordgubbssmaker som smakar kanon... skulle ni som beställare tycka att det är okej med halvfabrikat eller skulle ni rynka på näsan..

• Svar på tråden Smaker på bröllopstårta
  • Aniara4
    sanna155 skrev 2011-05-29 18:30:56 följande:
    Så till min fråga.. vad är viktigst för er som beställer tårta.. hemmagjorda fyllningar som smakar okej.. eller halvfabrikat som konditorierna använder som smakar kanon..

För mig är det självklart med att det ska smaka kanon.. men vi har nog olika smak och är nyfiken..
    Hahaha, det var ingen dåligt ledande fråga det! Vad hände med halvdassiga köpefyllningar och kalasgoda hemmagjorda? Finns inte de alternativen?

Och tror du på allvar att någon ska svara "nej, för mig är det viktigt att fyllningen smakar lite sådär, äcklig tårta är viktigt för mig"?
  • Future Mrs S

Klart det är kul att säga att man gjort grejerna själv men jag hade kört på köpegrejer.. det spar tid+nerver tror jag.. ;)

• sanna155
    Aniara4 skrev 2011-05-29 18:47:20 följande:
    Hahaha, det var ingen dåligt ledande fråga det! Vad hände med halvdassiga köpefyllningar och kalasgoda hemmagjorda? Finns inte de alternativen?

Och tror du på allvar att någon ska svara "nej, för mig är det viktigt att fyllningen smakar lite sådär, äcklig tårta är viktigt för mig"?
    Hihi oj så dumt det blev.. men om man får tag i halvfabrikat som är kanon.. skulle ni då som beställare tycka det var dåligt att ta genvägar till en go tårta..
  • Aniara4
    sanna155 skrev 2011-05-29 18:54:22 följande:
    Hihi oj så dumt det blev.. men om man får tag i halvfabrikat som är kanon.. skulle ni då som beställare tycka det var dåligt att ta genvägar till en go tårta..
    Ok, då förstår jag hur du menar. Nej, är det lika gott (eller godare) med pulverfyllning är det väl bara dumt att ge sig själv extraarbete?
  • Kattpoet

Jag avskyr kemismaken pulverbasen oftas får och jag älskar äkta  smaker.

Oki, jag gör en  jäkligt god  jordgubbs smörkräm med  jordgubbskrämspulver, jag vet men det är ju nästan hemlagat. 

• kikki kikki

för mig är smaken det viktigaste så det spelar ingen roll om det är halvfabrikat

• prinsessanogrodan

Om jag har tid så kör jag hemmagjord mat  så mycket som möjligt. Jag och m2b gillar inte när det är tillsatser i maten, sen är det klart att även i hemgjord mat kan det finnas spår av  kemiklaier som  besprutningsmedel osv men vi försöker handla ekologiskt så mycket som möjligt. Sen är ju så att ibland har vi inte tid eller ork att laga all från grunden och då kan det bli halvfabrikat men vi försöker undvika det.

På TS fråga så skulle jag absolut vilja ha hemmagjord mousse om det är möjligt, jag gillar inte de pulvermousser som finns att köpa. Vi skulle ha moussetårta från början men det var så tydligt att det var pulvermousse och smakade konstgjort och starkt på nåt vis så vi valde en vanlig hallontårta med hela hallon och riktig grädde istället. Visst, allt i den tårtan kanske inte är hemgjort från grunden men den smakar mer hemgjort än moussetårtan vi smakade.

• Syrinx

Det där med vad som är "godast" är egentligen en ganska konstig grej. Vi kan lära smaklökarna att tycka om nya smaker, både naturliga och konstgjorda. Forskning har t.o.m. visat att vi kan uppleva konstgjorda smaker som mer autentiska än de som är autentiska, och det gäller både barn och vuxna. Vi har lärt oss uppskatta de konstgjorda smakförstärkare som olika fabrikörer har i maten. Detta tycker jag är helt vansinnigt! Jag tycker man ska hålla sig till det naturliga så långt som det är möjligt.

Håller med prinsessanogrodan helt där alltså. Så TS - jag hade solklart föredragit hemmagjord mousse! 

• Kattpoet

Jag är uppvuxen  med naturligt i största mån eftersom jag var konserverings och färg intolerant på 80 talet innan de strängare reglerna kom.

Så jag vet hur saker och ting ska smaka, många gör det inte idag 

Svar på tråden Smaker på bröllopstårta